Regnkläder till fjälls..

Vad rekommenderas ni för regnkläder att ha till hands på en sommerfjälltur på 4-5 dygn.

Gore-tex?

Är ganska varm av mig och vill inte känna mig son en konservburk :)
 
Och ett par regnbyxor förstås. Gärna sådana som kan fästas vattentätt runt kängskaften vid vadning.

Byxorna behöver inte ha något membran, det blir ändå för varmt att ha dem på när det inte regnar. Det räcker med vanliga heltäta regnbyxor.
 
Jag har funderat på om det är smidigt att vandra i en tunn poncho vid regn. En tunnare variant av t.ex. silnylon eller liknande. Fördelarna måste vara att det ventilerar bättre (mkt bättre?) samt att ryggsäcken kan skyddas av ponchon. Nackdelar är väl om det regnar och jag ska arbeta med ex tältresning eller annat, då en regnställ följer kroppen bättre.

Jag är väldigt varm av mig och mitt nuvarande regnställ (Marmot Precip) är jag nöjd med men det blir så väldigt varmt en regnig sommardag. Jag vandrar i tunna meshskor så att blir blött om fötterna vid regn har ingen betydelse.

Erfarenheter på detta någon?
 
Jag har funderat på om det är smidigt att vandra i en tunn poncho vid regn. En tunnare variant av t.ex. silnylon eller liknande. Fördelarna måste vara att det ventilerar bättre (mkt bättre?) samt att ryggsäcken kan skyddas av ponchon. Nackdelar är väl om det regnar och jag ska arbeta med ex tältresning eller annat, då en regnställ följer kroppen bättre.

Jag är väldigt varm av mig och mitt nuvarande regnställ (Marmot Precip) är jag nöjd med men det blir så väldigt varmt en regnig sommardag. Jag vandrar i tunna meshskor så att blir blött om fötterna vid regn har ingen betydelse.

Erfarenheter på detta någon?
Funkar naturligtvis inte alls i den sortens högalpina terräng jag mest rör mig i, men på en fjällvandring ville jag gärna testa, av samma anledning som du beskriver. Tyvärr ingen hit när det blåste/regnade på tvären, inte heller nere i videsnåren, så det blev inga fler gånger. Men det var skönt att kunna rota i ryggan och t o m bygga regnskyddat rastläger "inifrån" ponchon, som alltså stegvis omvandlades till tarp ;).
 
Ja det du nämner är såklart väl påtagliga nackdelar när man väl står i det där snåret eller vertikala regnandet.
 
Jag har gett upp!

Jag är grymt varm av mig och svettas så fort jag fått på mig ett regnplagg. Jag har provat många olika lösningar (bl. a. poncho i kombination med byxholkar, även regnkilt + byxholkar med olika jackor) och inget hjälper. Jag BLIR blöt.
Jag har dragit konsekvenserna av detta och är numera så lätt klädd som möjligt (T-shirt och kalsonger allra helst) och som regnkläder använder jag ME:s Drilite plus (byxa, skön mot huden) och Haglöfs LIM (jacka). Jackan har goretex och är lätt men har inga dragkedjor under ärmarna. (Om någon känner till en lika lätt goretexjacka MED dragkedjor tar jag tacksamt emot tipset).

OM mina blöta kläder (T-shirt + kalsonger) inte har torkat under natten drar jag på mig dem i alla fall. Ruggigt i början men de värms snart upp. På detta sätt slipper jag att blöta ner allt jag har om vädret är tjurigt.

HåkanF
 
Har ett Fjällräven regnställ som jag upplever lite för "tätt"

Kommer ge en lätt Tierra jacka chansen denna gången. Gore tex blir det i alla fall. Tyvärr finns inte jackan med dragkedjor under armarna.
Till detta blir det Gore tex brallor med lång dragkedja längs sidorna.



Hoppas på att detta kan bli bra. Återkommer med ett utlåtande efter nästa vecka.......
 
