10 (?) nödvändigheter (?)

hobbes; sa:
...
Jag läste det som att det var 624 miles över 20 dagar, dvs ca 100 mil på 20 dagar.
De var 4 st och de gjorde inget som helst försök till att dölja att det var väldigt farligt. Knappast vad jag skulle kalla en normal tur i fjällen.

Du har helt rätt, mitt minne var dåligt. Jag citerar Jordan:

"This June, I will join Roman Dial, Isaac Wilson, and Jason Geck to attempt a 624-mile traverse of the Brooks Range in Alaska.

No roads, no trails, no resupply, no air support.

Between the four of us, we'll pack less than 30 pounds of gear - combined.

And a lot of food!

There is no way any of these long distance hikes that I've mentioned could be accomplished with a traditional load of backpacking gear.

Heavy packs require you to go slower, cover less distance per day, increase your rate of resupply.

Heavy packs make you less mobile, put more physical strain and stress on your body, and leave you exhausted at the end of a long day with little room for errors in judgment when it comes to dealing with inclement weather, injuries, or the occasional angry grizzly bear."

Ryan Jordan tillhör ju de som pressar gränserna vad gäller utrustning. Han har som uttalad princip att inte ha något emot att ha det obekvämt, så länge han inte dör.

Det stämmer inte med min önskan. Liksom du är jag till fjälls för att ha det skönt, slappna av och må bra. Men jag har inte heller en extremt lätt packning om man jämför med Ryan Jordan och grabbarna. Jag vill varken bli blöt, frysa eller gå hungrig. Även om jag vet att jag kan överleva allt detta.

För mig var det en angenäm upplevelse att jag inte behövde göra avkall på min bekvämlighet när jag häromåret skalade bort ca 10 kg från min packningsvikt och genomförde en längre fjällvandring. Det är denna erfarenhet jag gärna vill dela med mig av.

Jörgen
 
Re: Försök till slutsatser

Nordesjö; sa:
Jag förstår inte hur det kan vara farligt (eller löjligt) att välja bort något som man inte tidigare ens funderat på att välja in.
Det är skillnad mellan "en billig livförsäkring" och "nödvändig utrustning".

(Samtidigt skulle man kunna kringgå hela er GPS-diskussion och säga att en GPS är en variant av karta och kompass)

Vad gäller Mountaineers-listan så måste man ta den med en nypa salt eftersom man inte riktigt vet vilken icke-listad utrustning som de tar för givet. 1930 är ju inte 2006, så för dem är kanske "snygg hatt, fickplunta och två svartingar" sånt som är så självklart att de inte ens tar upp det på listan.

Listan ska väl utgå från en naken kropp?


För 200 år sedan var topografiskakartor inte allmän egendom, de var statshemligheter.

skulle du vilja vara utan kartan ?
knappast

Tekniken går frammåt varför inte ta tillvara på det ?

Karta och kompass vinner på sin enkelhet och sin driftssäkerhet om man bara kan välja en av de två alternativen. Det behövs inga batterier, temperatur påverkar dem inte i samma utsträckning. de är enkla och för den som vet hur de skall användas är de väldigt effektiva. Dock har de ju sina begränsningar som all utrustning har.

Om man har karta och kompass, och givetvis kunskapen att använda dem så har man möjlighet att bestämma var man är, vart man skall och hur man skall ta sig dit.
Man kan väga in terräng såsom vilken typ av terräng det är och om det finns hinder.
när sedan terrängen av något skäl blir mindre synlig, så tappar man denna möjligheten.
Man kan kanske inte se kartan, och kan man se kartan så har man svårt att få en överblick av terrängen, dvs man har svårt att hitta referenser som berättar för dig att jo du är på den plats du tror du är på.

En GPS överkommer dessa problemen och gör att även om man har tät dimma, moln, mörker eller kanske bara är osäker på var man är för att man chablat sig eller bara gått fel, så kan du få reda på det.
Då kan man ta fram den och jämföra var den tycker att man befinner sig och vad man själv tycker att man befinner dig.

Dvs i händelse av att man av något skäl vill förflytta sig när man har nedsatt sikt så kan man göra det i och med att man har en möjlighet att hela tiden kontrollera var man är, läsa av kartan och se vad man kan förvänta dig att man kommer att möta för terräng.
Tex om man kommer fram till ett vattendrag så kan man direkt se att jo jag befinner mig 200 meter söder om en bro även om man kanske bara ser 20 meter eller kanske 5, då kanske man borde ta bron istället för att vada. osv.

