Billigt och lätt, går det?

Jag tror det Patrik, men jag ber om ursäkt om det verkat på något inlägg som om jag tror att Thermaliten inte fungerar eller som att det är ett dåligt alternativ. Det är inte alls min mening eller åsikt.
Allt jag velat är att varna för att ta de extra 8 graderna som en garanti, utan hellre betrakta dem som ett riktvärde och maxvärde.

Jag har säkert också varit otydlig till och från, så det jämnar nog ut sig i längden... Jag ville mest förmedla budskapet att den faktiskt fungerar - huruvida det är 8° eller inte låter jag vara osagt, men jag frös inte längre... :)
 
Ok, och om prylar som är aktuella tas upp underlättar det ännu mer.
Men visst kom med mer förslag som har nackdelen "dyrt" och "tungt"...
Tror inte många nybörjare övertalas att köpa denna. Kräver förkunskaper i eld och samling av pinnar.

Tack för konstruktiv kritik. Håller med om att denna kräver kunskap förutom torra pinnar.

Nackdelarna dyrt och tungt vad gäller Optimus Nova är ju relativa, därför tog jag med det. Om man jämför med en gammal trotjänare som Trangia 25 ligger det dyrare i inköp, men är fortfarande flera hekto lättare.
Över kökets livstid blir också bränslekostnaderna lägre och totalkostnaden till slut lägre än ett gaskök.
Planlägger man resor utomlands är också tillgången till bränsle betydligt enklare.

Kanske jag är något OT när jag informerar om detta, men om någon läser detta som planlägger sin första fjälltur hoppas jag att de uppskattar att få lite information om möjliga val.
 
På kalfjället blir det besvärligt att plocka ved. Toppmonterat gas räcker för de allra flesta.
go tur

Ska man bara koka upp vatten en gång om dagen går det jämt upp mellan gas och spritkök på en vecka.
Vid längre tur eller fler tillberedningar skulle jag absolut gå för toppmonterat gaskök. Undantaget blir vinterturer, där tar jag aldrig gas pga att butan fryser till vätska och gasen blir stort sett värdelös vid några minusgrader.
 
På fjälltur kan det bli tjurigt väder och då krävs minst 3 uppkok per dag, ibland än fler, därför är bränslevalet och vikten inte alls egal. Givetvis gas.
go tur
 
Jag har säkert också varit otydlig till och från, så det jämnar nog ut sig i längden... Jag ville mest förmedla budskapet att den faktiskt fungerar - huruvida det är 8° eller inte låter jag vara osagt, men jag frös inte längre... :)

Då är vi eniga om att det är en lätt och fungerande produkt till en billig peng.
Helt klart en god produkt för vår fjällvandrare.
 
I en tråd som handlar om "billigt och lätt" blir det lite konstigt att öht ta med saker som har nackdelarna "dyrt och tungt". De är liksom diskvalificerade från början.

Som sagt, RELATIVT tungt och dyrt om man jämför med de lättaste och billigaste alternativen.
Som jag redan sagt en gång (läser ni vad jag skriver i inläggen eller letar ni bara nyckelord?) har det också fördelar dom kan tilltala.
Vikten inkl kastrull och bränsle för en vecka hamnar på ca samma vikt som ett traditionellt trangia 25. Till Trangia 25 kommer då i tillägg bränsle, alltså minst 1/2 kg till.
Inköpspriset är relativt sett högt gentemot ett gaskök, men den kostnaden kompenseras genom kökets livstid med lägre kostnader för bränsle och ger efter ett tags användande ett väldigt prisvärt alternativ.
Jag tvingar ingen stackare att köpa köket mot sin vilja, därför har jag också uppgett andra kök med varierande vikt och pris samt för och nackdelar.

Det är alltså inte diskvalifiserat som lätt och billigt, men vinner varken i kategorin lättast eller billigast.
 
Om vi nöjer oss med lätt och billigt, relativt så spar vi många onödiga omtag.
Desertsked ur kökslådan 22 g, gratis. Liten slidkniv dubblar som matkniv och dv verktyg, 71g ca 400:-.
go tur
 
Salt och peppar förpackat i små, lätta portionsförpackningar ingår när man äter på snabbmatsrestauranger och liknande. Dessa brukar jag plocka på mig och spara till friluftsköket.
 
Är man ute lite längre brukar man vilja ha lite större kryddsortiment, egna små ziplockpåsar är utmärkt. Labtuber med lock brukar andra, finns hos svartkrutshandlare.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.