Jag kör galonställ. Ingen höjdare om det är riktigt varmt, men det är inte länge det *är* riktigt varmt i fjällen, och dessutom är det i mina ögon inte så jäkla besvärligt att bli blöt när det är varmt ute. Att bli blöt när det är en 12 grader, blåsigt och regnigt däremot, då är det inte kul längre, och i de temperaturerna är inte galonställ ett problem :).
 
Norröna Bitihorn dri1 - Helt underbara regnkläder!

Väger nada (214 g på jackan) och är ändå både regntäta och ventilerande (jag upplever att de ventilerar bättre än alla GT-kläder jag haft). Snålar heller inte på detaljer och funktion som många andra lättviktsalternativ, bla rejäla kardborrar i ärmsluten; dragkedjor i armhålorna, justerbar huva, fleecedetaljer mot hakan, vattentätad bröstficka osv.

Byxorna har också genomtänkt funktion, med dragkedjor till ovan knäna, kardborre i benslut, rejäl kardborrestängning i gylfen och justering i midjan osv (inga knappar alls som tar emot under avbärarbältet alltså)
 
Nätunderställ och/eller nätfodrade plagg

Jag är också varm av mig och för mig fungerar det bra att enbart ha ett regnställ (enbart kalsonger under) med nätfoder (tvålagers), jag upplever mig torrare samt att det blir mindre varmt.

Jag föredrar helånga dragkedjor i byxorna för att kunna ventilera, nackdel dock vid vad när det kommer in vatten vid skorna. Jackan bör ha både god ventilation genom ärmarna och kroppen.

Använder jag trelagers brukar jag använda nätunderställ i syntet på sommaren, torkar snabbt och "lämpligt" blött/kallt när man drar på sig dag två när det är dags att fortsätta vandra i regnet ;)

Vet jag att det ska regna (tror mig veta) drar jag på mig enbart regnkläderna direkt. Kommer regnet snabbt och jag bedömmer som kortare så drar jag regnstället utanpå byxor och vindjackan = jättevarmt, men fungerar ett kortare tag.

När det är kallare upplever jag problemen mindre, då kan man ha mer kläder under utan att svettas floder.
 
(...) Att bli blöt när det är en 12 grader, blåsigt och regnigt däremot, då är det inte kul längre, och i de temperaturerna är inte galonställ ett problem :).
Lyckliga dig - min kropp vill gärna tillverka tonvis med vattenånga vid varje fysisk aktivitet, oavsett temperatur, så det hjälper inte alls att det är kallt...
Jag har också gett upp! Majjens "nära naken"-modell skulle jag dock inte överleva - har jag inget mellan huden och regnstället, ligger det som kallt stål mot kroppen, medan strida strömmar av kondensvatten fyller skorna :p. Och då talar vi om ett modernt ställ med påstått hög andningsförmaga!

Räddaren i nöden är i mitt fall ullunderstället - det fördelar fukten och isolerar från "plåten" även när det är blött. Skall jag gå länge i regn, tar jag av min vanliga skjorta och byxor (de är tunna, så det är inte mycket att packa ner) och kränger regnstället direkt ovanpå ullunderstället. Är det riktigt kallt, förstärker jag med mellantröjan, även den av ull. Ull är det enda som funkar att vrida ur så det är nästan torrt, och sätta på sig igen på morgonen utan att man dör ;).

Vill TS ha tips på regn/skalplagg, så är jag annars väldigt nöjd med mitt lätta Montane Minimus-ställ, det är det mest regntäta och samtidigt minst svettiga jag haft hittills, dessutom som sagt väldigt lätt trots genomtänkta detaljer, väldigt bra huva och - till skillnad från de flesta andra jackor - en förnuftig längd. Jag använder det ändå bara när det regnar eller blåser småspik, men har som sagt inga fler "skalplagg" än lätt och luftig skjorta/byxor i poly/bomull.

Montane har inga blixtlås i byxben eller armhålor, men det är ett medvetet val - jag vill kunna använda byxorna vid vad, och armhåle-öppningarna funkar inte så bra ihop med lyfta armar vid scrambling. Glömmer aldrig det mindre vattenfall, som hittade in den vägen vid ett mindre uppmärksamt handgrepp... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 47
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.