150 gram lättare Fjällräven Keb

150 gram lättare, blev mina Fjällräven Keb efter att jag tagit bort delar jag absolut inte behöver:

290870664_582492609955395_7057859780649243667_n.jpg


290911516_588412339377396_2226567746696848673_n.jpg


Dubbla knän. Behövs absolut inte dubbel G-1000-väv på vandringsbyxor. Jag ska gå, inte byta däck, och stoppar inte in några knäskydd. :) Står inte sååå himla mycket på knä att den kraftiga, vaxade G-1000-väven slits. Blir det så får jag väl lappa.

Nederdelen med spännen, jätteförstärkningar och mångdubbel fåll. Helt onödigt, jag har höga kängor. Kommer dessutom ta upp byxorna något till. Jag brukar ha rätt tunna och lätta byxor som får korva sig lite ovanför kängorna eller gå ner litegrand över, så det trivs jag mycket bättre med.

Dubbel väv nertill, förstärkning som inte behövs när man använder höga kängor.

Den nedre ventilationsdragkedjan. Behövs ej.

Allt gånger 2 givetvis.

Det här blir toppen! :)
 
Senast ändrad:
Intressant! Har aldrig funderat på denna nivå av viktoptimering. Men vet man vad man inte behöver kan man ju ta bort detta. Då det i huvudsak är massa som rör sig gör det gott för energiåtgången.
 
Eller så köper man lättare, enklare, billigare och från början mer enligt behovsspecifikationen?
Jo, om man är man och har oändligt antal modeller att välja på. Lite svårare för oss kvinnor att hitta något som passar och fungerar till det vi behöver dem till. Jag behöver alltid fålla upp mina byxor och det är svårt med en massa onödigt jox som spännen och blixtlås.

Grattis till lyckad operation, Elvah!
 
Intressant! Har aldrig funderat på denna nivå av viktoptimering. Men vet man vad man inte behöver kan man ju ta bort detta. Då det i huvudsak är massa som rör sig gör det gott för energiåtgången.
Absolut en viktfråga men främst en fråga om hur de känns, väldigt klumpiga, styva, hindrar rörelsefrihet - OCH tunga att gå i, tycker jag. :)

Eller så köper man lättare, enklare, billigare och från början mer enligt behovsspecifikationen?
När 2000 kr byxa som köptes innan stretch-/lättviktsboomen på senare år, efter några års erfarenhet uppenbart inte är optimala är det väl smart att modifiera snarare än "slit-å-slänga"? Jag känner en glädje att kunna återanvända något som annars blivit liggande.

Jag har flera rätt olika byxor och fjällvandringspackningen är under många år optimerad till perfektion med olika valmöjligheter dessutom. Värdet är ju rejält numera, men ändå främst affektionsmässigt - tiden det tagit, all tankemöda man lagt ner. Några prylar är jag riktigt nöjd med såsom det isolerande tältskyddsgolvet/sittunderlaget på 60 gram gjort av Biltemas vindruteskydd med bortklippta tygkanter. Återstår att se om dessa personligt anpassade byxor kommer höra till favoriterna eller ej.

Nu är de ihopsydda. Man kan ju granska dem i sömmarna om man vill, men varför skulle man göra det. 😂 Mycket nöjd med hur de sitter och känns. Jag tog in midjan lite också, följde fickans linje och vek in bakom skärphållarna. Så nu behöver jag inget otympligt skärp. :) Jag har två par Keb regular olika storlek, dessa var i största laget, och med den här ändringen blev de som modellen curved och passar riktigt bra trots att jag gått ner en storlek. :)

Visa bilaga IMG_20220703_161652.jpg

Om jag ger mig på det andra paret Keb för att lätta upp dem i framtiden, vilket jag troligen gör, så kommer jag ta bort det inre lagret tyg över knäna, istället för det yttre, för att slippa synlig klippt kant. Man lär så länge man lever. ;) Men jag bryr mig inte. Det är ett par byxor med en historia. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Vattentäta vantar Cuben 6 gram Gör det själv 14
Niclas Göra ramsäcken lättare? Gör det själv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.