Hur, var, osv.

Well, min Shepa älskar utmaningar (som tex Iron Man-lopp som varar i tio timmar), och bara han är mätt och varm så älskar han att bära! Kan låta lustigt, men så är det faktiskt.
 
Jag kollade bara lite snabbt på listan din.. se bara till å ha nåt som kan skydda huvud å hela ansiktet (!) å händer från kraftiga å kalla vindar i kombination med regn etc. Yllemössa å säkert oxå solglasögon är fint, ibland, men har du inte nåt att dra över kan du frysa snabbt, å "solglasögon" har som regel en tendens att bli kalla å de skyddar dåligt, - beror förstås på vad du har. Enkla hjälpmedel är skidglasögon, vintervante, el. en tunn vante (tex fleece som törkar snabbt) å yttervante av nåt vindtätt material, jacka med bra huva å rejäl krage(har du säkert redan) el/å en vindtät mössa med öronklaffar. Då slipper du gå baklänges å smärtande kulor i ansikte etc oavsett hur mycket vind å regn/hagel/snö piskar.. :) Blir du fort solbränd (kan vara bra annars oxå) så kan det vara smart å ta med en balaklava oxå, väger nästan nada och skyddar bl.a näsan mot smärtsamma flygande kulor.
 
Hemma igen!

Tack Toffsen för tipsen!

När vindarna låg på ordentligt så hade jag den afrikanska sjalen både runt halsen, ner över axlarna OCH runt huvudet, sen satte jag yllemössan ovanpå. Funkade hur bra som helst!

Hur gör ni när ni tvättar era kläder egentligen? Jag försökte tvätta lite strumpor och så, men det blev ju aldrig torrt! Vi hade väldigt lite sol, och det var kallt mest hela tiden. Nästa gång skippar jag tvättning. Har man två underbyxor och två strumpor kan man ju byta efter halva tiden och nöja sig så helt enkelt. Tvätta kan man väl möjligen göra när man är vid en fjällstuga och kan torka grejjerna i torkrum/bastu.

I sista stund lämnade jag mina stickade vantar hemma och tog istället mina längdskidåkningshandskar, och det var tur! De höll mig varm och de funkade jättebra även när de blev blöta. Dunjacka var helt fantastiskt att ha med sig, väger nästan inget och jätteskönt på kvällarna att ta på sig!

Stavar var en jättebra grejj för mig. Jag blir lätt lite vinglig i fotlederna när jag är trött, och stavarna stöttade upp mig fint. Dessutom fick jag in en fin rytm tack vare dem. De sparade mina knän bra nerför också. Mjölnern var superbra den också, fick aldrig ont i ryggen eller ens nån känning i axlarna av att bära. Och jag är väldigt ovan. Bar dessutom tältet och köket, så min rygga borde vägt typ 13-14 kilo under hela turen.

Saker jag kan köpa bättre är förutom skalkläder (då kan jag skippa regnställ och vindställ), lättare och varmare sovsäck (frös när det var minusgrader och var tvungen att sova med dunjackan på mig i sovsäcken), mindre/lättare/bättre digitalkamera, samt ett mindre Trangia (vi värmde aldrig större kok än ca 6 dl). Jag tror jag skulle kunna få en startvikt på 10-11 kilo om jag bytte ut dessa saker.

Nästa vandring lämnar jag plastsäckarna hemma och har regnöverdrag istället; Ryggan blev ju blytung när den var blöt!

Foton från vandringen kommer snart...
 
Re: Hemma igen!

^_^; sa:
Hur gör ni när ni tvättar era kläder egentligen? Jag försökte tvätta lite strumpor och så, men det blev ju aldrig torrt! Vi hade väldigt lite sol, och det var kallt mest hela tiden. Nästa gång skippar jag tvättning.
Jag känner ett visst ansvar här, eftersom jag så envist propagerat för färre plagg och fler tvättar...

