Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring

Hej,
vi är några stycken som funderar på att åka till Kebnekaise till sommaren. Vi är fyra vuxna och en lite kille som kommer att vara knappt två år gamal till sommaren. Vi kommer att utgå från Kebnekaise och göra dagsturer därifrån, och då är den lilla inte med jämt, men vi ska alla ta oss in till fjällstationen. Antingen bärs grabben in i sin bärstol (med avbrott för båtresan) alternativt är om man kan dra honom bakom sig i hans chariot carrier som vi har skacklar till (vi åker skidor med honom nu vintertid). Jag har varit vid Keb en gång tidigare, men minns inte riktigt hur stigen in var. Är den hyfsat bred/vältrampad då det går att ta sig fram med vagnen eller blir det för svårt? Det skulle ju underlätta mycket med packningen om man kunde dra vagnen med sig...
Någon som kan ha något tips?

tack på förhand
 
Stenigt

Hej!

jag har gått den några gånger och första biten är det nog inga problem, men ungefär där båten släpper av er (på till kebne) blir det stenigt.

/Linda
 
Skippa kärran, eller ...

...... han borde kunna åka kärra till kaffestugan varifrån ni sedan fortsätter med båt några kilometer. Köp en renburgare där av Sarris och prata med dem så borde de kunna magasinera kärran tills ni kommer tillbaka.
De sista 8 km till Kebnekaise är stigen inte bara vältrampad, den är söndertrampad, alltså så stenig att pojken kommer att skaka sönder om han tvingas åka kärra. Men ta absolut med honom om ni själv tycket det och orkar bära honom. Väl framme i Kebnekaise finns det mycket även för en tvååring.
 
Hej,
vi är några stycken som funderar på att åka till Kebnekaise till sommaren. Vi är fyra vuxna och en lite kille som kommer att vara knappt två år gamal till sommaren. Vi kommer att utgå från Kebnekaise och göra dagsturer därifrån, och då är den lilla inte med jämt, men vi ska alla ta oss in till fjällstationen. Antingen bärs grabben in i sin bärstol (med avbrott för båtresan) alternativt är om man kan dra honom bakom sig i hans chariot carrier som vi har skacklar till (vi åker skidor med honom nu vintertid). Jag har varit vid Keb en gång tidigare, men minns inte riktigt hur stigen in var. Är den hyfsat bred/vältrampad då det går att ta sig fram med vagnen eller blir det för svårt? Det skulle ju underlätta mycket med packningen om man kunde dra vagnen med sig...
Någon som kan ha något tips?

tack på förhand

Men snälla du, du har ju redan frågat om detta i en annan tråd. Suck. Hur många forum ska du fråga om detta. Se: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54368
 
Jag ber om ursäkt,
la först in inlägget här under barn och friluftsliv men insåg att det inte är en så välbesökt rubrik utan de flesta kebnekaisevandrarna hittar man under den vanliga vandringstråden. Därav två lika inlägg. Sorry!
 
Som svar till föregående talare först och främst- hur jobbigt kan det vara att man har lagt ut en fråga på två ställen??? Allvarligt talat, skärp sig - fokusera på värre världsproblem!

Angående själva frågan om 2 -åringen så skulle jag själv ha skippat eventuell vagn eller vad ni hade tänkt. Jag och sambo gick själva med 1,5 åring förra sommaren (ca 10 kg) + packning, fast i Norge och det gick bra. Om ni är 4 pers kan ni ju dela upp extrapackningen för barnet mellan er.

PÅ vägen mellan Nikka & Keb så finns ca halvvägs (om man inte tar båten) en tältplats vid en bäck som jag kan rekommendera om man behöver pausa/natta med barn. Har gått denna sträcka alltför många gånger och vill minnas att den är stundtals som en fyrfilig väg, men håller med om att det blir väl stenigt bitvis.

Hälsn Sara :)
 
sent svar..

hejsan,

nu kanske ni redan har givit er av mot Keb och jag är för sent ute... men jag kunde inte låta bli att göra ett litet tillägg i frågan om vagn eller inte vagn. Vi var två familjer förra sommaren som gjorde precis den turen du beskriver - MED en Chariot dubbel och med en två-åring och en ett-åring i den. Som tidigare skribenter antytt så funkade det bra innan det började stena till sig. Värst var dock alla spångarna (och det är faktiskt en hel del sådana på vägen) där hjulen på vagnen var alldeles för brett isär för att kunna åka på plankorna. Det slutade med att de båda männen i sällskapet mer eller mindre fick bära kärra + barn hela vägen.. : D vagn är alltså inte att rekommendera.

Däremot var vagnen trevig att ha väl uppe vid Keb, där det var betydligt färre stenar och spångar :)

lycka till
/johanna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
rajkon Abisko- Kebnekaise Barn och friluftsliv 10
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.