Ensam i fjällen med risk för vrickning

Har nu börjat att vandra i fjällen ensam. Detta är jättehärligt och jag har hittat en helt ny livsupplevelse för mig.

Nu är det förenat med risker att gå själv, och en är detta med vrickade vrister.

Hur kan man stadga en vrickad vrist så att man kan gå vidare?

Vad använder man; binda, tejp, spjälkar..?


Tack

Ola A.
 
Jag har en extrastadig elastisk binda från apoteket som alltid är med i sjukvårdpåsen. Den fanns inte ute på hyllan för "självplock" på mitt apotek utan hämtades från nån hylla bakom av personal. Den är brun och ful, men vad gör det? Dessbättre har jag inte behövt använda den, hoppas jag slipper även nästkommande tur i Jämtlandsfjällen som jag startar nästa söndag!
Hälsn. BrittMarie
 
Linda snabbt

Jag tror att man ska linda hårt så snabbt som möjligt annars är det risk för att foten svullnar så att man inte får ner den i kängan igen. Se bara till så att du inte stryper blodtillförseln genom att kolla att du fortfarande har känseln kvar i tårna och att de inte blir blå.

// Fredrik
 
Kyl ned!

Ett annat tips kan vara att snabbt kyla ned den vrickade kroppsdelen, typ att stoppa foten i en jåkk.
Och sen att linda ordentligt och hålla i högläge en stund. Kan ev. minska utgjutningen/svullnaden.
Jag provade för många år sedan med en vrickad fot, under en solo-vandring. Det funkade ganska bra och dagen efter kunde jag småhalta vidare.
Hälsningar Anette
 
Ang kyla...

...så är expertisen i princip enad om att det enbart har en smärtlindrande effekt och ingen "praktisk" effekt. Stenhård kompression i akutläget i kombination med högläge är det som gäller. Linda hårt och bibehåll i ca 20-30 min först och släpp sedan på lindningen allt eftersom successivt. Sedan är det lindning eller tejpning som gäller påföljande dagar för att kunna använda foten. Är det rejält pajat så kan det vara kört och man blir tvungen att vara stilla.
 
Re: Linda snabbt

Norris; sa:
Se bara till så att du inte stryper blodtillförseln genom att kolla att du fortfarande har känseln kvar i tårna och att de inte blir blå.

Kan man inte kolla det genom att trycka på nageln? Har man ingen blodtillförsel växlar inte nageln färg.

/Ulf
 
Re: Re: Linda snabbt

Wolf25; sa:
Kan man inte kolla det genom att trycka på nageln? Har man ingen blodtillförsel växlar inte nageln färg.

/Ulf


Man känner när det är för hårt. Tänk bara på att vid en stukning så kan det vara värt att linda "för" hårt initialt i några minuter, gärna uppemot 20 om man klarar av det.
 
min erfarnehet är att det suger att gå omkring med lindad fot. Skönare utan då förbandet gör ondare än vrickningen efter ett tag.
 
Om du får ont av lindningen när du går så har du lindat för hårt, det ska enbart vara ett stöd. Initialt är det dock viktigt att det är hårt, men då ska du ändå inte röra på dig.

Provat att tejpa istället?
 
Bussman; sa:
Om du får ont av lindningen när du går så har du lindat för hårt, det ska enbart vara ett stöd. Initialt är det dock viktigt att det är hårt, men då ska du ändå inte röra på dig.

Provat att tejpa istället?

Nä högt viloläge i ett tält i en vecka menar du?

Mmmmmmm

Tråden gäller fjällvandring.
 
crazy; sa:
Bussman; sa:
Om du får ont av lindningen när du går så har du lindat för hårt, det ska enbart vara ett stöd. Initialt är det dock viktigt att det är hårt, men då ska du ändå inte röra på dig.

Provat att tejpa istället?

Nä högt viloläge i ett tält i en vecka menar du?

Mmmmmmm

Tråden gäller fjällvandring.

Inte för att jag kan något om detta, men några inlägg högre upp stod det att initialt var uppemot 20min och inte en vecka...
 
crazy; sa:
Nä högt viloläge i ett tält i en vecka menar du?

Mmmmmmm

Tråden gäller fjällvandring.


Det är lätt att vara tuff innan man stukat foten rejält ute på vandring. I akutskedet lindar man hårt och då vilar man också och håller foten högt. Skippar du det utan problem då kan jag ju säga att du aldrig pajat foten ordentligt. Stukar man foten ordentligt ska man vara glad om man kan fortsätta sin vandring.

Gör vad du vill, linda lösare om det är obekvämt när du går eller inte alls. Min fot som är rejält kass efter några törnar i yngre år mår då bara bra av att vara lindad under vandring efter stukning, om än det är löst. Det verkar också stämma på alla personer jag känner som varit i samma situation.

Således vill jag nog då tycka att du ska vara glad över att du inte lider mycket av dina stukningar alternativt har ohyggligt bra kängor ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.