Nåväl, enklaste tvätten (ä k "kattvätten") är väl att grundligt skölja av kläderna i en stor och strid bäck. För den mer avancerade så tar man en tre- eller femliters plastpåse, stoppar i kläderna (1 plagg i taget oftast), stoppar i lite tvättmedel (miljömärkt med Svanen, Falken, Bjärven och alla de andra) och, ja, tvättar. Bäst är det om man kan ställa påsen mellan några stenar och sedan tvätta med händerna i påsen, men annars funkar enhandstvätt. Gnugga på. Ta ur plagget och vrid ur det över fastmark (för att inte chocka djurlivet i bäcken). Skölj i rikligt med bäckvatten (om man har många plagg så kan man lägga fast dem med stenar under vattnet medan man fortsätter tvätta. Lägg fast ordentligt...!). Sedan vrider man ur plaggen, vrider ur dem igen, vrider ur palggen och slår ev av dem mot stenar. Man kan även svänga plaggen några gånger (och det var så torktumlaren uppfanns). Sedan kommer det som du egentligen frågade om; torkningen.

Eftersom torkhastigheten är helt beroende av hur mycket vatten du mekaniskt kan få ur plaggen så är det värt att vrida och slå av plaggen rätt många gånger. Sen är min uppfattning att vind oftast är bättre än värme när det gäller att torka plagg. Häng upp plaggen på allt möjligt; tältlinor, buskar, vandringsstavar, ledmarkeringsstolpar etc. Det är viktigt att exponera maximalt stor yta av plagget. Detta sker dels genom att "spreta ut" plagget så mycket som möjligt, och dels genom att överföra fukten till en större yta, dvs det är lättare att torka tre halvråa plagg än att torka ett dyngsurt plagg.

En variant är att ta på sig t ex den fuktiga underställströjan utanpå övriga plagg. Vill du slippa bli blöt så tar du det blöta plagget utanpå regnjackan, medan du sätter upp tält eller lagar mat. Annars sätter du underställströjan utanpå din varma tröja, så den suger åt sig lite fukt. Sedan sprider du ut båda plaggen för snabbare torkning. Man kan också knövla ihop sin handduk/annat med de blöta plaggen och vrida denna tygknut hårt, så fukten fördelas. Passa på att torka vid spillvärmen från köket t ex. Det hela låter mycket krångligare än det är.
 
Re: Hemma igen!

Hej

Kul att läsa att turen var lyckad, trots vädret. Kul att se bilder.

^_^; sa:
Saker jag kan köpa bättre är förutom skalkläder (då kan jag skippa regnställ och vindställ), lättare och varmare sovsäck (frös när det var minusgrader och var tvungen att sova med dunjackan på mig i sovsäcken),

Som jag skrev i mitt fösta svar:

///
När det gäller tältning så tänk på att det kan komma snö vid den här tiden på året, särskilt på högre höjd, och dessutom bli minusgrader på natten och eftersom ni vill komma upp på (kal)fjället så kan det blåsa en del också. Alltså: ett bra tält, en varm sovsäck (-10 grader) och gärna dubbla liggunderlag.
//

Att du frös i sovsäcken, även om den var angiven till -5 grader, så säger detta att man inte skall lita på sovsäckarnas temperaturangivelse, utan gärna ta till lite extra.

mvh
Jan-Eric
 
Re: Re: Hemma igen!

Strykarräven; sa:
^_^; sa:
Hur gör ni när ni tvättar era kläder egentligen? Jag försökte tvätta lite strumpor och så, men det blev ju aldrig torrt! Vi hade väldigt lite sol, och det var kallt mest hela tiden. Nästa gång skippar jag tvättning.
Jag känner ett visst ansvar här, eftersom jag så envist propagerat för färre plagg och fler tvättar...

Nåväl, enklaste tvätten (ä k "kattvätten") är väl att grundligt skölja av kläderna i en stor och strid bäck. För den mer avancerade så tar man en tre- eller femliters plastpåse, stoppar i kläderna (1 plagg i taget oftast), stoppar i lite tvättmedel (miljömärkt med Svanen, Falken, Bjärven och alla de andra) och, ja, tvättar. Bäst är det om man kan ställa påsen mellan några stenar och sedan tvätta med händerna i påsen, men annars funkar enhandstvätt. Gnugga på. Ta ur plagget och vrid ur det över fastmark (för att inte chocka djurlivet i bäcken). Skölj i rikligt med bäckvatten (om man har många plagg så kan man lägga fast dem med stenar under vattnet medan man fortsätter tvätta. Lägg fast ordentligt...!). Sedan vrider man ur plaggen, vrider ur dem igen, vrider ur palggen och slår ev av dem mot stenar. Man kan även svänga plaggen några gånger (och det var så torktumlaren uppfanns). Sedan kommer det som du egentligen frågade om; torkningen.

