Sommar i fjällen med 4-åring

Jag röstar för Storulvån, trevligare än Keb för en fyraåring. Keb ligger mer eller mindre i skogen, det är en bit att gå vart man än ska (tex Tarfala), det är ett jäkla spring med folk som passerar, plus helikoptrar som går upp och ner hela tiden.... inte direkt mysigt.
 
Om man inte själv känner att man liksom måste till Keb så skulle jag nog skippa det. Dels är det rätt turistigt och stökigt på somrarna, dels är det svårt/dyrt att ta sej dit och därifrån om man inte kan/vill/orkar gå. Om man som förälder är väldigt van vid att göra mer extrema turer så kommer ju Keb såklart kännas som en barnlek även om man har med en 4-åring men mitt intryck var att ni inte var sååå hardcore?! Abisko är jättefint och mountainlodgen där är supertrevlig och mysig (fast rättså pricey), har bara varit just där utan barn och på vintern och våren men där finns helt klart en massa fin natur och kan jag tänka mej roliga grejor att göra med barn. Men tveksamt om det är vårt besväret för er.
Betr myggen så är de en del av fjällupplevelsen och inte så mkt att göra åt (annat än att vara ovan trädgränsen hela tiden). Det är bara att gilla läget, kladda in sej med myggA , täckande kläder och ta med antihistamintabletter att knapra i sej om det kliar alltför mkt.
 
Jag är övertygad, det blir inget Keb för oss. Kan tänka mig Storulvån eller Abisko. Det är långt till sommaren, men nu har jag lite idéer och tiden går som vanligt fortare än man tror.
 
Abisko i stuga

Jag var i Abisko med mina två barn (1 och 3 år) förra året. Det funkade jättebra. Vi bodde i en stuga vid STF-stationen, men det finns nog hotellrum också vad jag vet. Det fanns mycket för barnen att göra runtomkring och en hel del fina dagsetapper (Narvik, Kärkevagge, Noulja, Abiskojokken) . När det regnar så finns också ett bra lekrum att tillgå. Myggorna slipper du dock inte är jag rädd. En sak jag gillade med Abisko var också att det var så lätt att ta sig dit med flyg och buss. Tåg går är ju på sätt och vis ännu smidigare (Stationen är ju precis vid fjällstationen), men det tar väl lång tid och är dessutom oftast dyrare.
En nackdel med Abisko är dock malmbanan. Tågen går ju förbi en gång i kvarten eller så, men man vänjer sig.

Gällande myggplågan så tycker jag nog att man också får gilla läget lite. Även på kalfjället finns det ibland mycket mygg tyvärr. Mygghuva är absolut nödvändig utrustning för mig i fjällen. Det finns också bra myggjackor för barn.
 
Jag har funderat på Åre tidigare, men jag vill nog ha lite mer vildmark ändå.

Men hur är själva fjäll-/naturupplevelsen i Keb vs Storulvån? Är Keb så pass mycket bättre så det är värt lite mer bök att ta sig dit?
Har själv erfarenhet från båda platserna. Mer dramatik och vildmarkskänsla i Keb-området! Kan dock vara väldigt mycket folk där i närheten av fjällstationen i juli månad.
Att helt slippa myggplågan i juli ställer jag mig mycket tveksam till.

God tur!
 
Det blev inga fjäll för oss i somras, men nu har jag i alla fall bokat en helg i september i Grövelsjön. Sambon är bortrest så det blir jag och 4-åringen som reser själva. Jag hoppas det blir bra!
 
Kanske lite OT, men jag passar på att nämna 1,2 regeln som jag lärt mig här på Utsidan: barn orkar gå 1,2*åldern i km per dag, alltså 5 km för en fyraåring. Stämmer ruskigt bra enligt min erfarenhet (upp till 8-9 års ålder). Mina första fjällturer med barnen hade blivit bättre om jag utgått från den regeln.

God tur!
 
Det låter som en rimlig sträcka. Min plan är att vi aldrig ska vara längre från fjällstationen än att jag i nödfall ska orka bära sonen tillbaka. Med tanke på att vi reser ensamma dessutom så kommer jag nog vara ganska försiktig. Men vi går ganska mycket hemma, både på gator och i skogen så det ska nog gå bra! Har man bara lite mutor i fickan så brukar det mesta ordna sig!
 
Nils, det där med hur långt de går är nog ganska beroende på träning. Min son på 4.5 gick 16km i förra veckan i Abisko (och dottern på 10 gick 18km samma dag).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
Aps Fjällen Barn och friluftsliv 1
Granbacken Hur ung kan man vara i fjällen? Barn och friluftsliv 12
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
Katarina från Dalarna Sommaren 2006. Med barn i fjällen Barn och friluftsliv 6
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.