Min packningslista 10 dagar

Brallorna är ju slittåliga och fyller sin funktion väl, med kartfickor och annat.

Anteckningsblocket är av vanlig skolmodell A6, vilket jag har plastat in pärmen på. För att förhindra fukt lägger jag den i en plastpåse.

Blyerts gillar jag inte, och bläck funkar bättre tycker jag. Tror det står sig bättre med tiden. (Kanske vill läsa anteckningarna när jag är 80 bast på ålderdomshemmet).

Slittåligheten i g-1000 är inte så våldsamt hög om du jämför med en del syntetmaterial, du kan med samma slitstyrka få tunnare och lättare brallor med syntet. och då får du mer snabbtorkande och luftigare på köpet. Fickplacering osv är ju givetvis en ren smaksak och den lägger jag mig inte i, men det finns mycket olika fickmodeller på marknade så du kan säkert hitta nån du gillar.

Numera har jag dock inga "slittåliga" brallor längre när jag går i fjällen, det jag har är:
1. Vandringstights i vindgenomsläppligt och snabbtorkande ljust (myggavstötande) material (egensydda som når mig till revbenen då jag hatar att ha sömmer och liknande under avbärarbältet). Runt 100gr
2. "Pösbrallor" i vindblockerande tyg, som kan rullas upp till shorts. (bra att kunna blockera vinden och låsa ett luftlager under.). Runt 100-150gr
3. Packawaybrallor (tilltagen storlek, då dessa byxor har de eminenta benkarborren.). Runt 200gr

Detta är mycket mer ändamålsenligt enligt mig, och man blir mycket friare när man börjar sluta bära saker i byxfickorna så är det mycket lättare att gå dessutom!

Om du vill lita på att dina anteckningar har god arkivbeständighet så avråder jag å det bestämdaste från alla bläck. Även sk "arkivbeständigt" bläck är bara garanterat att hålla 10år.
Blyerts och kol är okänsligt för vatten (på allt som legat under vatten som jag hört om så har endast textbäraren/pappret varit begränsningen och då pratar vi ändå hundratals år) och fullständigt okänsligt för tid, själv föredrar jag blyerts då det är mindre smetningsbenäget, men ska man vara på den säkra sidan så är nog saliv och kol det bästa...grottmålningar och även sol-exponerade målningar på bergssidor gjorda med endast detta kan vi idag avjuta trots att de i många fall är flera tusen år
Är du riktigt intreserad av arkivbeständigheten på det du skriver ska du skriva på papper med 100% bomull (inte ens sedlar har det idag(!) men det går att få tag på om man är villig) och antingen använda riktig tush eller blyerts/kol.
Men visst, pennan är ju coolare och jag förstår om man behöver känna att man inte köpt den i onödan.

Anteckningsblocken som jag tryckt upp står emot det mesta som naturen kan kasta mot dem (Temperaturer mellan -60 - +60, väta, mekaniskt slitage, uv-ljus, saltvatten...) plus lite till (oljor, syror osv.) och är mycket trevliga att skriva på (till skillnad från tyvek!). Jag frågade speciellt om arkivbeständigheten och kunde inte så några tydliga svar (då materialet inte funnits så länge) men tydligan ska det klarar runte tio år som ettikett på en kontaier eller ett oljefat som står ute i väder och vind och kanske är utsatt för saltvatten också så arkivbeständigheten hemma i en låda efter att man kommet hem från fjällvandringen lär vara nog tänker jag.
Givetvis klår det inte (högkvalitativt bomullshaltigt) papper när det kommer till att bara stå emot tidens tand dock, men skillnaden är nog om det håller 50 eller 500 år skulle jag tippa.

Själv planerar jag att använda mina specialblock/loggböcker på vandringar och renskriva (handstilen i fält är ju inte alltid den bästa om man är kall och blöt) det på ett bra papper sedan (när jag får tag i ett sådant). För givetvis är det kul om kanske, bara kanske någon faktiskt kan läsa det om några generationer eller så.
 
