Regnkläder för Sarek

En fördel med poncho är att om den är tillräckligt stor så får du ryggan under den också.

Saknar ryggan ett inbyggt regnskydd kan det vara värt att sattsa på ett sådant också, du slipper en dyngsur rygga i tältet, det brukar uppskattas. Min Ferrino rygga har ett mycket lysande gulorange överdrag inbygt, numera är det lossklippt så jag kan slippa ett vått överdrag i tältet. Överdraget är också bra när man vill vara synlig, på vägar eler under jakttid.
 
Tenson MPC

Populärt ämne detta, och viktigt! Själv kör jag med ylle, fleece och Tenson MPC regnställ, som även fungerar som jacka. Detta tycker jag fungerar fint. Tyvärr vågar jag inte tvätta regnkläderna, har förstört tidigare omgångar, så de luktar ju rätt illa numera..........Men det är smällar man (och omgivningen) får ta. Sen tror jag inte att det finns någonting som klarar dagsregn. Blir man inte våt utifrån så sköter ju kondensen detta inifrån.
 
Hur tvättar du? Själv har jag aldrig haft problem. Om inte annat så blöt upp med tvålflingor i badkaret. Trats allt så ska det ju i all afall tåla vatten.
 
Jag hoppas...

att Bergans Superlett håller måttet. Jag hittade dem 40%-rabatterat på swesport. Jag beställde två i fredags och de kom idag med gratis frakt. De är visserligen inte superlätta (400g för Large), men bra passform och 3-lagers dermizax.

Det finns, för den som är intresserad, några storlekar kvar på rean. Bland annat.
 
ITABs Packaway fungerar jättebra!
Fjällräven Skur fungerar också jättebra!
Kan rekommenderas.

Poncho? Nää...
Gick bredvid en snubbe med regnponcho i regn och blåst en gång, helt plötsligt sade det SVOSCH och hans poncho "sparkade bakut" och övergick från att vara poncho till att vara ett stort trassel i axelhöjd. Han fick massa regn på sig och verkade inte glad alls...
Därför kan jag omöjligtvis rekommendera en sådan.

Meeen - jag får erkänna att det har sin poäng att ha regnponchon med som regnskydd under vilo- och matpauser! :)
 
ITABs Packaway håller väl vid normalt bruk, men är inget för nypon och slånplockare men dyligt slipper du ju i Sarek. Beroende på skostorlek får man behålla dem på eller ta av sig, inget att orda om.
Poncho med brukar även vi ha som förlängt tak på tältet och vid rast att kunna pilla i ryggsäcken medan man slipper regnjackan.
Skall man ha den utanpå ryggsäcken och sig själv måste man ha långt knytband så att man slipper fladdret. Ljudet blir annars lätt outhärdligt. Regnat in i den verkar vara en välspridd skröna.

Vad för fler dubletter än regnjackor avser du bära?
 
Mitt råd som gammal fjällräv:
- Poncho, tänk inte ens tanken. Passar inte turer i fjällen, knappt någon annanstans häller. Kanske i nödsituation när du behöver något att elda med!
- Satsa på bra skaljacka o byxor. De två viktigaste saker på fjällvandringen är bra kängor och bra vattentätt jacka o byxor som kan andas. Det var kanske tre saker, men skitsamma.

Läste igenom tråden och såg inte att någon hade frågat vad du har för jacka o byxor nu (jag kan ha fel)? Du nämnde att du hade gore-tex kläder har jag för mig.

Undrar också. Har du bara gått Kungsleden? 1-2 veckors vandring längs Kungsleden förbereder dig absolut inte för Sarek. Kan låta tjatigt men jag tänker bara på din säkerhet.

/A
 
Jag kör med Haglöfs LIM Ultimate jacka + ITAB:s Packaway byxor. Det fungerar mycket bra.
Värt att notera är att hur dyrt regnställ man än köper så blir man enligt mig alltid fuktig inifrån ändå. Hur fuktig man blir är givetvis högst individuellt.
 
Mitt råd som gammal fjällräv:
- Poncho, tänk inte ens tanken. Passar inte turer i fjällen, knappt någon annanstans häller. Kanske i nödsituation när du behöver något att elda med!
- Satsa på bra skaljacka o byxor. De två viktigaste saker på fjällvandringen är bra kängor och bra vattentätt jacka o byxor som kan andas. Det var kanske tre saker, men skitsamma.

Läste igenom tråden och såg inte att någon hade frågat vad du har för jacka o byxor nu (jag kan ha fel)? Du nämnde att du hade gore-tex kläder har jag för mig.

Undrar också. Har du bara gått Kungsleden? 1-2 veckors vandring längs Kungsleden förbereder dig absolut inte för Sarek. Kan låta tjatigt men jag tänker bara på din säkerhet.

/A

Låter oroväckande. Speciellt som jag planerar att gå själv. :)

Vilken sorts erfarenhet hade du rekommenderat?
 
Låter oroväckande. Speciellt som jag planerar att gå själv. :)

Vilken sorts erfarenhet hade du rekommenderat?
Sarek i sig är väl inte farligare än någon annan plats i fjällvärlden. Alltså, risken att man gör bort sig är inte större där. Men konsekvenserna av ett misstag kan vara annorlunda.

Under en 8-dagars tur i trakterna norr om Kebnekaise (startade vid Kaisepakte, gick till Kebnekaise, flög ut) så träffade vi åtminstone 7-8 personer, och det är ändå "ganska ovandrad" terräng jämfört med Kungsleden.

Under en 10-dagars tur genom Sarek såg vi ett enmanstält.

Det är alltså betydligt längre till hjälp i Sarek. Jag tycker inte att man ska överdriva riskerna som är förknippade med det, men det är nog bra att vara medveten om dom. Om man ensamvandrar i Sarek så är det inte alls svårt att bara ha sig själv och sin ryggsäck, och faktiskt vara *ensam*. Hela vandringen.

Så bryt inte benen. Tappa inte ryggsäcken i nån jokk. Ha inte sönder grejer du inte kan laga (tält + kök + ryggsäck är väl prio 1). Ta inte med 15 cl bränsle till köket, när du tänkte ta med 15 dl. Glöm inte alla tändsticksaskar vid senaste raststället. Få inte skavsår mitt i Sarek om du inte vet hur du ska hantera det.

Annars är det väl bara att köra på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.