1/2 dl vatten på 20 minuter

FIffigt sätt som jag aldrig sett/hört förut! (" worst case scenario" på en öde ö).😋
På en solig ö funkar kanske det här enkla sättet Varianter på detta har jag sett hemma hos folk i Mellanöstern. Ingen raketfart här heller och en gassande sol är en förutsättning, men faktiskt mer effektivt än jag trodde.

Här är en tjej i Gaza som fixar drickbart vatten ur havet när avsaltningsanläggningar, brunnar och vattenledningar bombats sönder och allt införseln utifrån stoppats. Osäker på hur detta funkar i detalj, men samma princip som den spanska mormoderns i filmklippet.
1761866833701.png

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Det du vinner i att slippa bära vatten förlorar du nog i att bära med dig bränsle till köket. eldar du med ved från platsen så blir det kanske netto bär-vinst men annars är det nog lättare att bära med sig färdigt dricksvatten, särskilt i kajak, där lite extra vikt är underordnat.

/Patrik

På en solig ö funkar kanske det här enkla sättet Varianter på detta har jag sett hemma hos folk i Mellanöstern. Ingen raketfart här heller och en gassande sol är en förutsättning, men faktiskt mer effektivt än jag trodde.

Här är en tjej i Gaza som fixar drickbart vatten ur havet när avsaltningsanläggningar, brunnar och vattenledningar bombats sönder och allt införseln utifrån stoppats. Osäker på hur detta funkar i detalj, men samma princip som den spanska mormoderns i filmklippet.
Visa bilaga 47644
Fattar jag rätt är det ett bad av saltvatten och kondens på plasten över är det vatten som man fångar upp. För mig skulle lutningen på plasttaket vara typ 45 grader om jag skulle göra den där modellen.

Fattar jag rätt är det ett bad av saltvatten och kondens på plasten över är det vatten som man fångar upp. För mig skulle lutningen på plasttaket vara typ 45 grader om jag skulle göra den där modellen.
Jag är som sagt osäker på hur uppsamling av kondensdropparna i just den avbildade "anläggningen" fungerar i detalj, men tycker man kan ana en svag lutning åt höger på bilderna och möjligen en uppsamlingsränna längs kanten.

Här en kommersiell variant med stålstativ och glasyta. Glas och stål är dock inget som går att komma över i Gaza.

Det jag sett IRL därnere liknade mest den spanska mormoderns metod, med en punktformig eller linjär tyngd på folien och ett uppsamlingskärl under lågpunkten resp. ränndalen. Saltvattenkärlen var, logiskt nog, ofta svartmålade på insidan.

EDIT
Så enkelt blir det bara man inser vilka ord man ska söka på :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_still

...och inser att det finns en del forskning i ämnet :)
1762619875712.png

Senast ändrad:
Det här var ju lite långväga utflykt från friluftsliv på våra breddgrader, men den fick mig i varje fall att inse att det finns förbättringspotential i trådstartens "avsaltningsanläggning". Inga extra prylar - det är bara att rigga köket under den sneda ytan på tältabsiden, spänd så det bildas avrinningsveck längs underkanten :)
Bör i varje fall vara lite effektivare än ursprungsidén, och kräver bara en gryta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips