Rätt höjd i Stockholm

Hej,

Jag har gjort en vild chansning och har en fråga som jag hoppas kunna få svar på.

Det är nämligen så att jag har köpt en klocka med höjdmätning på och måste ställa in den rätta höjden. Jag undrar därför om någon hos Er vet om någon exakt höjd på någon eller några platser i Stockholm, eftersom jag bor här.

Jag vore väldigt glad om jag kan få hjälp med detta!

Mvh, Per Nyberg.
 
Det beror ju på var du befinner dig. Ta dig till vattnet (unanför slussarna) och nolla klockan där. Går nog bra med Mälaren åxå, det skiljer nog inte så mycket. Sen kan det vara bra att ta sig till ett ställe där man ofta är tex sitt hem och kolla vilken höjd det ligger på. När du vet det kan du kalibrera din klocka vaje morgon om du orkar det.

MVH

Peter
 
Är det EXAKT du är ute efter så kolla på topografiska kartan var närmaste triangelpunkt ligger (utmärkt med triangel med prick i mitten). På kartbladet anges höjden i meter med två decimaler, alltså på en cm när. Förbehållet är att värdet kan ändras (millimetrar) sen senaste mätningen pga av landhöjning.
 
Appropå ställa in rätt höjd för stockholmsområdet.

Man kan på en del (alla?) höjdmätare även mata in lufttrycket vid havsytan.

Det kan man tex hitta på luftfartsverkets flygvädersida för stockholm.
http://blinder.lfv.se/cgi/met/llf.essa

Där anges detta tex som

LÄGSTA QNH
1022 HPA.

Jag brukar använda medelvärdet av de 4 delområdena (N, NW,S, SE).

/Henrik
 
höjd

Jag bor visserligen i nyköping.
Men nog torde du få exakt höjd uppe i kaknästornet eller någon liknande byggnad.
I skogen runt om i vårt land finns trianguleringar med specificerade höjder som står utsatta på kartan.
ett annat sätt är att titta på havshöjdens exakta nivå
och utgå därifrån.

Raymond
 
Vilken klocka?

Har du en normal klocka (Suunto eller Polar) med hödmätare anger de som bakant höjden i 5 metersintervall. Normal höjd i Stockholm (city typ) är mellan 0 och 5 (ställ in 5)... Eftersom kalibreringen släpper när baromtertrycket förändras kraftigt kommer du troligen att behöva ställa in klockan mest hela tiden. Var noga med att kalibrera både höjdmätaren och kompassen (om du har sådan) innan du ger dig ut. Kompassen kan lätt visa 100 grader fel... Lita dessutom aldrig enbart på en liten elektronisk kompass, men det visste du säkert redan...

Mvh/föhl
 
Relaterad fråga:

Hur kan höjdmätaren göra skillnad på en ändring av trycket genom väder jämfört med en ändring pågrund av faktiskt höjdändring? Har det att göra med takten på förändringen eller vad?
 
Höjdreferens

Hej!
Som pilot måste jag bara påpeka att lägsta QNH inte är ett bra riktmärke. QN-Helge är lufttrycket uttryckt i hPa (Hektopascal) justerat efter MSL (Mean Sea Level).

Tullinge flygfält's klubbstuga (Botkyrka Flygklubb) ligger på 158 fot över havet. Bromma på ca 50ft (minns inte exakt men ring tornet och fråga). Du kan också kolla in http://blinder.lfv.se/cgi/met/metar.sweden
på ESSB (Bromma) eller ESSA (Arlanda) och få ovan nämnda QNH som du sen justerar genom att minska med ca 30hPa/1000ft. Lycka till!
 
Jag vill inte kritisera ovanstående för sitt inköp men jag finner ingen nytta av en höjdmätare, kan nån upplysa mig kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslutatmedlemskapx Köper du rätt utrustning? Utrustning allmänt 200
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
hbgsnix Glasögonbärare på högre höjd? Utrustning allmänt 25
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
Letaren Affärer i stockholm Utrustning allmänt 9
helmutlotti Bra skräddare i Stockholm Utrustning allmänt 1
niklaz Slöjdbutik Stockholm? Utrustning allmänt 2
niklaz Bra pris på Thermos termosar i Stockholm? Utrustning allmänt 11
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
KLAGER Playground i Stockholm inviger provrum med webcam! Utrustning allmänt 17
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
camomilla Kjøpe fjellutstyr i Stockholm Utrustning allmänt 5
pathfinder77 Resväg Stockholm --> Stryn Utrustning allmänt 2
Keoladeo Bra Butik Söder om Stockholm??? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.