Köper du rätt utrustning?

tholi; sa:
För en femdagarstripp behövs just inte mer personlig utrustning än: (min)
2 st vanliga T-shirt 400 g
2 st underställ 200 g
4 par strumpor
3 par kalsonger
1 st fleecetröja
1 st varm tröja (bonus)

Och jag som började känna att JAG var en tungviktare!
För fem dagar tycker jag att listan ser ut att innehålla 2 st t-shirt, 1 underställ, 1 par kalsonger, 2 par strumpor och en varm tröja för mycket. Ett kilo bara där - vilket skulle kunna översättas till att ha grädde i samtliga maträtter, hela veckan :)


jarlmoden; sa:
Lite kul det här med det svenska perspektivet på "lätt" packning. Om ni vandrade med era 70-75 literssäckar i Sydeuropa skulle nog många av de ni mötte tänka samma sak om er..

Självklart är ryggorna mindre nere på kontinenten eftersom förutsättningarna är annorlunda. Det finns mat och husrum längs med vägen, och man är sällan ute 10 dagar, och det är ofta nära till säker civilisation. Dessutom har "de kontinentala" en förmåga att köpa en liten rygga och sedan hänga på tält och sovsäck utanpå, vilket ju är mot hela principen med en ramlös säck.
Jag ser ofta europeiska ryggsäcksresenärer (svenska också för den delen) som om de packat "rätt" borde ha köpt en 80-liters och inte en 50-liters rygga eftersom de är på väg att välta baklänges av alla löst påhängda prylar.

Men 8,5 kg låter intressant. Går det att uppnå utan att både plånkan och magen blir tomma?
 
Men 8,5 kg låter intressant. Går det att uppnå utan att både plånkan och magen blir tomma?

Beror väl på storleken på din plånbok och mage, men det är inget trolleri eller självplågeri. Dock inte lyxigt förstås.

Basutrustningen väger drygt 4 kilo inklusive gas, maten 3 kilo (600 g/dag), vattnet i två 0,45 litersflaskor ca 1 kilo, en skätt whiskey & en chokladbit några hundra gram.

Ni får ett hum om vad jag tar med under klenistråden; http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21288&pagenumber=4 , men Gust-säcken byts mot en Salomon Raid Race på 31 liter. Huvudfacket är knappt halvfullt med allt packat, så 5 dagars mat ryms utan problem även om det låter osannolikt.

Kanske kan slänga upp någon bild på prylarna på golvet hemma i lyan om jag kommer ihåg.

/Jarl
 
fson; sa:
..ett skönt citat lite apropå, saxat från en annan tråd (ifall ngn missat)..

"If you are not hungry, you are carrying to much food.

If you are not freezing, you are carrying to much clothes.

If you are not frightened, you are carrying to much gear.

If you make it, it was too easy anyway."

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21994&pagenumber=4

/Per
Kan man inte få mättnadskänsla och dessutom sitter där frusen och rädd har man antingen för lite eller fel grejor med sig. Själv föredrar jag att varje kväll kunna svara ja på frågan: är du varm, torr och mätt? Det tycker jag är den restriktion och utmaning som gäller när packningen krymps.
 
Kan man inte få mättnadskänsla och dessutom sitter där frusen och rädd har man antingen för lite eller fel grejor med sig.

Mitt favoritcitat är "Allt som inte dödar, härdar" Det var mantrat i dojon och går att applicera på mycket som är slitsamt..

Men eftersom min flickvän är med på de flesta vandringarna är kall-blöt-hungrig-rädd(?) tyvärr inget alternativ jag kunnat testa med utrustningen jag nämnde ovan.
[Ändrat av jarlmoden 2003-08-19 kl 13:09]
 
jarlmoden; sa:
Mitt favoritcitat är "Allt som inte dödar, härdar" Det var mantrat i dojon och går att applicera på mycket som är slitsamt..
Visst, det går exempelvis att applicera på tung packning.[/QUOTE]


Men eftersom min flickvän är med på de flesta vandringarna är kall-blöt-hungrig-rädd(?) inget allternativ jag kunnat testa.
[Ändrat av jarlmoden 2003-08-19 kl 13:05] [/QUOTE]
Den som har "testat" det borde väl försöka göra något åt det till nästa vandring, dvs. om man nu lär sig något av sina erfarenheter.
 
