Fjällräven Classic med 11 åring

Hej där,

Jag vänder mig till alla er som har erfarenhet av att vandra med barn/ungdomar. Min sambo kan troligtvis inte följa med på Fjällräven Classic den 8 augusti i år och jag går här och funderar på om det skulle vara helt galet att ta med dottern som är 11 år, i stället?

Hon har inte ingen erfarenhet av vandring alls tidigare. Är jag galen som ens tänker tanken på att fråga om hon vill följa med? Vi har pratat om saken lite lättsamt och hon är inte helt ointresserad. Frågor som hon har i i stil med: Finns det björnar där? Eller vargar? Är det farligt?
Hon är iofs. ganska vältränad men vandring är ju vandring och det är ju inte ens i närheten av hästsport, vilket är den sport hon normalt ägnar sig åt. Hon är även van att cykla en hel del.

Det är 1 månad kvar och jag vet inte om jag på allvar ska fråga om hon vill följa med. Vad är vettigt?Står här med startplatser och flygbiljetter för två personer och river mig i skallen....

Blir mycket tacksam för synpunkter.
 
Absolut inga bekymmer. Har sett föräldrar med allt från 2 mån - 5-15 åringar med sig. Beror ju lite på din dotters motivation också (inser hon att det är 11 mil hon ska gå?). Sedan beror det ju lite på ditt/ert mål också. Gå på Guld kanske är att ta i (är det första gången för dig med?) men siktar ni in er på Brons så skall det inte vara några bekymmer alls. Man behöver ju inte gå konstant utan ta det i sin egna takt :) Räkna dock med att du förmodligen kommer få ta den största delen av er utrustning i ryggan. Hade jag varit i din sits (vilket jag kommer att vara om 7 år :) så skulle jag utan tvekan frågat henne. Ett äventyr man inte får missa. Tror att hon kommer att uppskatta det grymt.
 
Hej, inga problem alls, jag vandrat med 12-åring för två år sedan. Anpassning av tempot är ju självklart - som sagt tidigare; du får bära ngt mer i vikt.
Jag skulle fundera lite mer på matval (Blåband som delas ut är ingen rolig diet) - annars är det som en vanlig fjällvandring men med en massa medvandrare.
Viss mat säljs av STF (Kebne, Sälka och Alesjaure) men det kan vara utplockat.
Lycka till!
 
"Extern" mat finns att köpa vid LapDånalds (efter 6 km, renburgare rekommenderas skarpt), Keb, Sälka och Alesjaure. Vid Sälka får man Suovas och morotskaka av Fjällräven och Kieron (näst sista checkpointen) bjuds det på pannkakor (hur många du vill :))
En stor portion renskav med dryck vid Keb kostar 80 kr i tältet. Tänk på att pengar väger lättare än mat :)
 
Tack för synpunkter och tips!!!

Om hon inser hur långt 11 mil är?
- Absolut inte!!!
Hon är rätt lat och gnällig och tycker att jag är jättejobbig som ska hålla på å sporta och ha mig. Men det skulle vara såå häftigt att få uppleva FC tillsammans med henne. Misstänker att det kan bli en rysare då det egentligen är jag som vill testa att vandra i fjällen. Hon är av typen som man måste köpförhandla med. En ponny står på önskelistan....

Jag är själv nybörjare på vandring. Visserligen har är jag van "walkare" men inte i fjällen.

Med ett hårt pannben och lite jädraranamma och vana från annan uthållighetsträning inom andra sporter och en massa forskning på detta med vandring, så tänkte jag att jag skulle försöka grejja FC på 5 dagars vandring. Har egentligen 6 dagar på oss (innan flyget går hem igen). Har skaffat bra kängor, bra ryggsäck, bra tält och hela baletten och börjat öva för egen del. Sedlarna har förstås sin plats i fickan och jag tänkte allt sikta in mig på ALLA ställen med tillagad mat och diverse fikamöjligheter.

Inser dock någonstans innerst inne att det kanske inte är läge att laborera med detta då hon lär behöva gå in all sin utrustning också, kängor, ryggsäck och allt sånt. Att jag övar är en sak - men att få henne att öva är nog inte att tänka på.

Ska klura lite till innan jag/vi beslutar oss.....
 
Lycka till med att få med dottern. Men som du säger är det nog vettigt att få henne att gå in lite grejer oxå för att få skoskav, hälseneinflammation, skav av ryggan etc. är inte så kul. Börja med några dagsturer i närområdet. Locka ut henne att campa en natt, gå ex en mil för att testa, gör det till ett litet äventyr. Min äldsta son 8 år kommer få följa med om några å, än så länge är jag ego och vill testa mina egna gränser.
 
Finns inte viljan

blir det besvärligt.....Lusten är det som driver oss mest, även om vi inte alltid erkänner det..... att få andra att känna lust går..... Lycka till!
 
Idag sa min dotter efter en kort stunds diskussion:
Mamma, jag vet att du vill att jag föjler med, men vet du, jag tror det blir för tufft för mig. Kanske kan vi vandra lite kortare till att börja med....

...11 år och så klok..... =)

Så jag får väl sälja biljetten om det går och åka själv. Om något eller några år, så ska jag nog få med henne.

Tack ändå för input!!
 
Idag sa min dotter efter en kort stunds diskussion:
Mamma, jag vet att du vill att jag föjler med, men vet du, jag tror det blir för tufft för mig. Kanske kan vi vandra lite kortare till att börja med....

...11 år och så klok..... =)

Så jag får väl sälja biljetten om det går och åka själv. Om något eller några år, så ska jag nog få med henne.

Tack ändå för input!!

Vi får väl planera in en mamma/barntur-träff med en kortare runda. Min 8-åring vill göra något kortare i höst.

Lycka till med försäljningen av biljetten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.