Vilken fjällstation med 3-åring?

Jag funderar på att ta med mig min snart 3-åriga tjej till fjällen några dagar i början av mars. Tanken är att gå på typ halvdagsturer i närområdet med barnet i pulka (eller så långt hon och jag orkar!) och även låta henne testa längdskidor korta sträckor alldeles vid boendet. Jag är fjällvan, men inte särskilt van att vara med så litet barn själv i "riktig" fjällmiljö, hon har mest varit med på alpina skidanläggningar tidigare.

Mysa vid brasan, leka inne och ute är annat vi vill göra.

Reslängd spelar ingen roll, vi åker från Stockholm och åker helst med tåg!

Var ska vi åka?? Supertacksam för tips!!
 
Grövelsjön? Tåg till Mora, buss sista 17 milen. Bra plana spår nere i dalen. Lätt att dra pulka. Lite stigning för att komma upp på fjället, men sedan ganska plant där uppe. Finns några fina turer in i Norge och på gränsen, Valdalen Valdalsbygget., men en bit dit från fjällstationen. Du kanske kan få skjuts med någon.

Annars Storulvån i Jämtland. Har inte varit där, men ska dit nu i sportlovet. Tåg nästan till dörren.
 
Storulvån

Natttåg från Stockholm till Enafors (ett par stationer efter Åre) och förbeställd buss till Storulvåns fjällstation på en halvtimme. Då är du uppe i fjällmiljö. Stor modern station med gott om allmänna utrymmen.
 
Björkliden

Kommer jag ihåg rätt kan man få transport (9 km) till Låktatjocka och bo där (underbar våfflor) och då har du fjället direkt utanför stugan, bra fjällkänsla utan transport någonstans. I Låkta finns också utrymme för en treåring som även vill hålla på med annat :)



/ Jörgen
 
Salto eller Kebne om du vill ha lååångt bort. På närmare håll Kvikkjokk.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Abisko och Salto

Abisko och Salto är mina favoriter, fördelen ned Abisko är att det är precis bredvid järnvägsstationen, bra pris när man har barn med sig både på tåg och STF.

Salto mer äventyrligt/mysigt och Abisko enklare transport och lite mer barnvänligt... Mysigt att åka till toppen av Noulja med lift, mysa i toppstugan, åka skidor längs jokken eller gå ut på isen!

Abisko har lekrum vilket kan vara roligt för barnen...
 
Storlien?

Jag vet inte hur det är idag men "förr i tiden" kunde man åka tåg till Storlien som på den tiden (förr) var barnvänligt med bl.a. en relativt flack lift upp på kalfjället från Högfjällshotellet.
Ser aldrig någon annan på forumet nämna Storlien som ett alternativ för fjällaktiviteter så kanske har Storlien "gått ur tiden"?
 
Tack, tack för alla svar!!! Massor av bra tips!

Det lutar åt Grövelsjön. Vart bor vi bäst? STF, Lövåsgården, Storsätra? Det ska vara lätt att ta sig ut och gå kortare tur, gärna väderskyddat och gärna finnas lite yta inomhus att leka på.

Även Storulvån är intressant, mest för att det är lättare att ta sig dig (kortare sträcka i buss). Men tvekar då jag hör att det är väderutsatt och kanske svårare att själv gå kortare turer?

Övriga förslag är bra de med, men de väntar vi med. Låktastugan ligger på tok för väderutsatt för att jag skulle vilja tura därifrån med ett litet barn, men dit åker jag gärna och toppturar utan barnen ;). Storlien var vi i förra året, var en riktigt sömnigt litet ställe nästan utan gäster. I år är det stora hotellet dessutom stängd. Tyvärr verkar det ha gått ur tiden :(.
 
Lövåsgården är trevligt, och där är det väldigt nära till kalfjället.

Utöver de alternativ som redan nämnts så finns ju Vålådalen. Längre till kalfjäll, men fina turer i mer skyddad terräng.
 
Det lutar åt Grövelsjön. Vart bor vi bäst? STF, Lövåsgården, Storsätra? Det ska vara lätt att ta sig ut och gå kortare tur, gärna väderskyddat och gärna finnas lite yta inomhus att leka på.
.

Skippa Storsätra, ligger invid vägen längst ner i dalen och medger inte alls de turer du tänker dig inpå boendet. Grövelsjön STF ligger högre och mer inpå fjället, största boendet men också mest folk. Finns turspår och spår invid, men ganska kuperat. Lövåsgården har absolut bästa skidåkningen inpå boendet och läget, välskötta spår i fin terräng (barnskidbacke några 100m ifrån boendet när det blir aktuellt). Bra och nära upp på kalfjället när vädret är fint.
Vi har själva hyrt en stuga privat i Sågbäcken (ligger ca 600m från Lövåsgården på samma höjd) varje vinter under alla år som barnen växte upp, och har alltid uppskattat området med dess lugn och fina skidåkning. Bara att ta på sig skidorna vid stugan och aldrig behöva använda bilen är ganska trevligt. Området ligger även ganska högt, ca 800möh, vilket innebär jämnare temperatur och man undviker den strängaste kylan som ligger kvar i dalen vid Sågliden, Storsätern etc (dvs flera 100m längre ner).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...