Lättare sagt än gjort

Oj då! Skarpsynt Uffe! Det är klart att vi hade var sin sovsäck också och jag hade även mitt nya sovsäckslakan inpackad i den.

Hur kan man klara sig med <8,5 kg?
2,8 kg Min ryggsäck väger (+70 liter, finns lättare)
1,8 kg Sovsäck (gammal dunsovsäck, kanonskön)
1,0 kg Liggunderlag (kan ju bytas mot lättare)
3,4 kg kläder

Totalt
9 kg!

Vaddå, inge mat?! Jag kan lova att jag blir hungrig efter att ha vandrat några timmar. Varm mat är bäst och en eld på torra kvistar är inget jag föredrar att lita på. Inte heller att jaga ekorre och hare varje kväll. Det verkar lättare sagt än gjort att packa lätt.
 
Re: Lättare sagt än gjort

Hur kan man klara sig med <8,5 kg?
2,8 kg Min ryggsäck väger (+70 liter, finns lättare)
1,8 kg Sovsäck (gammal dunsovsäck, kanonskön)
1,0 kg Liggunderlag (kan ju bytas mot lättare)
3,4 kg kläder

Totalt
9 kg!

Vaddå, inge mat?! Jag kan lova att jag blir hungrig efter att ha vandrat några timmar. Varm mat är bäst och en eld på torra kvistar är inget jag föredrar att lita på. Inte heller att jaga ekorre och hare varje kväll. Det verkar lättare sagt än gjort att packa lätt.

Börja tex så här:
0,6 kilo Ryggsäck (Golite Gust eller Salomon Raid Race)
0,45 kilo Sovsäck (Rab Quantum Top Bag, 0/-5 rating)
0,2 kilo Liggunderlag (Vanlig skummatta)
0,9 kilo Kläder (fleecetröja, underställ, mössa, vantar, sockar, vind/regnjacka)

Totalt: 2,15 kilo (Ovanstående siffor avrundade lite)
 
...det handlar alltså om att skaffa nya, lättare prylar. Mer prylhysteri, alltså.
(Jag vet att ultralättare är duktiga på att improvisera med billiga pryla också, det ska tilläggas i sanningens namn)

Jag tycker att det första man som "normal" friluftsmänniska ska göra för att minska sin packning är att bara ta med sig sånt man behöver. Två varma tröjor, två extra undertröjor och tre par kallingar är inget som i alla fall jag behöver på en femdagarstur. Däremot behöver jag alla kastruller, en skärbräda och tallrik till alla.
Sen kan man, när det ska handlas, köpa den lättaste varianten om man vill.
Med normal ekonomi vill man ju också köpa sånt som funkar på gatan likaväl som i skidbacken som i skogen som på fjället som på resan, för att slippa fylla garderoben med olika prylar (och tömma plånkan). Då är det inte alltid det blir så ultralätt.
 
Re: Re: Lättare sagt än gjort

jarlmoden; sa:
Hur kan man klara sig med <8,5 kg?
2,8 kg Min ryggsäck väger (+70 liter, finns lättare)
1,8 kg Sovsäck (gammal dunsovsäck, kanonskön)
1,0 kg Liggunderlag (kan ju bytas mot lättare)
3,4 kg kläder

Totalt
9 kg!

Vaddå, inge mat?! Jag kan lova att jag blir hungrig efter att ha vandrat några timmar. Varm mat är bäst och en eld på torra kvistar är inget jag föredrar att lita på. Inte heller att jaga ekorre och hare varje kväll. Det verkar lättare sagt än gjort att packa lätt.

Börja tex så här:
0,6 kilo Ryggsäck (Golite Gust eller Salomon Raid Race)
0,45 kilo Sovsäck (Rab Quantum Top Bag, 0/-5 rating)
0,2 kilo Liggunderlag (Vanlig skummatta)
0,9 kilo Kläder (fleecetröja, underställ, mössa, vantar, sockar, vind/regnjacka)

Totalt: 2,15 kilo (Ovanstående siffor avrundade lite)


Mmm,

men utrustningen måste ju anpassas efter var man går också. Är ingen vän av blytunga ryggsäckar, men sovsäck utan huva i minusgrader, toppat med några dygns hård vind och snöblask, något som kan inträffa i nordisk fjällmiljö eller i alpmiljö. Hypotermi är obra...

Mvh,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.