Aktivitet med 9-åring

Jag har börjat planera sommaren 2005 och under en vecka ska jag vara själv med min dotter.

Hoppas här hitta förslag på aktiviteter för mig (pappa) och min 9-åriga dotter under en sommarvecka sommaren 2005 själva utan övriga familjen.

Mina funderingar är runt fjällvandring eller segelläger. Men jag hoppas att det finns många kreativa tips om aktiviteter som har friluftsanknytning.

>>>>> Kom med förslag och tips !!!! <<<<<<<
 
Kebbe

Varför inte bestiga Kebnekaise, det skulle nog vara en häftig upplevelse för en nio-åring! Det ska nog inte vara några större problem för henne att klara det på sommaren.
 
Familjeläger?

Argalidei reservation för stavningen har familjelägeraktiviter det kanske kan vara något. Eller Familjefjällvecka i Saltoluokta.

Jag tror att din 9-åriga dotter gärna träffar jämnåriga och inte bara dig under veckan.

Thure
 
Re: Familjeläger?

thureb; sa:
Jag tror att din 9-åriga dotter gärna träffar jämnåriga och inte bara dig under veckan.

Det beror i coh för sig helt på vilken personlighet hon har. Vissa barn är blyga när de är små och vill inte alls att träffa främmande barn på tex. läger, utan tillbringar hellre tid med familjen.
 
Re: Re: Familjeläger?

Hej och tack för svar.

Jo nog vill hon träffa folk som någon sa. Bara att åka till vandrarhem gillar hon och Keb skulle hon säkert uppskatta. Men själv var jag på Keb denna sommaren och tycker det inte är något att stå efter. Det är mysigare på vanliga fjällstugor som inte är så komersiella och mindre. Mer genuina på något sätt.

Men jag tror det finns flet tipps och hoppas det blir en lång tråd.
 
Åre Äventyrsfestival

Vi hade massor av familjer uppe här i Åre under Äventyrsfestivalen, där föräldrarna gjorde olika saker varje dag med sina barn, allt från nybörjar kurser i havskajak till lättare rafting turer och klättring. Så vill du ha en aktiv vecka för dig och din dotter så är nog Äventyrsfestivalen ett bra val!

Micke
 
Kajak

Jag har framskjutit denna aktivitet tidigare här på forumet, och jag framhärdar då jag själv hade så roligt med min (då) nio-åriga dotter när vi "gick på äventyr" i K2:a i sommarskön innerskärgård. Får man fint väder så innebär det en nära upplevelse ihop med barnet där sol, vind och vatten, djur och natur uppgår i härlig samklang som skapar outplånliga minnen. Det finns gott om kajakuthyrare i landet, i övrigt så får du som vuxen stå för nödvändiga färdigheter. Har du inga tidigare kajak-erfarenheter, så är det nog klokt att du själv ger dig iväg på någon prova-på-utbildning. Om du kan ta med dig dottern, och börja laddning och planering så tidigt som möjligt, så ökar nog upplevelsen.
 
Re: Kajak

Vart skulle du rek med kajak ? Tror du norra Vänern skulle fungera eller utanför Läckö ?

Stockholms mellanskärgård skulle givetvis fungera rätt bra men det är så mycket stockholmare där så jag blir så trött på mycket folk. Annars är det en underbar plats.

Har du några mer tips ? St Anna skulle jag gissa kommer med som förslag. Har du då några förslag på vart man börjar och går utan att komma för långt ut med för mycket öppet vatten.
 
St.Anna

St.anna är en favorit och pärla i kajak- och skärgårdsammanhang: Området är mindre exploaterat av turister och sjöfart, skärgårdens beskaffenhet är att den är rikligt sönderbruten, varför det finns många öar att upptäcka och "äventyrarna" är aldrig långt ifrån lä eller landhugg! ytterligare en riktig fördel, tycker jag, är att delar av havsörnspopulationen valt att bosätta sig inomskärs, varför härliga örnexkursioner kan höra till de dagliga aktiviteterna. Observandum naturligtvis för gällande fågelskydd! Obs! även på områdets stora population huggormar; kolla ordentligt när ni är på ö. Du/ni kan ta er med bil ända ut till Tyrislöt, där det finns en mycket trevlig kajakuthyrning - sen är det bara skärgård och hav! Jag rekommenderar tält, men det finns vandrarhem både i Söderköping och ute på Tyrislöt (tror jag). Husvagnscamping ett stenkast från kajakerna.
 
Måste finnas massor av fler tips !

Hej och tack för tips. Hittade festivalen i Åre på Åres-hemsida.

Men det måste finnas många tips ????
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.