Eftersom torkhastigheten är helt beroende av hur mycket vatten du mekaniskt kan få ur plaggen så är det värt att vrida och slå av plaggen rätt många gånger. Sen är min uppfattning att vind oftast är bättre än värme när det gäller att torka plagg. Häng upp plaggen på allt möjligt; tältlinor, buskar, vandringsstavar, ledmarkeringsstolpar etc. Det är viktigt att exponera maximalt stor yta av plagget. Detta sker dels genom att "spreta ut" plagget så mycket som möjligt, och dels genom att överföra fukten till en större yta, dvs det är lättare att torka tre halvråa plagg än att torka ett dyngsurt plagg.

En variant är att ta på sig t ex den fuktiga underställströjan utanpå övriga plagg. Vill du slippa bli blöt så tar du det blöta plagget utanpå regnjackan, medan du sätter upp tält eller lagar mat. Annars sätter du underställströjan utanpå din varma tröja, så den suger åt sig lite fukt. Sedan sprider du ut båda plaggen för snabbare torkning. Man kan också knövla ihop sin handduk/annat med de blöta plaggen och vrida denna tygknut hårt, så fukten fördelas. Passa på att torka vid spillvärmen från köket t ex. Det hela låter mycket krångligare än det är.

Tja, det där är säkert finfint om man är ute på en längre tur och beror nog på vad man har för material. Mina strumpor är i ganska tjock ylle och torkar sakta. Det fuktiga vädret hjälpte inte precis till för att torka upp kläderna... Dessutom visade det sig att jag använde samma strumpor/underkläder ungefär halva tiden utan att lukta skunk. Så länge jag inte vandrar mer än en vecka kan jag nog lugnt skippa tvättandet och istället "slösa" 200 gram packning på ett par extra strumpor och underbyxor.

Ylleunderstället tog nästan ingen lukt alls, så det lär inte behöva tvättas heller. Kanske är annorlunda om det är mycket sol, då kanske man svettas mer... Men å andra sidan blir det ju lättare att torka kläderna om det är sol och inte så fuktigt i luften = tvätta funkar bättre.
 
Re: Re: Hemma igen!

JET; sa:
Hej

Kul att läsa att turen var lyckad, trots vädret. Kul att se bilder.

^_^; sa:
Saker jag kan köpa bättre är förutom skalkläder (då kan jag skippa regnställ och vindställ), lättare och varmare sovsäck (frös när det var minusgrader och var tvungen att sova med dunjackan på mig i sovsäcken),

Som jag skrev i mitt fösta svar:

///
När det gäller tältning så tänk på att det kan komma snö vid den här tiden på året, särskilt på högre höjd, och dessutom bli minusgrader på natten och eftersom ni vill komma upp på (kal)fjället så kan det blåsa en del också. Alltså: ett bra tält, en varm sovsäck (-10 grader) och gärna dubbla liggunderlag.
//

Att du frös i sovsäcken, även om den var angiven till -5 grader, så säger detta att man inte skall lita på sovsäckarnas temperaturangivelse, utan gärna ta till lite extra.

mvh
Jan-Eric

Ja, jag ska definitivt skaffa en ordentlig sovsäck till nästa tur. Lätt och varm ska den vara! Jag ska hålla utkik efter bra säckar på rea. Om man har lite framförhållning kan man kanske spara några hundra eller nån tusing på den.
 
Re: Re: Re: Hemma igen!

^_^; sa:
JET; sa:
Hej

Kul att läsa att turen var lyckad, trots vädret. Kul att se bilder.