Möjligheten att göra detta/ha den tryggheten kostar dig mindre än 200 gram i vikt. Dvs mindre än 2 dl vatten eller en tröja eller vad du nu vill jämföra med som väger under 200 gram.
(gps vikt magellan explorist 100 =110 gram + batterier).

dock så har ju GPSen sina nackdelar och det är ju bland annat att den kräver ström, den är ganska lätt att ha sönder osv.
[Ändrat av hobbes 2006-05-02 kl 12:47]
 
Re: Re: Försök till slutsatser

hobbes; sa:
Nordesjö; sa:
Jag förstår inte hur det kan vara farligt (eller löjligt) att välja bort något som man inte tidigare ens funderat på att välja in.
Det är skillnad mellan "en billig livförsäkring" och "nödvändig utrustning".

(Samtidigt skulle man kunna kringgå hela er GPS-diskussion och säga att en GPS är en variant av karta och kompass)

Vad gäller Mountaineers-listan så måste man ta den med en nypa salt eftersom man inte riktigt vet vilken icke-listad utrustning som de tar för givet. 1930 är ju inte 2006, så för dem är kanske "snygg hatt, fickplunta och två svartingar" sånt som är så självklart att de inte ens tar upp det på listan.

Listan ska väl utgå från en naken kropp?


För 200 år sedan var topografiskakartor inte allmän egendom, de var statshemligheter.

1930 var inte 200 år sedan ;)
 
NUI; sa:
För mig var det en angenäm upplevelse att jag inte behövde göra avkall på min bekvämlighet när jag häromåret skalade bort ca 10 kg från min packningsvikt och genomförde en längre fjällvandring. Det är denna erfarenhet jag gärna vill dela med mig av.

Jörgen

Detta håller jag helt med om.

Men kan det vara så att sakerna man börjar med skapar en trygghet eftersom man saknar kunskaper och erfarenheter och omfallsplanering och då är tvungen att förlitar sig på grejer istället för sig själv.
I och med att kunskaperna kommer kan man börja skala av utrustning man tidigare varit/kännt sig beroende av.

Exempel: Eldstål nu känner jag mig ganska säker på det så idag känner jag inte att jag behöver ha med mig tändstickor/tändare. Det skulle bara vara slöseri med plats, vikt och pengar för jag skulle inte använda dem. Förr var de en självklar del av utrustningen.

Att det därmed blir naturligt att börja med mycket och undertiden man vänjer sig/skaffar kunskaper kan ta bort prylar som då tappar sin viktighet och ersätts med kunskaper/erfarenhet.

/Torbjörn
 
Re: Re: Försök till slutsatser

hobbes; sa:
...
Tekniken går frammåt varför inte ta tillvara på det ?

Absolut. Om man då antar att teknikens framsteg enbart för med sig nödvändiga prylar. Men det innebär ju att packningen med nödvändighet måste bli tyngre för varje (teknisk) generation. Fram till den punkt då man inte orkar bära. Självreglerande, således.

Det finns ju en tråd om tunga ryggor just nu. I den diskuteras varför ryggorna bara blir tyngre och tyngre. Trots att tekniken går framåt. Där lutar det väl mer åt att det är försäljningstekniken om vad som är nödvändigt som har gått framåt.

Det känns som om det här håller på att bli en GPS-diskussion. Någon kan väl starta en tråd i detta ämne. Känslan jag får är dock att de flesta inte anser GPS vara en nödvändig pryl. Min egen inställning är att jag skulle inte ge mig ut utan kompass, även om jag inte anser den vara livsnödvändig. Detta därför att de 30 g min kompass väger uppväger nyttan, enligt min högst personliga uppfattning.

För min del ger då en GPS på 100-200 g av olika skäl inte ett tillräckligt mervärde utöver karta-kompass för att uppväga sin vikt. Det betyder inte att den inte kan vara användbar, nyttig och kul. Men för mig uppväger alltså inte fördelarna nackdelarna.

Däremot har jag med en isolerad mugg som väger 90 g trots att det finns många lättare alternativ, helt enkelt därför att för mig är det så viktigt att varm dryck håller sig varm att jag tycker det är mödan värt. Men jag ger inte andra rådet att det är nödvändigt att ha en isolerad mugg.

Jörgen
 
Jag tycker vi tappat tråden om vad som är "nödvändigt" och inte...

Diskussionen om nytta/vikt-faktorn kan väl tas i en annan tråd? (Den finns förvisso redan i säkert ett dussin andra trådar.)
 
nermander; sa:
Jag tycker vi tappat tråden om vad som är "nödvändigt" och inte...

Diskussionen om nytta/vikt-faktorn kan väl tas i en annan tråd? (Den finns förvisso redan i säkert ett dussin andra trådar.)

Absolut!

Men för att komma närmre vad som är "nödvändigt" måste vi nog precisera vad uppgiften är.

Är uppgiften att överleva X dygn tills räddningen kommer?
Är uppgiften att från en godtycklig punkt X mil från civilisationen överleva och ta sig till denna civilisation på egen hand?

En rimlig uppgift, tycker jag, vore att
* förflytta sig flera dagsmarcher
* med definierade start- och målpunkter
* genom delvis oledad fjällterräng (alternativt skogslandskap)
* under sommarsäsongen
* utan speciell lokalkännedom
* med en rimlig säkerhetsnivå
* utan speciella komfortkrav

Då kommer du behöva både karta och kompass för navigering. I min mening skulle det ge en för låg säkerhetsnivå med bara gps utan analog reserv.
Du kommer behöva energitillskott för att fungera rationellt. Någon form av mat är alltså nödvändigt.
Du måste kunna hålla dig varm även på kalfjället, även i vila och även i hård vind, nollgradigt och snöblandat regn. (dock inte samtidigt, om vi antar att du kan söka upp ett mer skyddat läge för vila.)
Du måste kunna ta hand om lättare skador.
Du bör kunna åtminstone koka vatten.
 
NUI; sa:
Det vore kul om någon tog en promenad längs Kungsleden med bara kläderna på kroppen och en fet sedlbunt i fickan.
Träffade en kille som lubbade runt i tights, gympadojor och lätt rygga på kungsleden 2004 så det är väl inget ...
 
Rungá; sa:
NUI; sa:
Det vore kul om någon tog en promenad längs Kungsleden med bara kläderna på kroppen och en fet sedlbunt i fickan.
Träffade en kille som lubbade runt i tights, gympadojor och lätt rygga på kungsleden 2004 så det är väl inget ...

Ur pedagogisk synvinkel en helt annan sak än det jag är ute efter.

Att vältränade multisportare joggar runt med små ryggor är inget som gör att gemene man får tanken: Det kan jag också göra.

Vitsen är också att det skall vara helt utan rygga, t o m helt utan midjeväska eller något sådant. Det är här ditt älskade mextex-ställ med ylleunderkläderna kommer in. Själv skulle jag naturligtvis välja en mycket lättare och bekvämare kombination av lätt regnställ och vindställ, men detta kräver något att bära i.

Om någon helt vanligt medelålders människa vandrar mellan stugorna utan något annat än det som ryms i benfickorna (gärna karta och kompass samt chokladkaka) så kan andra "vanliga" människor kanske få för sig att man inte behöver vara Gladiator för att gå Kungsleden.

För att inte tala om FJÄLLSÄKERHETSDEBATTEN som skulle rasa igång.

Jörgen
 
nermander; sa:
Jag tycker vi tappat tråden om vad som är "nödvändigt" och inte...

Diskussionen om nytta/vikt-faktorn kan väl tas i en annan tråd? (Den finns förvisso redan i säkert ett dussin andra trådar.)

Instämmer, back to basics.

Fast jag tycker diskussionen hittills har pekat på att inte ens de mest avskalade nödvändigheter går helt fria från en subjektiv bedömning längs nytta/vikt axeln.

Jörgen
 
NUI; sa:
Om någon helt vanligt medelålders människa vandrar mellan stugorna utan något annat än det som ryms i benfickorna så kan andra "vanliga" människor kanske få för sig att man inte behöver vara Gladiator för att gå Kungsleden.

Jag skulle gärna göra en sån grej innan jag blir medelålders (eller är jag redan det?).
Eller en variant: en budget på en tusing utöver grejer som icke-friluftaren kan tänkas ha hemma.

En annan, lite mer visuell, variant: slips, kostym. Prylarna i en portfölj.
Tiden jag tjänar på att inte ha nån packning ska jag ägna åt att stå och se mystisk ut ett par hundra meter från leden (leka G-man, för er som har lirat Half-life) :D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.