Hösttur med 1 åring?

Nu när tösen fyllt ett känner vi oss redo för de stora vidderna igen. Jag har aldrig varit i fjällen under hösten, men tänkte att det här kunde vara ett bra tillfälle, inga mygg och ingen stark sol, kyla är mycket lättare att klä för.

Vi tänkte gå ut mjukt och bo inne (jag vet, lite "fegt", men det känns bra att börja så, särskilt med ett barn som inte somnar annat än gungat i famnen kvällstid. Dessutom tilltalas jag av att kunna minska mängden packning utan att behöva bo på ett ställe hela tiden).

Vi har tänkt på jämtlandstriangeln, men så hör jag från så många att de inte skulle våga gå stugtur, för då har man bråttom fram etc. Och då känns det ju lite läskigt att vi ska ge oss på två mil.

Tösen sitter utan större protester ett par timmar i stolen här hemma, och då har vi inte ens mutat med något.

Vad tror ni, är Jämtlandstriangeln helt fel? Har ni några andra smultronställen?

Ultimat vore:
- tåg från gbg ända fram.
- stugor (typ 3 st) med c:a 10 km (eller kortare) mellan.
- trevligt ställe.
 
Nackdelen med en stuga t stuga-tur är att ni måste komma fram och att den ena åker på att bära nästan all packning. Visst utan tält och så, men det blir en del.

September är en bra månad. Ta med ylleunderställ och fodrade skor till barnet. Hon sitter ju still!
Skala av alla måsten och hitta aktiviteter för barnets skull. Varför inte stanna på en fjällstation eller en stuga och ta dagsturer på max 10-15 km. Gå lätt och ge er tid att ta långa raster att uppleva naturen.

Sälenfjällen, Grövelsjön och Funäsdalen bör ha billiga fjällnära stugor i september. En annan hyggligt lätt tur är Fulufjällets norra delar. Finns stugor. Går en buss dit MF kl 15 fr Särna och åter på Morgonen vid 8. Linje 126 Dalatrafik.

God tur

Anders V

villut.se
 
Bra synpunkter. Efter att ha grunnat en del håller vi på att tänka om. För tillfället är det vandrarhem i sälen som är tanken, så kan man både göra vandringsturer och kanadensarpaddling osv. Det blir visserligen bilresa, men inte oöverstigligt långt, och betydligt billigare än fjällstationerna.

Och eftersom vi i så fall har bilen med oss kan vi ta oss även till Fulufjället om vi skulle vilja. Och de hävdar även att de har service att skjutsa iväg en bit, så går man hem, vilket skulle skapa möjlighet att slippa gå uppför så mycket.

Tänker vidare.
 
Senast ändrad:
Tänndalen rekommenderas. Lättillgängligt och många fina turer. Bör också gå att få tag i stuga till bra pris. Kika på funasdalen.com.
 
Bärstol?

Hej!

Jag hade med min lilltjej på dagstursvandring i Norrland(Hemavan/Tärnaby) då hon var ett år. Lillkillen var då två och ett halvt år. Båda satt i varsin bärstol på oss föräldrar.
När jag läser om din planering så undrar jag ju självklart vad du har för bärstol åt tösen.
Vi hade Macpac vilket är ett überbra märke när det kommer till komfort för både barnet och bäraren samt en bra packmöjlighet. Vi hade dock ett och samma utgångsställe i form av en stuga vi hyrt och där gjorde vi dagsturer. Bl.a Drottningleden och Hemavan runt. Detta var turer om 6-8 timmar per dag. Barnen var glada hela tiden och vi gjorde många stopp så de kunde göra sina egna bensträckare och leka med naturen. De sov gott i bärstolarna som gick att sänka i sitsen för just det ändamålet.

Vad du än beslutar att göra med övernattningarna är jag nyfiken på en uppföljare om hur det gick :)
Lycka till!

mvh/Christina
 
Vi har en everest-bärstol och den funkar bra, vi har pimpat den lite med ett tjockt liggunderlag i sitsen, så får hon bättre stöd. Och hon sover bra i den när vi testat hemma, så jag är inte så orolig. Som backupp har vi en sele att bära på ryggen i (en ergo) som hon visserligen sitter bättre i, men där man inte får med någon packning. Som planeringen ser ut nu blir det ju bil till Sälen och i så fall kan vi ju se till att ha med den också.

Tanken är att vi åker den 14:e september.

På fötterna blir det galontossor så länge hon sitter i stolen, med ordentliga raggsockor under och stövlar när vi rastar. Tänker att det är skönt att slippa skor när man bara sitter still.
 
jättekul

Det låter som att ni tänkt i genom resan noga :)
Jag hoppas och tror att ni kommer få en trevlig och lärorik vandring.

mvh/Christina
 
Nu är vi hemma igen.

Vi valde ju till slut Sälen och vandrarhemmet som ligger i Gräsheden.

Första dagen körde vi till Sälfjällstangen och parkerade uppe vid stugorna och gick på ovansidan av liftarna i Lindvallen. Sen fortsatte vi leden mot en raststuga där vi lunchade. Vi hade råkat sätta på L för lite kläder först, så då var hon superarg, men med mer kläder somnade hon och vaknade lagom till lunch. Sen satt hon, någorlunda nöjd, i stolen resten av turen, med lite raster.

Andra dagen körde vi upp till Fulufjället där vi tog turen runt fallet och upp på berget. Målet var att gå via några stugor, men då marken var så stenig och vi ville hinna hem i tid kortade vi av det lite. Men vi hann fortffarande komma upp på fjället ordentligt.

Tredje dagen fick vi skjuts av vandrarhemsvärden till Näsfjällets skidanläggning, där vi började gå. Snabbt kom vi upp på kalfjället och det var en fantastisk dag, vindstilla och strålande sol. Även här fanns tillgång till raststuga vid lunchen, även om den inte behövdes. Totalt blev det runt 13 km denna dag och det funkade bra, men sista 3 km var på väg och det var ju lite trist.

Fjärde dagen hade vi lekplatsdag i Hundfjället och gick inte särskilt långt. Åt mest våfflor:)

Och sen åkte vi hem.

Sammanfattningsvis så var det en mycket bra resa. L accepterade att sitta i stolen, men man fick sjunga lite ibland så det inte blev så trist. Russin var också bra:) Och om jag skulle göra om det skulle jag faktiskt våga mig på tält, eftersom hon blivit så mycket bättre på att somna.
 
Man får dra ner ambitionerna när man ska ut med knattar. Den stora bedriften är att överhuvudtaget ta sig ut. Själv lyckades jag ta mig ut med min 1,3 åring till en fjällstuga under två nätter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.