Slittåligheten i g-1000 är inte så våldsamt hög om du jämför med en del syntetmaterial, du kan med samma slitstyrka få tunnare och lättare brallor med syntet. och då får du mer snabbtorkande och luftigare på köpet. Fickplacering osv är ju givetvis en ren smaksak och den lägger jag mig inte i, men det finns mycket olika fickmodeller på marknade så du kan säkert hitta nån du gillar.

Numera har jag dock inga "slittåliga" brallor längre när jag går i fjällen, det jag har är:
1. Vandringstights i vindgenomsläppligt och snabbtorkande ljust (myggavstötande) material (egensydda som når mig till revbenen då jag hatar att ha sömmer och liknande under avbärarbältet). Runt 100gr
2. "Pösbrallor" i vindblockerande tyg, som kan rullas upp till shorts. (bra att kunna blockera vinden och låsa ett luftlager under.). Runt 100-150gr
3. Packawaybrallor (tilltagen storlek, då dessa byxor har de eminenta benkarborren.). Runt 200gr

Detta är mycket mer ändamålsenligt enligt mig, och man blir mycket friare när man börjar sluta bära saker i byxfickorna så är det mycket lättare att gå dessutom!

Om du vill lita på att dina anteckningar har god arkivbeständighet så avråder jag å det bestämdaste från alla bläck. Även sk "arkivbeständigt" bläck är bara garanterat att hålla 10år.
Blyerts och kol är okänsligt för vatten (på allt som legat under vatten som jag hört om så har endast textbäraren/pappret varit begränsningen och då pratar vi ändå hundratals år) och fullständigt okänsligt för tid, själv föredrar jag blyerts då det är mindre smetningsbenäget, men ska man vara på den säkra sidan så är nog saliv och kol det bästa...grottmålningar och även sol-exponerade målningar på bergssidor gjorda med endast detta kan vi idag avjuta trots att de i många fall är flera tusen år
Är du riktigt intreserad av arkivbeständigheten på det du skriver ska du skriva på papper med 100% bomull (inte ens sedlar har det idag(!) men det går att få tag på om man är villig) och antingen använda riktig tush eller blyerts/kol.
Men visst, pennan är ju coolare och jag förstår om man behöver känna att man inte köpt den i onödan.

Anteckningsblocken som jag tryckt upp står emot det mesta som naturen kan kasta mot dem (Temperaturer mellan -60 - +60, väta, mekaniskt slitage, uv-ljus, saltvatten...) plus lite till (oljor, syror osv.) och är mycket trevliga att skriva på (till skillnad från tyvek!). Jag frågade speciellt om arkivbeständigheten och kunde inte så några tydliga svar (då materialet inte funnits så länge) men tydligan ska det klarar runte tio år som ettikett på en kontaier eller ett oljefat som står ute i väder och vind och kanske är utsatt för saltvatten också så arkivbeständigheten hemma i en låda efter att man kommet hem från fjällvandringen lär vara nog tänker jag.
Givetvis klår det inte (högkvalitativt bomullshaltigt) papper när det kommer till att bara stå emot tidens tand dock, men skillnaden är nog om det håller 50 eller 500 år skulle jag tippa.

Själv planerar jag att använda mina specialblock/loggböcker på vandringar och renskriva (handstilen i fält är ju inte alltid den bästa om man är kall och blöt) det på ett bra papper sedan (när jag får tag i ett sådant). För givetvis är det kul om kanske, bara kanske någon faktiskt kan läsa det om några generationer eller så.
Ja det låter ju bra, men vad kostar egentligen dessa block? Inte 4kr som mina block på ÖoB antar jag, hehe. Låter intressant, men tror inte det är riktigt aktuellt för min egen del. Angående pennan så känner jag mig nu övertygad att blyerts är bättre arkiveringsmässigt, men som du skriver så kommer jag nog ändå också renskriva det hemma, så då kan jag ju lika gärna ta med min tuffa rymdpenna istället.
 
Ser att jag har missat någon form av huvudbonad. Lär väl bli någon form av fiskehatt i funktionsmatrial.

Viking Victory verkar riktigt prisvärda iallafall, även fast de väger en del.

