Smart & Billigt

En tråd för smarta och billiga lösningar till friluftsliv för alla.

Istället för trangia -- överskottsbolagets kokset.
Istället för tält -- vindskydd av pressenning från ÖB
Istället för sovsäck -- flecefilt på sommaren

Gissar att massor av tipps finns ute bland er andra friluffsare!
 
Istället för kokset - stulen/lånad gammal kaffepanna (från svärmor) - utmärkt till såväl kaffe som kokning av mat.


...sen kan jag rekommendera att man släpper märkesfixering vad gäller kläder, samt att man använder kläderna tills dom går sönder.
 
Istället för kokset - stulen/lånad gammal kaffepanna (från svärmor) - utmärkt till såväl kaffe som kokning av mat.


...sen kan jag rekommendera att man släpper märkesfixering vad gäller kläder, samt att man använder kläderna tills dom går sönder.

Nu börjar det lossna!!!
Koka mat i kaffepannan har jag oxå gjort!

MERA tipps!
 
istället för leatherman -en vanlig kombinationstång (linjetång) av känt märke + en enkel slidkniv, kanske också en bitsmejsel. väger och tar mer plats, men håller längre, bättre att arbeta med och kan framförallt köpas begagnade till en bråkdel av leatherman. framförallt vågar man använda grejjerna.

istället för kastspö - en petflaska som du lindar upp linan på, sedan spar du ca en till två meter som du svingar ut med hjälp av centrifugalkraften och låter linan haspla av sig själv. du håller bara botten på flaskan i samma riktning som draget kastades.

istället för lundhags (eller andra) kängor köp kronans gamla marschkängor för 149:- NYA!! mer livslängd, hantverk och kvalité är nog svårt att få per instoppade ören

istället för regnjacka -ett par svarta sopsäckar som man gör hål för armarna i

istället för tandbortse -vitmossa

istället för fin-öl -ful-öl
 
köp en korvburk så ha du ett kärl. gör en sked av trä gå lätt att diska och är lätt.
gör din egen paddel av trä och skidor. det blir mycket biligare än att köpa plast dåliga saker som inte håller.
göra en ryggsäcksram från sly.
göra en kokgrop är lätt o biligt.

kåsa av vril
 
1. istället för lundhags (eller andra) kängor köp kronans gamla marschkängor för 149:- NYA!! mer livslängd, hantverk och kvalité är nog svårt att få per instoppade ören

2. istället för fin-öl -ful-öl
1. Var finns dessa kängor att inhandla?

2. Alla andra punkter kan jag gå med på men här går gränsen ;). Aldrig i livet!

~Paul~
 
köp en korvburk så ha du ett kärl. gör en sked av trä gå lätt att diska och är lätt.
gör din egen paddel av trä och skidor. det blir mycket biligare än att köpa plast dåliga saker som inte håller.
göra en ryggsäcksram från sly.
göra en kokgrop är lätt o biligt.

kåsa av vril
Många bra förslag :).

~Paul~
 
1. Var finns dessa kängor att inhandla?

2. Alla andra punkter kan jag gå med på men här går gränsen ;). Aldrig i livet!

~Paul~


hallå där din gamla finsmakare :)

kängorna hittar du på; bbfab.se och dom är faktiskt inte helt fel. i alla fall inte om man trivs i lite rejälare kängor. nackdelen är väl mer på utseendefronten. men drar du mindre storlek finns dom i svart, det är ju lite roligare än bruna. dock bör man kolla upp; jag har fått för mig att dom svarta ofta är gjorda av betydligt tunnare skinn. sen har dom nån variant med gummi nederdel, dom beskrivs som att likna lundhags men jag är skeptisk, hade ett par sådana där i lumpen och det var fullständigt omöjligt att gå mer än något tiotal meter.
 
hallå där din gamla finsmakare :)

kängorna hittar du på; bbfab.se och dom är faktiskt inte helt fel. i alla fall inte om man trivs i lite rejälare kängor. nackdelen är väl mer på utseendefronten. men drar du mindre storlek finns dom i svart, det är ju lite roligare än bruna. dock bör man kolla upp; jag har fått för mig att dom svarta ofta är gjorda av betydligt tunnare skinn. sen har dom nån variant med gummi nederdel, dom beskrivs som att likna lundhags men jag är skeptisk, hade ett par sådana där i lumpen och det var fullständigt omöjligt att gå mer än något tiotal meter.

Gillade skarpt lumpens marchkängor, skulle faktiskt slantat upp ett par hundra för att få behålla dom.

Kängorna med "Cellgummi", Lundhagskopiorna var skit, ingen på luckan tyckte om dom.

Läderkängorna med smorning och lite TLC så klarade dom vatten minst lika bra som mina mycket dyrare GTX kängor av idag! Sedan lyckades jag slita ut de "nya" kängorna på runt total användningstid av ca 6 månader. Lumparkängorna harvade jag med 12 månader och då var sulorna bara knappt ingångna...
 
hallå där din gamla finsmakare :)

kängorna hittar du på; bbfab.se och dom är faktiskt inte helt fel. i alla fall inte om man trivs i lite rejälare kängor. nackdelen är väl mer på utseendefronten. men drar du mindre storlek finns dom i svart, det är ju lite roligare än bruna. dock bör man kolla upp; jag har fått för mig att dom svarta ofta är gjorda av betydligt tunnare skinn. sen har dom nån variant med gummi nederdel, dom beskrivs som att likna lundhags men jag är skeptisk, hade ett par sådana där i lumpen och det var fullständigt omöjligt att gå mer än något tiotal meter.
OK, kanon. Tackar för länken. Det får nog bli ett par sådana. Personligen föredrar jag de bruna ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.