Fjällräven TERMO G-66 extrem

En kamrat har fått tag i ett Fjällräven TERMO G-66 extrem tält. Men inga stänger/bågar. Om inte jag missminner mig var det två bågar i olika längd. Finns någon här som har ett dylikt tält och/eller känner till utseendet, längden och gärna diametern, på de ursprungliga bågarna?

Raskesven
 
Fjällräven G66 Alu

Jag tror att mitt lilla tält från 70-talet (som ligger i källaren) heter Fjällräven G66 Alu, men det har raka stänger, alltså inga bågar. 1 stång vid fötterna och 1 stång vid huvudet, precis i mitten där man ska krypa ut. Är "TERMO G-66 extrem" ett nyare tält, så är tipset att ringa Fjällräven och fråga.

Per Brune
 
Raskesven; sa:
Aha, det verkar finnas minst två varianter då. Jag hittade ett "Standard g66" med två bågar här, ungefär som jag kom ihåg det: http://www.demmeniesport.nl/images/cat2001/tenten.pdf

Båglängd anges dock inte.

Raskesven

Jag minns inte storlekarna på bågarna tyvärr, men din modell hade, utöver de två bågarna i tältets ändar, dessutom en tvådelad båge som sammankopplades med en kort stångdel i toppen. Denna konstruktion ser ut ungefär som ett A och är placerad ungefär mitt på tältet.

Ett urstarkt litet tält är det, fast tungt om man jämför med modernare grejor.

G66 också ett bra tält, men inte lika tåligt mot snö och hårda sidvindar. Hmmm, nostalgi :)...

//J
 
joru; sa:
Jag minns inte storlekarna på bågarna tyvärr, men din modell hade, utöver de två bågarna i tältets ändar, dessutom en tvådelad båge som sammankopplades med en kort stångdel i toppen. Denna konstruktion ser ut ungefär som ett A och är placerad ungefär mitt på tältet.

Ett urstarkt litet tält är det, fast tungt om man jämför med modernare grejor.

G66 också ett bra tält, men inte lika tåligt mot snö och hårda sidvindar. Hmmm, nostalgi :)...

//J
Att i värsta fall mäta upp de två båglängderna, testa manuellt, borde ju gå. Bara att ta två gamla HB-bågar och kapa. Men A:et, det är alltså två bågdelar, hur sammankopplades det? Modell HB Jannus vinkelstång eller hur ser den ut och hur sitter stångdelen fästad, kommer du ihåg det?

Raskesven
 
I vetenskapens tjänst

I vetenskapens tjänst har jag nu varit nere i källaren och hämtat mitt gamla Fjällräven G66 tält. Till att börja är det inget Alu (minnesfel), som det tält jag köpte senare. Fjällräven Original Alu II, som är större så det gick lättare att klä på sig inne i tältet.

För att återgå till G66 så har mitt tält en 2 delad stång vid fotändan och en 3 delad stång vid huvudet (öppningen)

När jag nu mindes fel vad gällde tältduken så kanske jag även minns fel tältet heter. Men ledtrådar är, blått yttertält och blått innertält. Inget blixtlås eller myggnät i innertältet, som mitt Fjällräven Original Alu II hade.

Mitt tält har ingen ”A-stång”. Det kanske tillkom senare som följd av produktutveckling.

Jag har bra tältat på sommaren.

För tältstänger rekommenderar jag åter Fjällräven. När jag försökte sy mig tält för sådär 10 år sedan, hade Fjällräven en väldans massa stänger, pinnar och bågar + tältduk som gick att beställa via lokala handlaren, från Fjällräven i Örnsköldsvik.

OT
För nostalgi kolla på mina campingkök http://home.swipnet.se/brune/kok.html (seg sida med många stora bilder)

Per Brune
 
Tack för det Brune, och trevligt med gamla kök.

Jag talade precis med min kamrat. Det hela verkar lite skumt. På tältpåsen står det "Fjälläven TERMO G-66 extrem". Och han har en A-formad stångdel. Men det finns inga kanaler för några bågar. Kanske g66 kom ut i flera varianter under produktutvecklingen, alltså även då en som ditt tält Brune, men med en A-formad stångdel. Han har 21 markpinnar till, men inte de två stängerna. Har bett honom smälla upp tältet med vilka lagom kapade pinnar som helst så man får reda på vad det handlar om.

Raskesven
 
Har jag ett Lowait ?

Jag letade lite i gamla broschyrer. I en broschyr finns en bild med en A-båge på mitten, men det står inget om ”extrem”. Och i specen på detta tält står det antal stänger 2, antal bågar 1. Jag har ingen båge. Kanske kom bågen till efter något år för att göra tältet stabilare ?
Kanske är jag grundlurad och har ett Lowait, och inte ett G66?

Tyvärr så funkar inte min skanner längre, sedan jag köpte ny dator med Windows XP. Det finns inga drivrutiner för XP för min skanner.

Per Brune
 
Raskesven; sa:
Tack för det Brune, och trevligt med gamla kök.

Jag talade precis med min kamrat. Det hela verkar lite skumt. På tältpåsen står det "Fjälläven TERMO G-66 extrem". Och han har en A-formad stångdel. Men det finns inga kanaler för några bågar. Kanske g66 kom ut i flera varianter under produktutvecklingen, alltså även då en som ditt tält Brune, men med en A-formad stångdel. Han har 21 markpinnar till, men inte de två stängerna. Har bett honom smälla upp tältet med vilka lagom kapade pinnar som helst så man får reda på vad det handlar om.

Raskesven

"A"-stången sitter inte i en kanal utan ligger utanpå yttertältet som jag minns det, men det är snart 30 år sedan jag såg ett G66 Extreme. Den modell jag såg kopplas ihop med en kort bit högst upp i spetsen av A-stängerna (en kort stång med två hål borrade i vinkel).

G66 och Extreme-modellen existerade parallellt, skillnaden var bara stången och ev något större utrymme i tält och absid, men där är jag osäker.

Fjällräven vet nog mer...

//J
 
Jag har ett Fjällräven Termo G 66. Det har en A-stång som sammankopplas med en aluminium-vinkel. A-stången träs i kanaler på yttertältets utsida. Som tidigare postare skrivit ingår också en tvådelad stång för kortänden och en tredelad för öppningen.

Jag spenderade en vecka i Cornwall i det. Inget regn och mitt i skogen så det var ingen hårdare prövning. Men vilket vackert tält! Blått ytter och gult inner. Litet och lätt är det jämfört med mina kamraters 100kronors tremanstält.
 

Bilagor

  • IMG_0091.jpg
    IMG_0091.jpg
    71.3 KB · Visningar: 5,535
Nu är även jag ägare till ett Fjällräven Termo G66 Extrem men jag har inte kollat om stängerna/bågarna är dom rätta, för Myrorna sålde tältet för sig och stängerna var för sig. Men det fanns inga mer Fjällrävengrejer i den hyllan så jag får hoppas det är rätt stänger som dom hade.

Per
 

Bilagor

  • Fjällräven G66 Extrem IMG_1147.jpg
    Fjällräven G66 Extrem IMG_1147.jpg
    163.5 KB · Visningar: 5,633
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
rune1974 fjällräven skule r/s 3 Bo och sova 2
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
peter1969 Fjällräven Himalaya? Bo och sova 2
Raskesven Fjällräven Forest M5? Bo och sova 6
ripnils Nya tält från Fjällräven Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.