Stövlarna där verkar vara ganska stabila och tårna går upp en del vilket är bra för fjälldito men jag vet inte om de verkar nog flexibla eller långa i skaften?
Jag skulle aldrig gå i stövlar jag inte kan vika ner skaften på! (Om jag inte hade annat att växla med vid torrare väderlek dvs.)

Huvudbonad är viktigt, solen kan vara obarmhärtig ibland.
Jag föredrar en vanlig keps (enklare med huva!), men vissa vill ha brätte runt om, smaken är som baken.
Viktigt att den har nog bra styvhet så den inte "fladdrar" i ev vind och kan hålla sol ( och vatten) från ansiktet även när det blåser lite.
 
Ja det låter ju bra, men vad kostar egentligen dessa block? Inte 4kr som mina block på ÖoB antar jag, hehe. Låter intressant, men tror inte det är riktigt aktuellt för min egen del. Angående pennan så känner jag mig nu övertygad att blyerts är bättre arkiveringsmässigt, men som du skriver så kommer jag nog ändå också renskriva det hemma, så då kan jag ju lika gärna ta med min tuffa rymdpenna istället.

Jag har inte satt ett fast pris, jag tryckte dem ju egentligen för mig själv. Materialpriset är runt 25-35kr/blocket men om du vill kan du få ett testblock för en symbolisk slant (jag är långt ifrån rik själv).

När jag tittar lite närmre på din packlista så ser jag en del andra grejer som är lite konstiga i mina ögon, här är mina tankar:

Du har inget endast vindtätt skal, onödigt kan tyckas när man sitter vid "rit-bordet" då man ändå har regnjackan men ett av de mest använda plaggen när man väl är där ute kan jag konstatera när jag ser tillbaka på mina vandringar. Konfortnivårn du har med en regnjacka i vög vind och en vindjacka i hög vind är klart åtskilda! Ensådan kan dessutom väga runt 200 gram och lätt knåpas ihop hemma.

Du har väldigt ont om värmeplagg, en sak vore väl om du ändå hade dubbla underställströjor men så är nu inte fallet. Som det är nu ser jag framför mig det obehagliga senariot där man har en underställströja blöt av svett under en regnjacka och det sedan blir kallare...då har du endast regnjacka och kortärmat.
Jag skulle byta ut den underställtröja du har nu mot en i ull och sedan lägga till en underställströja i siden (jag kan rekommendera sidenselmas lite kraftigare variant), väldigt mycket mer konfortabelt och mycket större temperaturspan. Bonusen är luktfördelarna hus siden och ull samt konforten i fuktigt tillstånd.
Budgetalternativet är att dissa västen och välja en stickad tröja i ull. (Ber man rätt person snällt brukar man kunna få dem gratis, om inte annat brukar de finnas att låna.).

Tändaren ser jag ingen mening med, men var för du har alla eldmedel på samma ställe förstår jag inte, om du nu endå har bxxor med fickor så sprider du väl ut dem?
Jag skulle ha eldstålet tillsammans med köket (det är det du kommer använde mest hela tiden) och sen ha en tändsticksask som reserv i fickan (i en plastpåse). Om du vill en extra tändsticksask i ryggan (också den i plastpåsa).

Galltvål är bra, men 120ml?!?!? Du ska vara ute i 10 dagar.
Personligen kör jag med grumme gulsåpa (tvätta kläder, diska, tvätta kropp samt decinficerande vid ev sårtvätt och dessutom miljövänlig...kan man be om mer?), finns som både smet och flytande.

Savetten kan du skippa.

Enskillda plåster skulle jag inte bekymmra mig om, se till att du har en näsduk du kan offra vid behov så blir en bit leukeplast (som du redan har) och en tygbit ett skitbra plåster.
kronans gröna 60x60 centimeters bummmulsnäsduk är ökänt bra som både näsduk, förband, fotlap och mitella och är dessutom snorbillig.

Första förband likaså, ta med dig ett par extra knästrumpor, t-shirt eller nåt liknande istället, de kan du faktiskt använda till annat tills olyckan är framme, ett dedicerat första förband är bara dödvikt tills du gör illa dig.

