Resa till Vancouver

Hejsan

Jag tillsammans med min sambo och vårt barn ca 9 mån vid restillfället ska resa till Vancouver i Kanada. Vi är vana att vara ute i naturen och brukar vara ute så mycket som möjligt.
Vilka resmål rekommenderas? Vad bör man inte missa? Alla tips är välkomna. Tips ang barnet?
Finns det bra friluftsaffärer mm ?

Med vänliga Hälsningar
Mats
 
Jag har inte varit i Vancouver, bara längre söderut på den amerikanska västkusten. Men det lär väl finnas gott om lämpliga dagsturer i bergen runt Vancouver, kan jag tänka.

I Seattle hittar du i alla fall en REI som är en bra affär för friluftsprylar. (Kolla in utbud och priser på www.rei.com)

På den kanadensiska sidan finns Mountain Equpment Co-Op som var helt ok i Toronto i alla fall, Men det finns en affär i Vancouver också.

När det t ex gäller bärstolar till barnet så finns det på REI en rad modeller med betydligt bättre packutrymmen än de man finner i Sverige. Men det kanske ni redan har skaffat en ...
En ovärderlig småpryl jag hittade på REI i Berkeley var en liten backspegel till bärstolen fäst vid en snöre som satt på en udragbar trissa med en liten krok att fästa i börstolens axelband, så att man lätt kunde kolla om den lille där bak var vaken eller sov.
 
En sak jag kom att tänka på:

Ni skriver inte hur länge ni ska vara där, eller hur ni ska ta er runt. Men om ni ska åka bil, och ni känner att det är praktiskt möjligt - Ta med bilstolen från Sverige. De som finns (åtminstone i USA, jag misstänker att det är likadant i Kanada) är av mycket lägre säkerhetsstandard än i Sverige.

För att ta sig runt med vagn så får man räkna med att det är paraplyvagn som gäller. Ofta (olika regler i olika städer i USA, vet inte hur reglerna ser ut i Kanada) måste man fälla ihop vagnen om man ska åka buss. Och att ta sig ombord med en större vagn, barn och kanske någon väska är ett många gånger oöverstigligt projekt.

Räkna heller inte med något större utbud av barnmat på burk. Det som finns är mer av typen mosade grönsaker och inga färdiga rätter. Och ta med så mycket välling ni orkar bära från Sverige (om barnet äter det).

Blöjutbudet består i princip av Huggies och Pampers. Men min erfarenhet är att de inte håller lika tätt som samma märken i Sverige. Går dock att få tag på lite överallt, ofta aningen dyrare än i Sverige.

Råd om flygresan är svåra att ge och beror mycket på hurdant barn man har. Vår dotter var lite drygt ett år när vi åkte till San Francisco (och sedan därifrån ToR Peking). Och vi fick gå runt och bära henne en stor del av flygresan innan hon somnade när vi nästan var framme. På tillbakavägen till Sverige gick det mycket bättre då hon var 1 år och 9 månader.
 
Precis som föregående talare har jag aldrig varit i Vancover men jag tror att man inte skall missa Vancover Island om man är friluftsintresserad. Vidare så rekommenderar jag varmt MEC. Generellt sett så är friluftsprylar betydligt billigare i Kanada jämfört med Sverige. Under det år jag bodde i Calgary så hörde jag nästan bara postiva saker om Vancover.
 
Vancouver Island måste ni definitivt se! Man kan ta sig från Tofino till Vargas Island (lite info: http://www.blueplanetkayaking.com/trips/vargas_island.html) där det finns ett inn som en trevlig tant har (kajak eller Taxibåt gäller). Annars är Paradise Meadows fantastiskt fint (oxå på Vancouver island). Man kan göra dagsturer där och sova nån annanstans (jag hade tält med mig).
 
Vancouver Island

...Skall ni absolut besöka, och Tofino är helt underbart. Sen har ni ju Whistler, skidorten, som är vacker även på sommaren, samt att resa utefter USA gränsen mot Okanaagan. Hela British Columbia är helt otroligt vackert med både berg och ökenlandskap.

Nedan en bild från Tinwis resort i Tofino, Vancouver Island.
 

Bilagor

  • idag 482.jpg
    idag 482.jpg
    28.3 KB · Visningar: 412
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.