Köper du rätt utrustning?

Mmmm, för att inte tala om vattnet som Merry och Pippin dricker. Ringen själv verkar ju vara någon slags hallucinogen. Jäkla drogromantik, WADA borde kontaktas! :)
 
Lätt diskussionen igen

Phu då är det en lätt diskussion igen, jag älskar att gå lätt men det slutar alltid att det blir tungt då jag skall göra olika saker,
- grottkrypning med firning, overall, grottrep & klätterprylar 30 kg +
- glaciärvandring, med isklättringsinslag 25 kg +
- turskidåkning med avancerade inslag (isyxa, sele stegjärn, rep) 20 kg (daxtur:-(

Sen kan man ju klara sig ibland på:
-cykeltur två dagar 6kg

Men skall man göra lite äventyrligare äventyr så blir det alltid blytungt...

Och jag har ju den lätta isyxan (som är värdelös), jag har en 500g sovsäck, men 50 blött rep och en blöt grottoverall är svårt att lätta bort!
 
Re: Lätt diskussionen igen

fafner; sa:
- glaciärvandring, med isklättringsinslag 25 kg +
Precis min erfarenhet, det är svårt att banta under 25 kg om man ska ut på alpina expeditioner längre än en vecka... Jag vägde varenda pryl, men hade nog kunna knaprat in 700-1000g till eftersom jag hade ett onödigt par långkallingar med mig.
Nästa gång kanske det blir 0 oanvända plagg? :)
Samtidigt vill man inte tumma på säkerheten. Vad händer om man druttar i en smältvattenbäck på glaciären, då vill åtminstone jag ha ett ombyte torra kläder....
 
Rätt inställning?

Hej Lars

Om du nu visste så mycket bättre än den här unga killen, varför kunde du då inte dela med dig av din kunskap till honom istället för att bara sitta där och låtsas som ingenting? På det sättet är det ingen nybörjare som utvecklas.

"Jo han hade tänkt att gå höga kusten men han tyckte att packningen var så tung....Jag åt under tystnad och bryggde mig en kopp kaffe som smakade bra. Stuffade ner mina pryttlar i säcken, band liggunderlaget utanpå och tackade för sällskapet och gick min väg stillsamt undrande vad han hade gjort med en prylgarderob som min.....Kanske köpt en 360 liters ryggsäck för att få med mera, hemska tanke!"

När jag läser ovanstående får jag en känsla av att du är mer intresserad av att känna dig överlägsen än att vara ett bidrag till den killen, rätta mig om jag har fel.

MVH Fredrik
 
Re: Lätt diskussionen igen

fafner; sa:
- grottkrypning med firning, overall, grottrep & klätterprylar 30 kg +

- glaciärvandring, med isklättringsinslag 25 kg +

- turskidåkning med avancerade inslag (isyxa, sele stegjärn, rep) 20 kg (daxtur:-(

Om ens vanliga sommarpackning utan några extrema inslag redan upgår till 25-30kg så kommer den att men annan sysselsättning att hamna runt 40kg.. Har man däremot en grundpackning utan mat och vatten inkl. kläderna på sin kropp på en sådär 10-12kg så kommer klätter, skid, fiske eller jaktprylarna inte att tynga ner ryggan till vansiniga vikter.
 
Ta bort - lägg till - byt spår

Jag tror det är ungefär så här: Man börjar med de kunskaper och grejor man (utifrån sin kunskap, drivkraft och plånbok) får med sig. Sen byter man ut det man inte tycker funkar så bra, och lägger till det man tror funkar bättre. Och sådär håller man på, år ut och år in och förbättrar på marginalen. Sen kan det hända att man nån gång då och då omvärderar hela sitt upplägg, hela "approachen", både vad gäller friluftsaktiviteter och grejorna för detta. Det är då man slänger alla tunga onödiga grejor och går light, men right (eller ger fan i att gå överhuvudtaget och spelar in repriserna på Allsång på Skansen och sitter där och glor natt som dag!). Man säljer det geodesiska tältet och köper ett tarp, en kaffepanna, riktigt kokkaffe, en yxa, ett fiskespö och ett par riktigt jävla bekväma gummikängor för pengarna.

Stötte på ett gammal ex. av Utemagasinet hemma för en tid sedan där den gamla fjällräven (!) Sten Brander förevisade sin utrustning för sommarfjället. Han la inte mycket i sin enkla rygga (som han för övrigt hade ritat själv för en friluftsfabrikants räkning).

Typ.

/ G (som inte har sett ett enda avsnitt av "Allsång")
 
Re: Re: Lätt diskussionen igen

Om ens vanliga sommarpackning utan några extrema inslag redan upgår till 25-30kg så kommer den att men annan sysselsättning att hamna runt 40kg..
Sant, en sommarpackning borde inte väga mer än 25 kg (om man nu inte är ute i två veckor, flickvännen bär inte 25 kg).
Har man däremot en grundpackning utan mat och vatten inkl. kläderna på sin kropp på en sådär 10-12kg så kommer klätter, skid, fiske eller jaktprylarna inte att tynga ner ryggan till vansiniga vikter.
Jag skulle nog ha svårt att få ner min grundpackning till 12 kg för en alpin tur.
Bergans Powerframe 3800 (130 l): 3,9 kg
Haglöfs Genius 23 tält: 3,5 kg
Tyin Arctic sovsäck: 2,47 kg
Optimus Nova kök: 0,42 kg
Bränsle: 1 kg (?)

Detta blir 11,29 kg (liggunderlag eller kläder ej medräknat)... 4,92 kg av detta är naturligtvis "gemensam utrustning" om man är två personer, så 5 kg mat hamnar nog på den andra personen... Tyngsta posten ovan är ryggsäcken, men med bra ryggsäck kan man bära tungt?
 
Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

IslandTraveller; sa:
Tyngsta posten ovan är ryggsäcken, men med bra ryggsäck kan man bära tungt?

Det är kanske så att med en bra ryggsäck så blir man illa tvungen att bära tungt?

Skämt åt sido, min berghaus Vulcan väger utan att sätta saxen i den endast 2.1kg utan onödiga remmar och extrafickor.. De e nästan 2kg skillnad bara där. Kom inte och säg att man inte kan bära tungt med en Berghaus Vulcan, det kommer nog många militärer att motsätta sig. :)
 
Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

[/QUOTE]
Tyngsta posten ovan är ryggsäcken, men med bra ryggsäck kan man bära tungt?
[/QUOTE]

Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Med detta menar jag att tex. 25kg kan kännas väldigt olika beroende på rygga, i vissa säckar kanske man inte ens överväger den vikten medan andra bara är att hänga på och gå.

Så för att kunna diskutera packningsvikter på ett relevant sätt måste ngn klurig person/företag komma fram med ett ryggsäcksindex.

//Uffe
 
Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

uao; sa:
Så för att kunna diskutera packningsvikter på ett relevant sätt måste ngn klurig person/företag komma fram med ett ryggsäcksindex.

//Uffe

Men det går ju inte eftersom vi inte är stöpta i samma form. Våra ryggar är olika därför passar olika bärsystem olika bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.