Handduken är onödig, tar en mickrofiberduk (10-20kr på ÖoBs städavdelning, torkar 10 gånger snabbare och väger en tiondel...samt är mycket bättre i urvridet tillstånd.)

Tältvalet har säkert styrts av vad du redan har och är du på en snäv budget så är det inte mycket att göra åt, men har du möjlighet skulle jag rekommendera dig att kolla på något mer ändamålsenligt, framförallt nått som bygger på exoskelett med hängande innertält och innertält av tyg och inte myggnät.
Det du definitivt bör föra oavsett är att kompletera med några kralligare tältspikar. De som det där tältet har är av runt aluminium och kommer inte räcka långt på en del ställen där det är mycket sten i marken. Jag skulle rekomdera att du får med dig ca10 15cm långa vanliga spikar, de kommer givtvis väga lite mer men du kan banka ner dem i marken utan problem och det kan spara dig långa promenader efter ny tältplatser, sömn på knögligare underlag och många svordomar!
 
Huvudplagg, handskar och vandringsgodis saknas......kudde fungerar fint med plagg i påse alt uppblåsbar huvudstödskrage till flygresor. Weetex hittar du i specerisnabbköpet bland diskgrejorna.
Väl mycket redskap och verktyg men inga gåpinnar. Vindblusen såg jag inte i specen heller.
Spacepen är intet mot blyerts trubbigt spetsad i bägge ändar. Plastpapper håller för anteckningar även i ösregn......
Planering är halva nöjet, 55 liter borde räcka....
 
Jag har inte satt ett fast pris, jag tryckte dem ju egentligen för mig själv. Materialpriset är runt 25-35kr/blocket men om du vill kan du få ett testblock för en symbolisk slant (jag är långt ifrån rik själv).

När jag tittar lite närmre på din packlista så ser jag en del andra grejer som är lite konstiga i mina ögon, här är mina tankar:

Du har inget endast vindtätt skal, onödigt kan tyckas när man sitter vid "rit-bordet" då man ändå har regnjackan men ett av de mest använda plaggen när man väl är där ute kan jag konstatera när jag ser tillbaka på mina vandringar. Konfortnivårn du har med en regnjacka i vög vind och en vindjacka i hög vind är klart åtskilda! Ensådan kan dessutom väga runt 200 gram och lätt knåpas ihop hemma.

Du har väldigt ont om värmeplagg, en sak vore väl om du ändå hade dubbla underställströjor men så är nu inte fallet. Som det är nu ser jag framför mig det obehagliga senariot där man har en underställströja blöt av svett under en regnjacka och det sedan blir kallare...då har du endast regnjacka och kortärmat.
Jag skulle byta ut den underställtröja du har nu mot en i ull och sedan lägga till en underställströja i siden (jag kan rekommendera sidenselmas lite kraftigare variant), väldigt mycket mer konfortabelt och mycket större temperaturspan. Bonusen är luktfördelarna hus siden och ull samt konforten i fuktigt tillstånd.
Budgetalternativet är att dissa västen och välja en stickad tröja i ull. (Ber man rätt person snällt brukar man kunna få dem gratis, om inte annat brukar de finnas att låna.).

Tändaren ser jag ingen mening med, men var för du har alla eldmedel på samma ställe förstår jag inte, om du nu endå har bxxor med fickor så sprider du väl ut dem?
Jag skulle ha eldstålet tillsammans med köket (det är det du kommer använde mest hela tiden) och sen ha en tändsticksask som reserv i fickan (i en plastpåse). Om du vill en extra tändsticksask i ryggan (också den i plastpåsa).

Galltvål är bra, men 120ml?!?!? Du ska vara ute i 10 dagar.
Personligen kör jag med grumme gulsåpa (tvätta kläder, diska, tvätta kropp samt decinficerande vid ev sårtvätt och dessutom miljövänlig...kan man be om mer?), finns som både smet och flytande.

Savetten kan du skippa.

Enskillda plåster skulle jag inte bekymmra mig om, se till att du har en näsduk du kan offra vid behov så blir en bit leukeplast (som du redan har) och en tygbit ett skitbra plåster.
kronans gröna 60x60 centimeters bummmulsnäsduk är ökänt bra som både näsduk, förband, fotlap och mitella och är dessutom snorbillig.