^_^; sa:
Saker jag kan köpa bättre är förutom skalkläder (då kan jag skippa regnställ och vindställ), lättare och varmare sovsäck (frös när det var minusgrader och var tvungen att sova med dunjackan på mig i sovsäcken),

Som jag skrev i mitt fösta svar:

///
När det gäller tältning så tänk på att det kan komma snö vid den här tiden på året, särskilt på högre höjd, och dessutom bli minusgrader på natten och eftersom ni vill komma upp på (kal)fjället så kan det blåsa en del också. Alltså: ett bra tält, en varm sovsäck (-10 grader) och gärna dubbla liggunderlag.
//

Att du frös i sovsäcken, även om den var angiven till -5 grader, så säger detta att man inte skall lita på sovsäckarnas temperaturangivelse, utan gärna ta till lite extra.

mvh
Jan-Eric

Ja, jag ska definitivt skaffa en ordentlig sovsäck till nästa tur. Lätt och varm ska den vara! Jag ska hålla utkik efter bra säckar på rea. Om man har lite framförhållning kan man kanske spara några hundra eller nån tusing på den.

Jag tror inte att man hittar en riktigt bra och lätt säck på rea. Min rekommendation är en säck som väger max 800 g och som klarar -5 grader eller så. Blir det kallare så sov i dunjackan. Det är ju slöseri med både vikt och resurser att ha den liggande bredvid sovsäcken. Alla kläder på när det är kallt och en liten drickyoghurflaska på 30 cl och 30 g som kan användas som varmvattenflaska klarar det mesta som kan bli aktuellt även en sen höst.

De sovsäckar det handlar om är yppersta kvalitet på dun och tyg från tillverkare som Western Mountaineering, RAB, Marmot mfl och de kostar runt 2 500 SEK. Men de håller i många, många år och även om det kommer lättare säckar om några år så kommer det inte att betyda så många hekton. Jag gjorde själv misstaget att köpa en halvbra syntetsäck för några år sedan. Den vägde enligt tillverkaren 1,3 kg och enligt min våg 1,7 kg. Där tjänar man alltså ett kilo.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Hemma igen!

^_^; sa:
Tja, det där är säkert finfint om man är ute på en längre tur och beror nog på vad man har för material. Mina strumpor är i ganska tjock ylle och torkar sakta. Det fuktiga vädret hjälpte inte precis till för att torka upp kläderna... Dessutom visade det sig att jag använde samma strumpor/underkläder ungefär halva tiden utan att lukta skunk. Så länge jag inte vandrar mer än en vecka kan jag nog lugnt skippa tvättandet och istället "slösa" 200 gram packning på ett par extra strumpor och underbyxor.

Ylleunderstället tog nästan ingen lukt alls, så det lär inte behöva tvättas heller. Kanske är annorlunda om det är mycket sol, då kanske man svettas mer... Men å andra sidan blir det ju lättare att torka kläderna om det är sol och inte så fuktigt i luften = tvätta funkar bättre.
Precis. Jag tänkte ffa på längre turer, och på hur vädret var i sommar när man fick skölja/tvätta underställströjan varje dag (och nej, jag hade inte önskat mig ett ylleunderställ i +25 och sol). Det värsta vädret som finns är värme och regn, då man svettas som en idiot samtidigt som man inte vinner något på att ta av sig regnjackan.
 
Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

NUI; sa:
De sovsäckar det handlar om är yppersta kvalitet på dun och tyg från tillverkare som Western Mountaineering, RAB, Marmot mfl och de kostar runt 2 500 SEK. Men de håller i många, många år och även om det kommer lättare säckar om några år så kommer det inte att betyda så många hekton. Jag gjorde själv misstaget att köpa en halvbra syntetsäck för några år sedan. Den vägde enligt tillverkaren 1,3 kg och enligt min våg 1,7 kg. Där tjänar man alltså ett kilo.

Jörgen

Kan bara hålla med. Har en 15 år gammal MacPac Pinnacle som väger 700 gram (cirka iaf), den har alltid funkat bra, ner till cirka -10 grader. Kostade mig runt 2500 när jag köpte den, dvs ganska dyr ;)

Den saknar dun på undersidan, istället har den en ficka för liggunderlaget vilket sparar vikt. Har för mig att MacPac var först med detta (?) Nu på äldre dar har jag blivit mer frusen av mig och ska köpa en rejäl vintersäck från polska Roberts :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.