Hur ung kan man vara i fjällen?

Hej, funderar att ta med min dotter till fjällen, hon nu 2 månader (kommer att vara 5 när vi åker) och vacker som en fjällblomma. Ok, jag är partisk...
Är det lämpligt att åka, och om det är det vad ska man tänka på. Maten har ju mamma med sig, så den är väl inga problem.
Men resten! Mygg, Hur ska man bära henne. Vad att tänka på överhuvudtaget! Tips på lämpliga leder. Leder med fjällstugor.
Alla tips är lika välkomna.

Tack på förhand!

Ola
 
Kalastråd!

Läste igenom tråden efter jag skrivit... Många bra tips, en mycket bra tråd!
Fler "barnvänliga" fjäll hade jag gärna fått lite tips om. En lite dum fråga, men hur gjorde ni med AD droppar, de ska väl vara kyld. Hade ni fjällstation som bas, eller löste ni det på annat sätt?

mvh
Ola
 
Slarviga...

Ska villigt erkänna att vi inte ens visste att dom ska förvaras kyld så det blev aldrig ett problem...

När vi var vid Keb slog vi upp tältet en bit upp i slänten ovanför fjällstationen. Vi betala dagavgift så vi kunde använda köket. Vi ska iväg i sommar åxå och det känns faktiskt mer osäkert nu eftersom vi inte vet hur länge den lille herrn kan tänka sig sitta i sträck i bärstolen. Så att få med grejor så vi kan tälta känns väldigt avgörande.

Kan också tillägga att det är väldigt populärt bland andra vandrare när man dyker upp med en sån liten krabat!

//Peter
 
Ett tips kanske kan vara att kolla om barnet är allergisk mot nåt i förvägen, alltså insekter å sånt. Jag blev nästan mördad av en snöloppa (antagligen?) när jag var liten. :)

Oansett så kan det iallafall vara smart att kolla efter allergiska reaktioner lite då å då!
 
Det visste jag inte

Det visste jag inte, trodde att alla AD-droppar skulle vara i kylskåp. Då ska det ju inte vara några problem!

mvh
Ola
 
Fass

texten för AD-droppar i oljelösning lyder " Förvaras vid högst 25oC.

AD-vitamin vatten: Förvaras vid 2oC-8oC (i kylskåp). "

5 måndersbarn är lätthanterliga i sele men de är för små för bärstol.

Thure
 
Re: Funkar kanon!

Pellepassat; sa:
Hej!

Vår grabb var just 5 mån när vi var uppe ifjol. Läs mer i tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33970

Lycka till!

//Peter

Inspirerande! Hade tänkt att vänta med fjälltur tills nästa sommar, sonen är nu 5 månader. Men kanske redan i sommar...Bars sonen framlänges, dvs med näsan mot dig? Hur länge kunde ni gå innan han tröttnade? Jag har hørt att det inte är bra før spädbarns höfter att bäras omkring för länge i "Baby Björn" Tror dock det främst gäller när barnet bärs med näsan framåt. Man behöver ju iofs inte gå så långt per dag. I mitt favoritområde i Nordlandsfjellen, Sulitjelma, är det dock inte mobiltäckning så jag får väl leta efter ngt mer barnvänligt område.
 
Barnryggsäck

Har sett att haglöfs har en "ryggsäck" som man kan sätta barnet i. Mycket mer vet jag tyvär inte... Ska iaf kolla upp innan min fjälltur.

mvh
Ola
 
Re: Barnryggsäck

Granbacken; sa:
Har sett att haglöfs har en "ryggsäck" som man kan sätta barnet i. Mycket mer vet jag tyvär inte...

Om det är deras bärstol "Babycarrier" är den avsedd för barn som klarar att sitta upp på egen hand. Yngre barn än så är inte tillräckligt stabila.

Tyvärr är just Haglöfs bärstol ganska primitiv - en av de obekvämaste på marknaden. Det finns flera andra på marknaden som är modernare och bättre, från till exempel Vaude, Norröna och Macpac.

Test i Utemagasinet:
http://www.utemagasinet.se/IziDocum...ame=TEST_bärstolar_nr2_2005.pdf&Folder=IziPdf
 
Det gick bra...

Det var ett tag sen sist. Dottern närmare ett år nu...
Men turen gick bra, valde den enkla lösningen, vi tog in på Storulvåns fjällstation och gjorde dagsturer därifrån. Det var förvisso dyrt, men väl värt pengarna. Skönt att kunna gå in med henne när vädert blev tråkigt, även skönt att slippa släpa bajsblöjor.
I år drar vi nog upp mot Abisko och Kungsleden.. Några tips till att ta en ettåring på tur. så tas dem tacksamt emot!

mvh
Ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.