Sovsäck till 1-åring

Hej!
Vi funderar på att tälta med vår 15-månaders son i sommar. Vi har sett att det finns en hel del sovsäckar för barn, men hur bra sover små barn i dem. Hemma i sin spjälsäng bökar vår son runt en massa när han ska somna, och sen i sömnen. Hur blir det då i en sovsäck? Vänder han sig upp och ner i den? Kryper han ut ur den? Någon som har erfarenhet hur barn brukar göra?

Mvh
Karin

Jag tältade med min 1,5åring för några veckor sedan. Han sov i en vuxensäck som jag hade vikt dubbelt så att han låg på fotändan av säcken. Då blir det mindre luft för honom att värma, och tjockare att sova på :)

Han rörde en del på sig på natten. Jag vaknade ett par gånger på natten och fick lyfta upp honom på liggunderlaget igen. Han hade vridit sig och säcken så att han låg med bara fötterna på liggunderlaget... Men han verkade ha sovit gott hela natten och jag fick ruska liv i honom 07.00 på morgonen när jag var tvungen att stiga upp för att åka till jobbet :) Då fick han gå in till mamma som sov inne i vårt hus. (Vi tältade på trädgården.)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har sovit med barnen och den minsta har jag alltid haft en pyjamas och sedan en sk 'gro-bag' dvs en sovsack for barn men med axlar som en vast, kolla lanken sa ser du enklast.
En tunn sadan och sedan ner i sovsack - alternativt ett vanligt tacke som viks runt, antingen vid sidan eller vid fotterna.
Det ar bra att ha en extra filt eller klader vikt vid sidan sa att den lille inte aker utanfor liggunderlaget.

Om du kor med sovsack sa tycker jag det ar bra om man kan snora av nere vid fotterna, sa att barnet inte kan halka ner och fa huvudet inne i sovsacken!

Haller med att det basta ar att testa en natt eller tva hemma, du kan enklare testa vad som funkar, barnet blir lite mer vant vid att sova i talt och krisar det sig ar det bara att ga in eller hoppa in i bilen osv.

Sen har jag sjalv forsokt lagga barnen forst for att sedan lasa/mysa osv sjalv innan jag gar till sangs i taltet - det har aldrig funkat for barnen (nu 3 o 5ar) ar sa nyfikna hela tiden, men det blir nog enklare med en 1-aring.

Lycka till!

Exampel: http://suitsforbabies.com/baby-grow-bags

Stadium

Lillkillen hemma som är snart två år har sovit i en barnsovsäck från Stadium - dels i barnvagen ute och dels i dragpulka men då hjälåer ju iofs vagnen och pulkan till att begränsa rörelserna. Jag tror barn rör sig mindre i sömnen om de inte kan - t ex begränsade av en sovsäck.

Provsov den på hemmaplan så blir det mindre dramatiskt då ni är ute.
Är ni två vuxna kan ju barnet sova mellan er och begränsas av er två vuxna.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips