Fundrar på fjällen med barnen

Jag och min man funderar på fjällen med våra två barn, 5 resp 1,5 år. Vi har tänkt oss Abisko isåfall. Vi har väl ingen direkt vana vid just vandring. Men vi tänkte oss att man kan ju alltid ta dagsturer, och med barn med sig, vet man ju att det blir ju inga mil att gå.

Men jag skulle gärna vilja ha lite tips av er som kanske varit där med barn, varit i fjällen med barn.
Vad ska man tänka på, mm mm.
Det här med skor har jag med funderat på, stövlar och jympaskor borde väl fungera bra? eller?

Alla tips tas tacksamt emot.
 
Hej!
Har själv bara varit iväg en gång med min dotter men gummistövlar är definitivt att rekommendera. Speciellt eftersom det inte blir särskilt långa turer (då spelar ju komforten mindre roll)
Lycka till!
 
Jag och min man funderar på fjällen med våra två barn, 5 resp 1,5 år. Vi har tänkt oss Abisko isåfall. Vi har väl ingen direkt vana vid just vandring. Men vi tänkte oss att man kan ju alltid ta dagsturer, och med barn med sig, vet man ju att det blir ju inga mil att gå.

Men jag skulle gärna vilja ha lite tips av er som kanske varit där med barn, varit i fjällen med barn.
Vad ska man tänka på, mm mm.
Det här med skor har jag med funderat på, stövlar och jympaskor borde väl fungera bra? eller?

Alla tips tas tacksamt emot.

Absolut basläger och dagsturer. En 5 åring klarar att gå ganska långt om vanan finns. Men 1,5 åringen måste bäras i bärstol (med bra bärsystem, fotstöd, huvudstöd och anti-hopp-sele. Då får den andre bära resten och kanske även 5 åringen om han är trött. Det är tungt. Bättre med pigga glada föräldrar än trötta och griniga.

Hitta roliga turer där det händer något på vägen. En bäck, en raststuga, en tjärn etc. Att det inte bara blir oändliga stigar utan mål. Sätt upp konkreta mål framåt, ta det lugnt och upplev naturen genom barnens ögon. Rasta, tälj, åk med "båtar" i bäcken... Lek er fram genom naturen, fantisera om vem som bor under rotvältan. Fika och energidepåer aldrig långt borta.

Gummistövlar och galonbyxor är ett måste. Även för 5åringen. Annars blir de dyngsura av att gå genom blöt vegetation. Yllesockor i stövlarna. Termounderställ. Lager på lager. Små barn kan ogilla huva på regnjackan. En klassisk sydväst kan vara bra.

God tur

Anders V

villut.se
 
Något att tänka på är att barnen inte alltid gillar samma saker som man själv gör. Vi var ut förra sommaren med vår son var byggarbetsplatsen invid där vi bodde det absolut roligaste och han förstod inte det stora med fjälltopparna. I Abisko finns det mycket att göra. Man kan ta linbanan upp på Noulja (om man törs ha med sig barnen). Jokken är spännande, man har torneträsk och en hel del roliga ställen att besöka. Trollsjön är ett häftigt ställe, men då startar man från Louktastation eller från Vassi, och det är en bit att gå.

Vi använde regnkläder istället för galonisar (som vi hade med). Det fungerade bra. Även när det inte regnade var de bra då det blåste. Men hade vädret varit riktigt grinigt hade galonisarna åkt på. Glöm inte toppluva och handskar och solmössa så man kan klä sig efter vädret. Underställ är givetvis bra, tänk bara på att myggen biter igenom det (sen var det där med myggmedel för små barn). Dubbla strumpor i stövlarna. Sen gott fika och godsaker för motivation och energi. Jag antar förresten att du menade sommar. Men det går lika bra (eller kanske bättre) på vintern då en pulka att dra barnen i är super.

En bärstol är bra för 1.5 åringen. Det använde vi för vår son som var 2 förra sommaren. Jag köpte en begagnad Everest för en billig peng och den har fungerat mycket bra. Vi har gått med den mycket. Sen finns det givetvis finare modeller som säkert är bekvämare för både vuxen och barn.

Ha det bra i fjällen. Abisko är ett riktigt toppenställe.

/Jimmy
 
Tack för era svar.
Nu blir man bara ännu mer sugen =)

Underställ, ska man köra med ullunderställ, eller bara ett vanligt? Har ett till henne av märket craft. Vet inte hur bra det är men det borde väl funka?

Vi har en Ergo bärsele, men det känns som att en bärstol skulle kännas lite bekvämare i längden.
Och självklart tar man ju det i barnenstakt, man är där för deras skull, inte för våran.

Hur är det med fiske där? Får man fiska?
 
I och med att det inte är fysiskt krävande för barnen, samt att man bor inomhus tycker jag inte att det behöver vara något märkvärdigt underställ. Vi har till och med använt bomull ibland när de andra smutsas ner, och det har gått bra. Vår son verkar inte svettas på samma sätt som vi vuxna. Använd det ni har. Jag skulle undvikit ylle på sommartid, då det finns en risk att det kliar. Kliar det så är barnen missnöjda. Så bekvämt och enkelt som möjligt tror jag på.

Fiske kan jag tyvärr inte svara på. Men du kan ju alltid ringa till turiststationen. De borde veta vad som gäller.

/Jimmy
 
Strömmande vatten är alltid intressant för barnen, däremot får det ju inte vara vare sig för strömt eller för djupt. När vi tältade med barnen för 3 somrar sedan (flickan var då 5 år) så slog vi upp tältet vid en grund fjälljokk. Grusbotten och lagom strömt gjorde det till en perfekt plats. Kort vandring dessutom, bara 2km från bilen.
 
Vi har vandrat med barnen under ett par år. Nu är de 7 och 10 år. Vi tycker att barnens gore-tex kängor funkar väldigt bra. Våra tjejer tycker att gummistövlar skaver och blir varmt. Vi har kompletterat kängorna (från i vintras men inte supervarma) med foppatofflor eftersom de inte väger så mycket och är bra att ta på vid ev vad. Vanliga underställ från t.ex Ullared 40 kr har funkat ypperligt, om barnen svettas luktar de ju inte...När vi har bott i tält har vi också haft med oss fleeceunderställ eftersom sovsäckarna inte är tillräckligt varma. Tunna gympavindbyxor har varit bra som vandringsbyxor eftersom de är vindtäta och lätta. Vi använder regnkläder som andas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Klickann Hyra packhäst på barnturen Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
TantBla Barnvänliga aktiviteter i Idre i mitten på maj Barn och friluftsliv 1
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
fjellkotte Rida på island Barn och friluftsliv 1
Lasse Be Tre generationer på äventyr Barn och friluftsliv 3
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10
Torpedon Med barnen i Dolomiterna (även på trekking) Barn och friluftsliv 0
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Supergoofy Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB Barn och friluftsliv 2
kallehaj På fötterna i skogen? Barn och friluftsliv 12
thureb Familjefjällvecka på vintern Barn och friluftsliv 5
mikp Hjälm på när man cyklar dressin? Barn och friluftsliv 17
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
annneli ny modell på cykelvagn? Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
ninni1 Vad har de på fötterna? Barn och friluftsliv 13
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
PFE Fototävlingen på outside Barn och friluftsliv 0
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
xblp haka-på-cykel? Barn och friluftsliv 9
magnuslar Paddling med barn i Småland - förslag på tur? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.