Första förband likaså, ta med dig ett par extra knästrumpor, t-shirt eller nåt liknande istället, de kan du faktiskt använda till annat tills olyckan är framme, ett dedicerat första förband är bara dödvikt tills du gör illa dig.

Handduken är onödig, tar en mickrofiberduk (10-20kr på ÖoBs städavdelning, torkar 10 gånger snabbare och väger en tiondel...samt är mycket bättre i urvridet tillstånd.)

Tältvalet har säkert styrts av vad du redan har och är du på en snäv budget så är det inte mycket att göra åt, men har du möjlighet skulle jag rekommendera dig att kolla på något mer ändamålsenligt, framförallt nått som bygger på exoskelett med hängande innertält och innertält av tyg och inte myggnät.
Det du definitivt bör föra oavsett är att kompletera med några kralligare tältspikar. De som det där tältet har är av runt aluminium och kommer inte räcka långt på en del ställen där det är mycket sten i marken. Jag skulle rekomdera att du får med dig ca10 15cm långa vanliga spikar, de kommer givtvis väga lite mer men du kan banka ner dem i marken utan problem och det kan spara dig långa promenader efter ny tältplatser, sömn på knögligare underlag och många svordomar!
Som jag har förstått det så är skillnaden mellan en vindjacka och en regnjacka att regnjackan inte andas, och vid kraftig vind lär man väl inte svettas antar jag, så då borde det ju funka precis lika bra med regnjackan. Men jag vet inte, har aldrig varit med om kraftig vind i fjällen.

Fleecevästen tror jag blir ett utmärkt plagg som inte blir för varmt då det luftas bra in vid armarna. Vid kyla kombinerar jag tshirt/underställ/fleeceväst

Dubbla underställ mitt i sommaren? Låter väldigt overkill. Men för att vara på den säkra sidan skulle jag kunna ta med min Värmetröja 90 om det nu kan bli väldigt kallt. Tror nog jag bara har användning av den om det skulle bli runt nollan, vilket väl inte sker mitt i sommaren på fjället?

Angående elddonen, så ligger en tändare i fickan och resten i i ryggsäcken. Därmed är det ju utspritt. Kanske gör ett halsband av eldstålet också. Då är det ju bra utspritt i alla fall.

Hur mycket galltvål tror du är mer lagom? Jag vet inte hur mycket man gör av med. Angående ändamålen och miljövänligheten tror jag de flesta tyckte galltvålen var bäst i en annan tråd här på utsidan.

Dina tips angående sjukvården ska jag nog använda. Har några av försvarets gröna dukar liggandes.

Handduken ska bytas ut mot en disktrasa.

Angående tältet så är det inte inköpt än, men jag tycker det verkar oerhört praktiskt, och jag gillar att ha plats. Tror också det är en bra investering om jag i framtiden vill ha med respektive i tältet.
 
Dubbla underställ mitt i sommaren? Låter väldigt overkill. Men för att vara på den säkra sidan skulle jag kunna ta med min Värmetröja 90 om det nu kan bli väldigt kallt. Tror nog jag bara har användning av den om det skulle bli runt nollan, vilket väl inte sker mitt i sommaren på fjället?

Du kan mycket väl få temperaturer runt nollan mitt i sommaren. Jag hade snöfall en förmiddag mitt i augusti nu i somras i Sarek.

Jag såg också att din sovsäck har en komf-temp på +10. Om du inte är väldigt varmblodig så kan det också bli rejält kallt om du råkar ut för en natt med några minusgrader, vilket förekommer då och då även på sommaren.

Augusti 2009:
attachment.php
 
Du kan mycket väl få temperaturer runt nollan mitt i sommaren. Jag hade snöfall en förmiddag mitt i augusti nu i somras i Sarek.

Jag såg också att din sovsäck har en komf-temp på +10. Om du inte är väldigt varmblodig så kan det också bli rejält kallt om du råkar ut för en natt med några minusgrader, vilket förekommer då och då även på sommaren.
Jaha. Har planerat att vandra i Juli, men kan nog vara smart att ta med tröjan ändå.

