Sova i Vindskydd med en 4 åring?

Hejsan

Min lilla tjej har precis fyllt 4 år och hon håller på att bli en riktigt innerstadstjej och jag måste bryta detta beteende...Nu skrattar ni men hon tycker skogen är något konstigt och det kommer inte lika naturligt för henne som det gjorde för mig(uppvuxen i småland). Tänkte testa att ta henne med ut till Tyresta/Sörmlandsleden och bo i Vindskydd. Är det någon av er som har tips eller har gjort något liknade med era barn? Har ännu inte köpt sovsäck eller ens kollat om det finns för barn...Ni märker att jag har dålig koll men jag vill verkligen att jag och min lilla flicka tillsammans kan upptäcka skogen igen...

Mvh en med dålig koll!
 
Just vindskydd har jag jag aldrig testat, däremot har jag tältat med mina små. Jag tycker absolut att du ska ge dig ut med henne. Låt henne själv vara med och bestämma vad ni ska ha med för utflyktsmat - kanske ta med något favoritgosedjur och en bra saga att läsa på kvällen.

Men har hon knappt varit ut i skogen alls, vet jag inte om det är läge att övernatta i det fria det allra första tillfället. Men du känner väl ditt barn bäst själv. Är hon äventyrlig eller lite mer försiktig av sig?
 
Jag vintertältade för första gången med min knattetjej hemma i skogen i vintras och man blir förvånad över hur lätt dom accepterar omgvningen med tält mörker och skog..dom ser helt enkelt inte några problem utan tycker att det är helt naturligt och bekymmerslöst. jag vill nog påstå att det inte är några problem ens med en stadknatte! Tvekasmheter som barn i den åldern har är oftast påförda av vuxna...så det blir med alla sannorlikhet vad Du som förälder gör det till. Bara att köra säger jag!. För barne är det ju världens äventyr om det så är 500 från hemmet! sedan är det ju inte helt fel att komma hem som stolt förälder..(och barn) och berätta om äventyret för mamma och kompisar:)
 
Jag har varit läger ledare nu under sommaren. Viss om var dom minsta barnen 6 år. Men dom tyckte det var toppen att sova i vindskydd. En av grabbarna ville till & med sova under bar himmel.
Detta fick han inte.
Så prova gärna att sova ute med din flicka. Lycka till
Ps. det finns sovsäckar till barn
 
Tack för tipsen...

Måste säga stort tack till er som svarat. Till Öhrnell kan jag bara säga att visst är hon nyfiken och hon är inte rädd att testa saker. Att ta med hennes gosedjur var också smart.

Har fått tips om en vildmarkskoja vid Lida och jag kollade upp den och den verkade toppen med möjlighet till varndringar runt ikring och sedan kan vi elda utanför. Det är en början i alla fall...Är grymt laddad nu!

Det är första gången jag testade denna sida och jag lovar rapportera när vi gjort saker. Dock vill jag det skall bli lite mer höst för i helgen skall vi åka och bada och simma ihop som hon älskar.

Mvh en som blivit lite klokare!
 
Att leka

är viktigt i den åldern, visa henne att bygga en kottegård med ko och häst samt får...det brukar den ålder uppskatta. Finns det en liten bäck titta på fisk, plasthink med glasskiva i botten är bra, ett annat fiffigt och lätt hjälpmedel är en lupp för att titta på mossor och insekter, Fångaburken med lupplock är jättebra!
Go tur!
 
Vindskydd är toppen med knattar! Ända gången jag varit ute med rädda barn är när det varit kompisar utan medföljande föräldrar - det är du som är viktigaste tryggheten.
En sak att tänka på är om dottern tillhör rymmarnas släkte? Vår mellanpojke drog gärna ut på egna äventyr klockan tre på morgonen när han var i den åldern. Då var vindskydd nästan omöjligt om han inte sov inuti min sovsäck (då vaknade jag ju!) . I tältet satte vi en liten pingla på dragkedjan, för att vi vuxna skulle vakna när han smet. Någon fara har jag aldrig upplevt att det varit, man får gå lite längre från vattnet, bara. Lycka till med att göra utetjej av henne!
 
Har själv tänkt i samma banor....

Och tänker nog prova tält först, dels för att ha koll på dottern, men framförallt så hunden inte springer iväg, och så gillar jag inte mygg...... Min dotter är oxå 4...... tänker nog på Sörmlandsleden i första hand....

/Janne
 
Jag har tältat med mina barn från det att de var 2.
Den stora är nu 4, han älskar att tälta (vilket naturligtvis smittade av sig på lillasyster :)
Vindskydd har vi inte testat än, men det borde funka, möjligtvis kan det bli lite för spännande när man ska sova, om man kan ligga och titta ut.

När det gäller sovsäck så funkar det utmärkt med en vanlig vuxensovsäck, som man snör av lagom långt ner (så att barnet får plats, men inte kan komma ner för långt). På så sätt slipper du investera i en speciell sovsäck som barnet ändå växer ur rätt fort i den åldern. Vi börjar fundera på att skaffa en egen åt 4-åringen en egen barnsovsäck, eftersom vi nu vet att han gillar att vara ute (och att vi gillar att vara ute med honom).

Lek, som någon skrev, är självklart nödvändigt.
Jag har tex täljt "knivar" av vanliga pinnar några gånger. Det går att sitta i timmar och låtsas tälja med en sån om man är 4 år.

Klart du ska se till att ungen inte blir stadsbarn!

/OJ (som är uppvuxen i Småland och längtar efter skog)
 
Vi testar oss fram...

Hejsan

Tänkte ge er lite feedback på våra fumliga försök att äntligen sova i vindskydd!

Vi har idag testat vindskydd men inte för att sova utan för att hon skall förstå vad det är. Hon fick testligga och titta ut och hon vet nu vad det är...Vi skall testa lite mer några helger till innan vi testar över natten.

För övrigt var jag så imponerad av henne idag för hon gick först 5 km utan att klaga mot att hon fick äta Bullens och det får hon så gärna när vi stannar. Vi testade då barnvagnsslingan vid Tyresta Nationalpark och det var toppen för henne. Kan rekommendera för er andra om ni vill göra en utflykt på några timmar...

Några plumpar i protokollet kom när hon skulle gå Vilse stigen på 1 km efter stora rundanl Den är till för att du skall lära dig hur du skall göra när du kommer bort. Allt gick bra ända tills hon kom till slutet och då fanns det ingen Vilse att leka med...hmmm..de borde haft en bild eller hälsning från Vilse där...Fick lägga rätt mycket tid på att förklara att Vilse nu var hemma istället...

Andra saken var att hon ville fika ihop med andra och inte själv. Hon tyckte det var så tyst...Men som den smålänning jag är så skall jag se till att hon förstår att njuta av skogen och tystnaden.

Återigen tack för alla tipsen och jag skall inte köpa en barnsovsäck utan sörpa av en vuxen till henne...

Stort tack till alla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Sökes: stationärt vindskydd att sova i kring Strömstad Barn och friluftsliv 7
Fiskaren_81 Bra barnplagg för att sova i utomhus Barn och friluftsliv 5
liten_puh Ska kunna sova i pulkan Barn och friluftsliv 14
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
jonasmo vindskydd i göteborgstrakten Barn och friluftsliv 4
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.