Sovsäck till 1-åring

Hej!
Vi funderar på att tälta med vår 15-månaders son i sommar. Vi har sett att det finns en hel del sovsäckar för barn, men hur bra sover små barn i dem. Hemma i sin spjälsäng bökar vår son runt en massa när han ska somna, och sen i sömnen. Hur blir det då i en sovsäck? Vänder han sig upp och ner i den? Kryper han ut ur den? Någon som har erfarenhet hur barn brukar göra?

Mvh
Karin
 
Jag tältade med min 1,5åring för några veckor sedan. Han sov i en vuxensäck som jag hade vikt dubbelt så att han låg på fotändan av säcken. Då blir det mindre luft för honom att värma, och tjockare att sova på :)

Han rörde en del på sig på natten. Jag vaknade ett par gånger på natten och fick lyfta upp honom på liggunderlaget igen. Han hade vridit sig och säcken så att han låg med bara fötterna på liggunderlaget... Men han verkade ha sovit gott hela natten och jag fick ruska liv i honom 07.00 på morgonen när jag var tvungen att stiga upp för att åka till jobbet :) Då fick han gå in till mamma som sov inne i vårt hus. (Vi tältade på trädgården.)
 
Jag har sovit med barnen och den minsta har jag alltid haft en pyjamas och sedan en sk 'gro-bag' dvs en sovsack for barn men med axlar som en vast, kolla lanken sa ser du enklast.
En tunn sadan och sedan ner i sovsack - alternativt ett vanligt tacke som viks runt, antingen vid sidan eller vid fotterna.
Det ar bra att ha en extra filt eller klader vikt vid sidan sa att den lille inte aker utanfor liggunderlaget.

Om du kor med sovsack sa tycker jag det ar bra om man kan snora av nere vid fotterna, sa att barnet inte kan halka ner och fa huvudet inne i sovsacken!

Haller med att det basta ar att testa en natt eller tva hemma, du kan enklare testa vad som funkar, barnet blir lite mer vant vid att sova i talt och krisar det sig ar det bara att ga in eller hoppa in i bilen osv.

Sen har jag sjalv forsokt lagga barnen forst for att sedan lasa/mysa osv sjalv innan jag gar till sangs i taltet - det har aldrig funkat for barnen (nu 3 o 5ar) ar sa nyfikna hela tiden, men det blir nog enklare med en 1-aring.

Lycka till!

Exampel: http://suitsforbabies.com/baby-grow-bags
 
Stadium

Lillkillen hemma som är snart två år har sovit i en barnsovsäck från Stadium - dels i barnvagen ute och dels i dragpulka men då hjälåer ju iofs vagnen och pulkan till att begränsa rörelserna. Jag tror barn rör sig mindre i sömnen om de inte kan - t ex begränsade av en sovsäck.

Provsov den på hemmaplan så blir det mindre dramatiskt då ni är ute.
Är ni två vuxna kan ju barnet sova mellan er och begränsas av er två vuxna.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
fnöskticko stryprisk för barn i sovsäck? Barn och friluftsliv 5
Ralle80 Barn sovsäck vs. Voksipåse Barn och friluftsliv 5
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.