Sovsäcken har comf. på +5 enligt deras svenska sida konstigt nog, vet inte riktigt vad man ska tro dock. http://www.wolfcamper.com/shop/showProduct.asp?itemid=249
 
Kläder för temperaturer ner mot nollan skulle jag absolut ta med. Sovsäcken går ju att stärka upp med lite extra kläder om det skulle behövas. Det beror ju lite på var du ska gå också - mitt i obygden vill man ju ha lite mer marginaler, men om det finns stugor inom någon dagsmarch så kan man ju alltid ta sin tillflykt dit. Någon kall natt överlever man även om man kanske sover lite dåligt. Normalt sett så är det ju varmare som tur är även om jag vaknat med frost på tältet i juli också...
 
Kläder för temperaturer ner mot nollan skulle jag absolut ta med. Sovsäcken går ju att stärka upp med lite extra kläder om det skulle behövas. Det beror ju lite på var du ska gå också - mitt i obygden vill man ju ha lite mer marginaler, men om det finns stugor inom någon dagsmarch så kan man ju alltid ta sin tillflykt dit. Någon kall natt överlever man även om man kanske sover lite dåligt. Normalt sett så är det ju varmare som tur är även om jag vaknat med frost på tältet i juli också...
Ja precis. Det är nog smartast att anpassa mängden kläder efter var man går. Jag ska ju gå padjelantaleden så det enda plagget till jag behöver tror jag är värmetröjan.
 
Wettex, vad är det och var hittar man det?
Nalgene tål ju brutalt mycket mer våld än en pet-flaska, så vågar man verkligen chansa?
Bambukalsongerna behåller jag och polyester-tshirt måste ju funka precis lika bra som ull-tshirt?

Angåenede lukten så har jag ju faktiskt med mig galltvål om jag vill tvätta kläder.

Muggen köptes från USA för just denna resan, så nog fan ska den med :) Är ju ändå aluminium.

Stövlarna är inte köpta än, men blir nog nu till våren. Har lätt för att få stukningar så känns säkrast med stövlar, dessutom underlättar det ju vid vad. Gaiters ska jag kolla upp lite.

En petflaska tål helt klart det du skall använda den till ;-), om du nu inte skall ha kokhett vatten i den, för det tål den inte.

Helt rätt att det går att tvätta kläder, men går det varje dag?... och hinner kläderna torka om du har regn 7 av 10 dagar? Ull är överlägset syntet! Fast jag kanske är luktkinkig... nåja, det är en smaksak, jag kommer aldrig mer att ha vare sig syntet eller bomull närmast kroppen på fjällvandring. Tvätta brukar jag bara göra 2-3 ggr...

Till huvudbonad har jag en halv buff, det brukar räcka sommartid.

Instämmer i kommentarerna kring värmeplagg... Jag har haft snöfall i juli, flera gånger. Jag har med mig en tunna vantar och tunn fleece, samt en dunjacka... men jag är nog frusen av mig, sovsäcken tål -9 :)...

Wettex är en vanlig disktrasa, jag brukar köpa den i rullform, då kan jag klippa lagom stora bitar, det brukar bli två.

Bilden visar Sarek 8/7 2009... några dagar tidigare så hade det varit en del snö även nere i dalen.
 

Bilagor

  • Sarek 090708 Nammasj och Skierfe.jpg
    Sarek 090708 Nammasj och Skierfe.jpg
    22.9 KB · Visningar: 556
intressant lista

Jag reagerar som många andra på Tändstål, tändare, tändstickor... men där verkar du ju ändra dig.
Samma sak med multi-verktyget & varm tröja.
Ull närmast kroppen är jag en stark förespråkare av.
Tält & sovsäck tycker jag ligger i tyngsta laget med tanke på vad det är (en sovsäck med den vikten borde vara för minusgrader).
Ryggan kan du banta ner till max 1kg
Kudden kan du byta ut eller behålla (viktigt att man sover gott)

Termometer? för mig brukar det räcka med (kallt, varmt, lagom :)

Visst är det kul att nörda ut i dessa listor :)

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.