Myggmedel till barn under tre år?

Jag letar efter myggmedel till lillkillen som blir två år i augusti. Alla jag kollat på har varningstexten "Ej för barn under tre år", både de DEET-baserade medlen men även nya MyggA Natural. Jag köpte NOBITE kinder schutzlotion från Globetrotter men det verksamma ämnet är Ethyl Hexanediol, samma ämne som fanns i den gamla goa varienten av djungelolja. Kemikalieinspektionen listar 16 preparet vars godkännande gått ut och inga godkända preparat finns kvar: http://www.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cfm?AmnID=338&visa=ja&sokval=CAS

Frågan är då, vad skall jag använda? Får han vackert vänta till treårsdagen eller finns det något barnvänligt alternativ?

Kjell
 
kilen; sa:
Jag letar efter myggmedel till lillkillen som blir två år i augusti. Alla jag kollat på har varningstexten "Ej för barn under tre år", både de DEET-baserade medlen men även nya MyggA Natural.

Frågan är då, vad skall jag använda? Får han vackert vänta till treårsdagen eller finns det något barnvänligt alternativ?

Kjell

Ett sätt är att ha på myggmedlet på kläderna istället för på huden. Så brukar vi fortfarande göra fast barnen är äldre. Det funkar så länge det inte är vansinnesmängder med mygg. Hatt med myggnät kan också vara en variant.

Trevlig sommar!
/
 
Jag har för mej att man i Sverige för ett tiotal år sen bestämde sej för att generellt inte godkänna myggmedel till barn under tre år. Du kan dock hitta myggmedel med samma innehåll i en del andra länder utan att åldersgräns är angiven (t.ex. Mosi-guard i Storbritannien). Det har tidigare inträffat ett antal förgiftningsfall i Sverige när man strykt på alltför mycket i förhållande till kroppsvikten (en viss absorption sker genom huden). Jag tycker själv att man kan använda myggmedel på en tvååring om man är försiktig.
 
Myggor ä inte kul!

en liten tröst är xylocain salva
Lokalbedövande salva att använda så myggbetten inte kliar. Helt okej på barn i tvåårsåldern...
 
myggnät...mygghatt...regnkläder...stövlar..

...om det inte är alltför varmt...och visst kan man prova myggmedel på kläderna...men det enda som hjälper egentligen är ju tjära...så smörj in lillen med tjära vettja :) näää...skämt å sido...mygghatt kanske du får på den lille...och skyddar man med kläder och inte sitter uppe vid vatten om nätterna och viftar mygg runt lillen...så är det nog ingen större fara..visar det sig att just din lille är rå allergisk...då är det ju inte så lätt...mina har varit olika känsliga...är de inte så känliga hjälper det ju att lindra klådan med tex xylocain eller alsolgele....sen finns det sånt där rosa....hmmm...glömt vad det heter...kylbalsam och brännskadesalvor...likaså potatismjöl kan lindra klådan...plåster om det blir sår...så de inte kliar mera...kallt vatten...aloe vera preparat...det är bara att prova vilket som fungerar bäst på din lille :) allergiska barn kan få medicin...rådfråga barnläkarmottagningen om lämpliga preparat för små barn..lycka till önskar ninapenda
 
Re: myggnät...mygghatt...regnkläder...stövlar..

ninapenda; sa:
...om det inte är alltför varmt...och visst kan man prova myggmedel på kläderna...men det enda som hjälper egentligen är ju tjära...så smörj in lillen med tjära vettja :) näää...skämt å sido...mygghatt kanske du får på den lille...och skyddar man med kläder och inte sitter uppe vid vatten om nätterna och viftar mygg runt lillen...så är det nog ingen större fara..visar det sig att just din lille är rå allergisk...då är det ju inte så lätt...mina har varit olika känsliga...är de inte så känliga hjälper det ju att lindra klådan med tex xylocain eller alsolgele....sen finns det sånt där rosa....hmmm...glömt vad det heter...kylbalsam och brännskadesalvor...likaså potatismjöl kan lindra klådan...plåster om det blir sår...så de inte kliar mera...kallt vatten...aloe vera preparat...det är bara att prova vilket som fungerar bäst på din lille :) allergiska barn kan få medicin...rådfråga barnläkarmottagningen om lämpliga preparat för små barn..lycka till önskar ninapenda

Snackar vi att undvika giftiga preparat skulle jag säga att Aloe Vere åker fetbort! Allergitabletter kan lindra klådan likaså ex. siduro/zon.
 
aloe vera..

jag brukar faktiskt bryta av ett blad av min planta o pressa saften på brännskador..o hittills har ingen av mina fem mått dåligt av det...o min mamma hade nån kräm gjord av aloe vera mot brännskador som hjälpte..och sånt mot brännskador kan ibland hjälpa när myggbetten är sådär jättestora och röda men ännu inte har gått hål...
på vilket sätt menar du att det är giftigt?
undrar ninapenda
 
EU har 2 år, USA från spädbarn

Hej,
detta är ju en väldigt gammal tråd, och jag hittade den när jag själv påbörjade lite research på temat myggmedel och barn. Tänkte jag skulle posta ett svar för alla andra som läser tråden framöver.

I Sverige är vi väldigt restriktiva vad gäller användning av myggmedel för barn, I EU gör man på samma underlag som Sverige bedömningen att man kan använda myggmedel från två år.

I USA har man kommit fram till att myggmedel med DEET kan användas på spädbarn.
Jag kontaktade även Kemikalieinspektionen och ställde frågan varför rekommendationerna kan skilja sig så, de säger att bedömningen kan skilja sig beroende på övriga risker som kan finnas i landet, så som smittsamma sjukdomar som kan spridas via myggor etc.

Ni kan läsa mer på myggmedel för barn , en bit ner på sidan. Längst ner på sidan hittar ni också källhänvisningar till underlaget för studien mm.

Jag påstår inte att det skulle vara okej att använda myggmedel på barn under tre år, jag hävdar bara att man kommit fram till ganska olika resultat i olika länder och att det inte finns några dokumenterade fall av förgiftning när man har följt instruktionerna på förpackningen. (Observera att det finns olika styrkor) Var och en får bilda sig en egen uppfattning.
 
Svarar på denna väääldigt gamla tråd ; ) Det kan ju hända någon vill veta nu med ; )

Köp citrongräsolja (ETERISK olja inte doftolja!) Droppa en droppe på ditt barns hud, vänta och se så det tål oljan.

Köp en naturlig ringblomme-salva el dyl och droppa i citrongräsolja (rör om, lättast i ny burk) - vips världens bästa myggmedel! Glömmer du smörja en del - där biter myggen ; ) Jag använder citrongräsolja som parfym mygg-rika kvällar ; ) En fördel om man gillar citrusdoft
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.