Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
19km på tre timmar?
- Trådstartare Vajja
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
jovisst
Jovisst är det möjligt.
Jag går sträckan på 3h 20 min - 3h 40 min utan att stressa under mina Classic vandringar.
Detta är iofs då jag startar från Nikka.
Ska ni avsluta i Nikka så kanske ni är lite mer utmattade och inte orkar dra på så mycket.
Det finns ju möjlighet att åka del av sträckan med båten eller ta helikoptern hela vägen om det skulle krisa.
MVH
zzeezz
Jovisst är det möjligt.
Jag går sträckan på 3h 20 min - 3h 40 min utan att stressa under mina Classic vandringar.
Detta är iofs då jag startar från Nikka.
Ska ni avsluta i Nikka så kanske ni är lite mer utmattade och inte orkar dra på så mycket.
Det finns ju möjlighet att åka del av sträckan med båten eller ta helikoptern hela vägen om det skulle krisa.
MVH
zzeezz
Jga undrar om de 19km mellan Kebnekaise och Nikkaluokta går att hinna på tre-fyra timmar?
Det måste väl bli ett bra tempo det?
Saker har kört ihop sig med vår tripp och vi har fått skjuta fram det en dag men får tidsbrist på slutet=/
Om du går 6km/h så kommer du 18km på tre timmar.
6km/h är dock ett ganska högt tempo.
Tack för att ni ville delge mig era erfarenheter!=)
Det blir tajt om tid har vi insett. Kommer vara igång så pass tidigt på morgonen att det inte finns någon möjlighet attt åka med båten. Vi kommer att gå mot Nikkaluokta och ha varit upp på Kebnekaise dagen innan, så lite mör är man säkert i kroppen. Tror inte jogging är ett alternativ det heller=)
Men som sagt; det blev för tajt om tid. Får fundera och se om vi hinner mer i höst dit upp.
När börjar det vara gränsfall att ens testa?
Det blir tajt om tid har vi insett. Kommer vara igång så pass tidigt på morgonen att det inte finns någon möjlighet attt åka med båten. Vi kommer att gå mot Nikkaluokta och ha varit upp på Kebnekaise dagen innan, så lite mör är man säkert i kroppen. Tror inte jogging är ett alternativ det heller=)
Men som sagt; det blev för tajt om tid. Får fundera och se om vi hinner mer i höst dit upp.
När börjar det vara gränsfall att ens testa?
Var tvungen att gå tillbaka i min blogg o se vad vi gjorde för tid på den men det var nere på 2,45 men då var vi helt utvilade och stod på i bra tempo stannade och drack o käka lite nötter vid båtplatsen..
http://linus-travel.blogspot.com/2008/12/58-bara-en-lugn-dag-runt-fjllstationen.html
http://linus-travel.blogspot.com/2008/12/58-bara-en-lugn-dag-runt-fjllstationen.html
Det luktar hårt arbete hur man än ser på det. Skadar någon i sällskapet sig tidigare om än ringa blir det ogörligt. Bättre ändra planläggningen eller färdsättet före än i tidsnöd.
Vi kommer att gå mot Nikkaluokta och ha varit upp på Kebnekaise dagen innan
Nu vet inte jag hur ni fungerar, men för egen del hade jag i så fall valt att ta låg belastning under lång tid. T.ex. komma ner till fjällstationen igen 19:00, vila och äta 2 h, upp och gå ca 3 km/h hela vägen till Nikka (60 min vandring, 15 min vila, upprepa). Då kommer man till Nikka någon gång fram på morgonen, och kan antagligen sova ett par timmar innan bussen går till Kiruna. Sen sover man på bussen, och på tåget, och sedan är man i ganska bra form när man väl är hemma.
Tack för tipset! Vi funderade lite på att starta väldigt tidigt på morgonen (natten), men det kändes inte skitkul att vandra i mörker. Man vill ju trots allt njuta också när man är i fjällen. Får se om vi hinner i september. Hoppas hoppas!=)
LinusS: 2,45 tim lät lite det! Då måste du ha knallat på rätt bra=)
Tack alla!
LinusS: 2,45 tim lät lite det! Då måste du ha knallat på rätt bra=)
Tack alla!
Har ni tält? Isf så kan ni ju gå ner en bit, slå läger och sen fortsätta på morgonen. Det har jag gjort några gånger. Det finns fina platser ca 1 km innan innan övre båtlänningen. Annars är ju en femhundring för en helikopter lite i sammanhanget om man behöver ta sig snabbt till Nikka.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar