201 tips för att lätta packningen

De tips jag tycker är bra:

* If you don't need it, leave it home.
* Avoid last minute packing.
* Get a light backpack, without to much capacity
* Use a plastic bag as pack-cover.
* Keep your down bag dry, wipe inside of your tent, cover it with a plastic bag/raingear.
* Eat and drink before going to bed, that help your body heat the bag.
* Save wight by using titanium tent stakes.
* Bug protection.
* When warm, leave rainpants home.
* Use a scale to measure how much fuel is left in a partially used canister.
* Take your vitamin pill.
* Take extra water, drink up before you hike and when you get back.
* Filter water with a coffee filter.
* Don't use a mutlitool.
* Light pencil and pen for emergency.
* Don't carry a heavy wallet.

Det blev några fler än bara "klipp bort tvättlapparna" som ingen verkar kunna se förbi. ;)

* Keep your down bag dry, wipe inside of your tent, cover it with a plastic bag/raingear.
* Eat and drink before going to bed, that help your body heat the bag.
* Bug protection.
* Take your vitamin pill.

Nu var det 201 tips på lättare packning, vad har ovanstående tips med det att göra.:)
Av 201 tips var det kanske 15 som är viktbesparande (flertalet upprepningar förekommer), dock kul att se en, enligt sig själv, fanatiker.
Med tanke på alla zippåsar han använder inte undra på att han måste borra hål i tandborsten :)

Dom två översta är väl självklarheter eller?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om man vet hur man ska ta hand om en lätt dun sovsäck behöver man inte köpa en tung stor sysntetsäck.

Om man tar vitaminpiller behöver man ha med sig mindre mat.

Alla olika tipa om myggbekämpning var bra och lätta lösningar.

Se alla 32 videor man har på sin kanal för riktigt bra och genomgående tips.

Sen är väl frågan hur bra titantältpinnarna är.

Mig veterligen finns de bara som runda pinnar. Nästan alla mina billiga tält har levererats med runda tältpinnar i stål, och de har jag inte bytt ut för att de väger utan för att de är värdelösa... de sitter ju inte fast i sandig jord, och sätter man dem i lera och det börjar regna sitter de inte kvar många minuter.

Och jämför man V-profilpinnar i aluminium med tältpinnar i plast så lär de senare tydligen vara lättare (jag har inte kontrollvägt eftersom jag inte har några i plast), fast de är väl svårare att få ner i hård mark kanske. Men en titanspik och en V-profil aluminium för att göra hål, och sen resten plast?

Det lättaste måste väl vara att knyta fast linorna i befintliga saker eller använda grenar som tältpinnar. Då behöver man inga pinnar alls.

201 prylar != lättpackning

Hmm... 201 tips varav merparten har med utrustning att göra???
Har man 201 prylar som man kan tillämpa tips på så har man väl för länge sedan lämnat domänerna för lättpackning?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips