Packningslista

Packningslista/planering

Snart ett år har gått sedan min ensamvandring i Padjelanta och Sarek. Ett halvår tog det innan jag lyckades bli klar med min reseberättelse. Nu ytterligare ett halvår senare har jag äntligen fått tummen ur röven och gått igenom och publicerat min packlista, med utrustning, mat och detaljvikter mm, från vandringen. Packlista och meny/mat finns också som pdf-filer att ladda hem. ;)

Själv tycker jag att det alltid är intressant att studera vad andra har med sig och vad dom gör för att hålla vikten nere, och jag misstänker att jag inte är ensam om att vara intresserad av detta. Därför passar jag på att tipsa om detta här på forumet.

Listan hittar du på http://fjallen.nygardh.net/sarek03/ under menyrubrik Planering.

Kom gärna med kommentarer och tips, här eller i min gästbok.

MVH ///Claes
cool.gif
 
vikt

Din sovsäck verkar vara jättetung, 2.8 kg!?
Regnskyddet väger också jättemycket tycker jag.
Behöver du två kåsor och två vattenflaskor?

Lampa+batteri, Pannband till Lampa, Batterier och Reservlampa väger rätt mycket också, kanske kika på en zipka- eller tikka-pannlampa?

Din kamera med tillbehör väger över 1 kg, jag tycker det verkar tungt men jag ställer å andra sidan inga höga krav på sådan utrustning.

Även kikare+fågelbok väger över 1 kg, värt att tänka på.

Behöver du en såg?

Jag tycker du verkar ha med dig för mycket kläder också, behövs verkligen 4 kalsonger, 4 par sockar, 3 t-shirts, 3 snusnäsdukar?
Du har över 2 kg byxor. Kan du inte gå i regnbyxorna och skippa militärbyxorna? Helly Hansen på 450 gram verkar vara några rejäla doningar, behöver du dom verkligen om du har både regnbyxor och militärbyxor?
jag hade nog bytt ut skjortan+Helly Hansen(är det underställ?) till något slags underställ.

Även köket kan du spara in på, du har inte funderat på gas?

Packpåse (utflyktsryggsäck) ~ 300 gram. Du kan inte använda topplocket eller sidofickorna på ryggsäcken som
utflyktssäck? Beror mycket på vilken ryggsäck man har givetvis.

Behöver du 4 tändare om du har 2 tändsticksaskar och tändstål?

ta bort handduken eller snuttefilten :)

Hur gör du med en vadarlina då du vandrar ensam?
 
Först vill jag bara säga att jag uppskattat din hemsida mycket. Skall själv till Sarek v.34-35. Premiär för mig och det ser jag fram emot mycket. Så packlistor för 10-12 dagar i Sarek är ganska aktuellt.

Jag har upptäckt att jag kan spara ganska mycket på kläder. Jag försöker klara mig med 2 uppsättningar. Ett par vandrarkläder som man går i och svettas i samt ett par lägerkläder som är sköna och bekväma. Om väder tillåter kan man alltid skölja ur vandrakläderna och torka under natten. Lägerkläderna fungerar som reserv ifall man plumsar i någon bäck. Till detta kommer givetvis ett bra regnställ.

Sen finns det andra saker man kan avstå. Tänk efter vilka saker du inte använde alls eller mycket lite på senaste vandringen som inte är till akuta situationer. De kanske ger stora vinster som sammantaget blir det en del. Jag kan ta en lista med exempel:

Passare! (använd skosnöre)
Tändare x 4! (tror färre skulle räcka)
Bryne! (tror kniven överlever 10 dgr)
osv.

En annan sak jag noterade är ditt stora läkemedelsskafferi. Bindor, kompresser, 60st värktabletter!! osv. Jag har med mig vissa sjukvårdsdetaljer som behövs för fortsatt vandring, exempelvis skavsårsplåster, några verktabletter osv. Dock har jag enbart med mig akut sjukvårdsutrustning för EN olycka. Skulle den stora olyckan vara framme där jag behöver kompresser så är vandringen ändå över och då behöver man bara så man klarar sig tills hjälp kommer. Kläder fungerar utmärkt som kompresser t ex. Enligt min beräkning har du 0,5 kg i sjukvårdsdetaljer för akuta lägen. Kanske inte det första man skall spara vikt på men går man igenom alla delar av en pakning kan det bli många halvkilo.

Jag kan lägga en länk till min packlista när vi färdigställt den senare i sommar.
 
Jag har kört utan regnskydd på de senaste vandringarna jag gjort. Byt till gas så sparar du mycket. Varför har du en extrem vintersäck med dig. Köp en dun i stället om du anser dig ha råd.

Annars tycker jag den verkad bra med tanke på all tung extrautrustning du hade med dig som kikare, kamera och dylikt. Men du kan ju lätt ta bort en 4 kg.

Jag hade senast en lättare packning med mig än du inklusive mat för en vecka. Då hade jag ett tremannatält då jag har lite svårt att förstå hur man kan trivas i ett Akto. :)
 
Självklart ska du få lite kommentarer, som tack för att du ger lite idéer till en själv. Men jag kan inte hitta hur mycket punsch du har med dig? :) Självklart utgår jag från en typisk egen packlista. Till att börja med tycker jag att du skall ställa om ambitionsnivån. 30 kg låter för mycket, utan att bli någon UL-are.

En del kommentarer har säkert andra kommit med men so be it.

Tält o rygga inget att säga om. HB Akto är ju litet och lätt. För litet för min smak (Nallo 2). Trivs du med ryggan finns ingen anledning att köpa ny, 2.5 kg eller inte. Varför både hela kartan och delblad? Räcker med inplastade delblad. Passare lämnas hemma.

Sovsäcken är för tung. Här borde du spara ihop till en ny en. Uppemot 1.5 kg kan du ju spara utan problem! Det är massor! Det är 1.5 kg punsch! :)

Matlagning: överväg starkt att gå över till gas! 4 tändare? Visp ska jag börja ta med mig, bara jag hittar en jag vill ha. Varför 2 kåsor? Jag brukar ha en separat trasa som "disktrasa". Antar att du vägrar nedlåta dig till att dricka snabbkaffe iochmed kaffepannan.

Reparation: Alla dessa remmar, spännen, lappar, nitar(!). Inte skall väl allt gå sönder samtidigt under fjällturen? Det är inte många gram tillsammans men ändock. Skulle dock vilja tipsa om stripes (buntband).

Förband/LäkemedelSkydd/Hygien får jag till 1631 gram. Från mitt excel blad med utrustningslista får jag det till 555 gram. Återigen så "budgeterar" du för att hela du skall gå sönder. Dessutom framstår du inte som den som skriker i högan sky om du slår i tån. Med tanke på att du verkar ha gått större delen av turen med pajade fötter så....

Bort med: kirurgtape(?), mefix(?), suturtråd, fjärilsförband(?), piang(?), skalpellblad, alsollsprit, neseril, fotsvamp-kräm/pulver, näsvidgare, apnéskena(?), myggspray, myggnät, snuttefilt. Varför både tvål och schampo? Handduken var tung.

Säkerhet: Batterier och reservlampa, sånt skall kontrolleras innan avfärd så att man inte behöver ta med det. 4 tändare och sedan också tändstål och 2 tändsticksaskar är att ta till. Orvar 859 gram?? Han som är så smärt och smidig!! :)

Div: såg känns lite overkill. Det är väl här du gärna skulle vilja lägga till saker och ting. Akvarell, pensel, extra objektiv mm.

Jag tror att du kan sänka dig med kanske uppemot 3 kg på grundpackning faktiskt. Utan att bli anmäld som UL-are. :) Mina motsvarande kategorier blir cirka 12-12.5 kg att jämföra med dina 15.8. Således cirka 3 kg ner. Kan väl vara trevligt med kanske ett staffli och ett fotostativ istället?

När det gäller kläder finns väl inte så mycket att säga. 3 tee-shirts verkar mycket, när du faktiskt kan tvätta. Själv har jag 1 och tvättar inte.... (iochförsig 1 med mig som sparas till hemresan). Trots allt kommer jag ca 1,5 kg under dig med ungefär samma saker med.

Mat är inte så mycket att säga om. Verkar vara ungefär i samma vikt som jag själv skulle få ihop. Återigen: Hur mycket punsch har du med?????? :) Ingen Whiskey? I år skall jag prova en blended, The Dundee. Är den bra för fjällvandring, någon? :)

I det stora hela skulle man vilja skicka den till Naturkompaniet så de får se en RIKTIG utrustningslista, till skillnad från den som de delar ut i sina butiker. Huvaligen!!!

Måste läsa igenom din reseberättelse. Tittade bara igenom den som hastigast. Stackars Orvar. Du fick trots allt användning för ståltråd, silvertape och liquisole!! Men usch vad jobbigt med fötterna. Känns
skönt att jag köpte Lundhags i våras när jag köpte nya kängor!

Ha dé
Peter P.




[Ändrat av pal2 2004-07-11 kl 17:37]
 
Packlista?

Inga specade vikter men 18 dagar under 25 kg. Jag kände inte att det var något jag saknade.

http://hem.bredband.net/lillbobban/2003/utrust.htm

Jag anser inte 30 kg är nödvändigt. Läs boken "vildmarksboken" av Lars Monsen för stabila packlistor och tips för olika sorters turer. (Lars har över 2500 nätter i fält :))

Kan varmt rekomendera att köpa den boken.
 
Tack för att ni tog er tid!

Stort tack för all uppskattning och för alla tips! Jag ska ta till mig era kommentarer inför nästa vandring. Nedan har jag kommenterat en del av de synpunkter ni kommit med, det är inte "lätt" det här med fjällpackning!

Sovsäck
migael; sa:
Din sovsäck verkar vara jättetung, 2.8 kg!?
crazy (Michael Eriksson) skrev:
Varför har du en extrem vintersäck med dig. Köp en dun i stället om du anser dig ha råd.
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
Sovsäcken är för tung. Här borde du spara ihop till en ny en. Uppemot 1.5 kg kan du ju spara utan problem!
Jag håller med fullt ut, men som jag skrev på hemsidan "den är ju så skööön" den skönaste jag haft hittills. Jag är nämligen ganska axelbred och alla säckar jag testat förut har varit för smala så att man fått ligga hoptryckt. Ajungilak har kilar man kan knäppa in i dragkedjan som gör dom bredare. Men vem vet Ajungilak har kanske det till sina mindre extrema säckar också.

Lampa
migael; sa:
Lampa+batteri, Pannband till Lampa, Batterier och Reservlampa väger rätt mycket också, kanske kika på en zipka- eller tikka-pannlampa?
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
Batterier och reservlampa, sånt skall kontrolleras innan avfärd så att man inte behöver ta med det.
Inför nästa vandring har jag planer på att skaffa en modernare lampa. Vad gäller reservlampa är det ju svårt att veta när en lampa kommer att går sönder även om man byter lampa innan vandringen, så en reservlampa som väger 1 gram tänker jag nog inte skippa. Vad gäller reservbatterier så behövs dom eftersom jag skriver dagbok i mörkret på kvällen och det tar en hel del ström, och kräver batteribyte .

Såg
migael; sa:
Behöver du en såg?
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
såg känns lite overkill.
Jo kan nog kännas lite olödigt. Man kanske fastnar någonstans och behöver såga av sig en arm eller ett ben... ;). Har faktiskt använt den för att såga ved några gånger.

Byxor/Helly Hansen
migael; sa:
Du har över 2 kg byxor. Kan du inte gå i regnbyxorna och skippa militärbyxorna? Helly Hansen på 450 gram verkar vara några rejäla doningar, behöver du dom verkligen om du har både regnbyxor och militärbyxor?
jag hade nog bytt ut skjortan+Helly Hansen(är det underställ?) till något slags underställ.
Byxorna är ju ingen större belastning eftersom dom inte ligger i säcken utan jag har dom på mig, även om det kanske inte är världens bästa friluftsbyxa eftersom dom är svårtorkade. HellyHansen är i detta fall fiberpälsbyxor (Gamla klassiska helly-stället).
Har faktiskt funderat runt att skaffa något lättviktsunderställ och gå i regnbyxorna.

Kök/eld
migael; sa:
Även köket kan du spara in på, du har inte funderat på gas?
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
Matlagning: överväg starkt att gå över till gas! 4 tändare?
niben (Niclas Bengtsson) skrev:
Tändare x 4! (tror färre skulle räcka)
Aldrig mera gas!!! Har använt det under 2 vandringar med dåliga erfarenheter. Sommartid när det är varmt funkar det skitbra men det är sällan varmt när jag går och då blir gasen hopplöst slö, i alla fall med de brännare jag testat. Jag har till och med varit tvungen att stoppa ner gastuben i maten jag håller på att laga för att få någon fart på brännaren (vintergas ifall ni undrade). Dessutom så är man helt ställd om något går sönder, vilket jag också råkat ut för. Hur det ska vara möjligt att spara in något på ett kök som väger 330 gram inkl gryta och stekpanna har jag svårt att se. Det jag eventuellt kan spara in igenom att använda annat bränsle förlorar jag på att jag måste använda ett annat kök som är stort nog att härbärgera en sådan brännare. Det skulle vara om jag köpte en brännare som kan köras på bensin i så fall, men dom är ju så attans dyra.
Vad gäller tändare så använde jag 3 av dom. Dom är dessutom lätta att tappa bort och väger inte många gram.

Packpåse
migael; sa:
Packpåse (utflyktsryggsäck) ~ 300 gram. Du kan inte använda topplocket eller sidofickorna på ryggsäcken som utflyktssäck? Beror mycket på vilken ryggsäck man har givetvis.
Jo det var just det… jag har en gammal Fjällräven expedition och där kan man inte ta loss vare sig lock eller fickor. Dessutom så måste jag ju ändå ha sovsäcken i något och det är just vad jag använder den till normalt, det och som kudde.

Tvätt
niben; sa:
Om väder tillåter kan man alltid skölja ur vandrakläderna och torka under natten.
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
När det gäller kläder finns väl inte så mycket att säga. 3 tee-shirts verkar mycket, när du faktiskt kan tvätta. Själv har jag 1 och tvättar inte…
Alla pratar vitt och brett om att tvätta i fält. Hur man ska få det torrt när det regnar, och det gör det 90% av dagarna när jag är i fjällen, förstår inte jag. Det enda jag lyckats torka är våta kläder som jag låtit torka på kroppen, vilket är en ganska nedkylande sysselsättning på kvällen.

Sjukvårdsprylar
niben; sa:
En annan sak jag noterade är ditt stora läkemedelsskafferi. Bindor, kompresser, 60st värktabletter!! osv. Jag har med mig vissa sjukvårdsdetaljer som behövs för fortsatt vandring, exempelvis skavsårsplåster, några verktabletter osv. Dock har jag enbart med mig akut sjukvårdsutrustning för EN olycka. Skulle den stora olyckan vara framme där jag behöver kompresser så är vandringen ändå över och då behöver man bara så man klarar sig tills hjälp kommer. Kläder fungerar utmärkt som kompresser t ex.
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
Förband/Läkemedel/Skydd/Hygien får jag till 1631 gram. Från mitt excel blad med utrustningslista får jag det till 555 gram. Återigen så "budgeterar" du för att hela du skall gå sönder. Dessutom framstår du inte som den som skriker i högan sky om du slår i tån. Med tanke på att du verkar ha gått större delen av turen med pajade fötter så....
Om jag inte vandrat solo så skulle jag kanske ha hållit med er. Men går man själv så får man vara beredd på att "klara sig själv". När du skriver att jag budgeterar med att hela kroppen ska gå sönder så får jag kanske vända på det eftersom vilken del av kroppen som helst kan paja och skavsårsplåster hjälper inte för ett pajat knä…. Jag har mycket lätt att få huvudvärk eftersom jag har för tunna mellankotskivor i nacken, därav det stora förrådet med värktabletter.
Jag resonerar på samma sätt vad gäller reparationsprylar, går man själv så får man vara beredd på att "klara sig själv" och man vet ju inte vad som kommer att gå sönder. Men hjärtligt tack för tipset med straps… konstigt att jag som har förflutet i el-installationsbranschen inte tänkt på det själv. Nästa vandring kommer straps att ingå i reparationssatsen istället för en del av de andra prylarna förhoppningsvis några gram att tjäna.

Flaskor, Kåsor och Punsch
migael; sa:
Behöver du två kåsor och två vattenflaskor?
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
Men jag kan inte hitta hur mycket punsch du har med dig?
Varför 2 kåsor?
Hur mycket punsch har du med?????? :)
Först vattenflaskorna. Den lilla flaskan används bl.a. till att blanda till frukostmjölken i, och det gör jag på kvällen och sedan är den upptagen. Det medför att jag måste ha en till för att hämta vatten med. Dessutom är den ju bra att ha som fältflaska. Men 0,5 l är för litet för att ha och hämta vatten i, det blir mycket spring.
PUNSCH. Punschen och de två kåsorna hänger ihop. Kan någon av er tänka er att dricka punsch ur en vanlig kåsa? Hälften av den skulle antagligen fastna i kåsan och få slickas bort. Dessutom så vill jag ju ha Punschen till kaffet, inte i eller efter. Alltså den lilla kåsan är min "punschkåsa" som rymmer c:a en halv deciliter. Den används dessutom till att röra till sylten (hallonkrämen) till frukostgröten. Som ni kanske observerade har jag ingen tallrik med mig utan använder bara kåsan och en sked vid inmundigandet av mina måltider och då kan jag ju kosta på mig en liten minikåsa som lyx. Och mängden då? …Jo en halv liter Flaggpunsch brukar jag ta med för 12 dar på fjället vilket ger ungefär en 4:a per kväll. Detaljer om meny ingredienser och vikter hittar ni i filen: http://fjallen.nygardh.net/sarek03/meny_vikter_mat.pdf

Kläder
migael; sa:
Jag tycker du verkar ha med dig för mycket kläder också, behövs verkligen 4 kalsonger, 4 par sockar, 3 t-shirts, 3 snusnäsdukar?
niben (Niclas Bengtsson) skrev:
Jag har upptäckt att jag kan spara ganska mycket på kläder. Jag försöker klara mig med 2 uppsättningar. Ett par vandrarkläder som man går i och svettas i samt ett par lägerkläder
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
3 tee-shirts verkar mycket, när du faktiskt kan tvätta. Själv har jag 1 och tvättar inte....
Vilka smutsgrisar ni är…. ;) Men sanningen att säga så är det nog bl.a. här jag kommer att skära bort mycket vikt inför nästa vandring.

Tält
crazy; sa:
…. jag har lite svårt att förstå hur man kan trivas i ett Akto. :)
pal2 (Peter Palágyi) skrev:
HB Akto är ju litet och lätt. För litet för min smak (Nallo 2).
Jag tenderar att hålla med er. Tältet funkar bra om vädret är hyfsat, men om det är ösregn flera kvällar i rad så att allt man kan göra är att vara i tältet då får man allt en släng av lappsjuka. Jonas som jag gjorde sällskap med dom sista dagarna på senaste vandringen hade ett Nallo2 och det är kanske ett tält jag skulle välja om jag skulle köpa ett eget tält, inte så många hg tyngre och betydligt bättre med plats att röra sig på.

Sömnapné
pal2; sa:
Bort med: ….. näsvidgare, apnéskena(?)…...
Om det är något i packningen jag, för allt silver i Sala, inte skulle lämna hemma så är det dom prylarna. Jag ser på ditt frågetecken att du inte vet riktigt vad det är för något. Jag liter av kraftig obstruktiv sömnapné, en sjukdom som gör att jag slutar andas 90 ggr i timmen eftersom tungan täpper till svalget! Dessutom snarkar jag söder hela svalget :( . Kroppen försvarar sig genom att nästan väcka mig varje gång det sker så någon ordentlig nattvila blir det inte tal om. Som sidoeffekt blir jag också pinknödig c:a 4-5 ggr varje natt och måste gå upp. Detta klarar jag mig från om jag använder näsvidgare och apnéskena. Skenan drar fram underkäken och med den tungan så att det blir fri passage i svalget så att jag kan andas och slipper snarka sönder mig. Vandringen runt Keb 1998 gjorde jag innan jag fick skenan och då snarkade jag sönder gomtappen så att jag knappt kunde äta de sista dagarna, den blev t.o.m. infekterad.
Hemma använder jag en s.k. CPAP, som är en kompressor som trycker in luft i näsan på mig och lyfter undan tungan så att jag kan andas. Det är i och för sig bekvämare än en skena som drar i tänderna men CPAPn och ett 60Ah bilbatteri väger c:a 20kg så det är nog inte att tänka på att ta med sig ;). Vem vet, du kanske också är drabbad. Inte bra för hjärtat att inte behandla den sjukdomen. Brukar du snarka mycket för att sedan bli tvärtyst och sedan börja snarka igen efter en stund, kolla med folk i din närhet, hjälp finns!! Läs mer om Sömnapné på: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2898&a=68206 och http://www.abramson.se/snark.htm

Kom gärna med fler tips och kommentarer! Och Niclas! Lycka till med vandringen i Sarek, ett fantastiskt ställe! :)

glad.gif
. Med vänlig hälsning ///Claes http://fjallen.nygardh.net
 
Jag tycker att 36 kilo för 11 dagar låter smärtsamt mycket. Med sådan packning utsätter du dig själv för risker som man som ensamvandrare inte bör ta.

Men eftersom du ju fixade det kan man egentligen inte ha några synpunkter, även om jag tror att man skulle kunna ha gjort vandringen mer njutbar med 10 kg mindre packning. Eller lättare grunpackning och ännu mer punch - typ 10 liter till!

Jag tror att min grundpackning (för mig ingår alla kläder i grundpackningen eftersom jag har lika mycket kläder med mig oavsett turens längd) ligger på ca 12 kg.
Det är 12 kg mindre än din packning (kamera och bok oräknat), och jag är definitivt ingen ultralättis. Jag räknar med att kunna spara minst ett par kilo på min egen utrustning.

Jag tror att "men jag använde ju grejen" inte är rätt sätt att gallra på. Om jag skulle ta med mig min stereo ut skulle jag naturligtvis använda den :)
Tänk istället "av det jag använde, vad hade jag inte klarat mig utan?" och "vilka grejer kan jag lösa med en enda grej" (tex shampoo, tvättmedel, tvål, diskmedel)

Vad maten anbelangar har jag ingen åsikt. Man kan omöjligt ha med sig för mycket mat :)
 
Re: Tack för att ni tog er tid!

Lite editerat här o där.

cnygardh; sa:
kommit med, det är inte "lätt" det här med fjällpackning!

Precis, för som tur är har vi alla olika tycko å smak! Även när det gäller vad vi är beredda att bära på ryggen utan att njutningen av turen går förlorad! Det är ju också väldigt avhängigt på var och ens fysiska status och hur "bekväm" man är.

Rakt igenom bra argument som det är svårt att argumentera emot. Tycko å smak.

Du förstod mina ? helt rätt. Nu förstår jag.

En sån där Petzl pannlampa med dioder väger nästan ingenting och är jättebra! Tror de har dem till bra medlemspris hos STF.

Jo det var just det… jag har en gammal Fjällräven expedition och där kan man inte ta loss vare sig lock

Jag blir lite glad att se EN till som går med en gammal hederlig ramrygga. Visst har vi bra tycko o smak? :)

Alla pratar vitt och brett om att tvätta i fält. Hur man ska få det torrt när det regnar, och det gör det 90% av dagarna när jag är i fjällen, förstår inte jag....

Men det stod "Tvättmedel(handtvätt)"? Var inte det någonting i stil med Y3?

Vilka smutsgrisar ni är…. ;) Men sanningen att säga så

Host, host. Jag brukar säga att jag går inte på fjället för att lukta gott. Du vet nog inte hur rätt du har......

Ha dé
Peter P.
 
Vadarlina

migael; sa:
Hur gör du med en vadarlina då du vandrar ensam?
Detta glömde jag att svara på.
Rep som rep, jag säger som Haldir sa till Sam Gamgi i Sagan om Ringen: Det kan bli till hjälp när nöden är som störst. Jag brukar kalla det för vadarlina men det kan naturligtvis användas i alla möjliga situationer: säkra sig vid lite svårare passager, säkra tältet vid storm, hjälpa någon annan, tvättlina, etc.
Men vad gäller vadning ensam så har jag en teori som jag (tack och lov) inte har testat än. Den innebär att man lägger repet dubbelt runt något på stranden man utgår ifrån. Om man sedan faller under vadet och dras med i strömmen kommer man att styras in mot land på den sida man kom från på grund av att man kommer nedanför den punkt där repet är fäst. Det borde fungera. :)
 
Hur man ska få det torrt när det regnar, och det gör det 90% av dagarna när jag är i fjällen, förstår inte jag.
Det regnar nog inte 90% heltid va? Du har ju rätt fint väder på fotona.. Det brukar vara skurar och några dagar med dagsregn. Har man syntetkläder tycker jag de torkar hyfsat efter en dags sammanhängande tork utanpå ryggsäcken, dvs i praktiken tar det 2-3 dagar. Således brukar jag tvätta var tredje dag (snuskpoäng!)

Det är lustigt att vi har så olika erfarenheter av gas och sprit. Jag brukade också använda minitrangia, men tyckte inte att den sörplade särskilt mycket bränsle utan räknade med 70 gram om dagen. Nu använder jag gas (Primus Micron-brännare + vanlig gasflaska, t ex Primus). Förra året var det som kallast runt 6 grader och då var det ingen sprutt på brännaren förrän en röst ur publiken (Hej, Fredrik!) undrade om jag skruvat på brännaren ordentligt. Det hade jag inte..

Nåja, enbart övergång från sprit till gas tjänar man inte så mycket på (men lite!). De största besparingarna i vikt gjorde jag på att först byta sovsäcken, efter 15 trogna år, till en dunsäck som var runt kilot lättare och bra mycket mindre. Då gick det att låna en mindre ryggsäck också. Ytterligare två kilo.. Den lilla 65L-ryggan rymde inte så mycket så då blev det lite mindre mängd kläder. Maten fick jag börja packa om i fryspåsar för att kunna stuva den effektivare.

Sedan är det också en fråga om att bestämma sig för att strunta i alla bra-att-ha-prylar, som t ex din vadningslina. Har du varit i en situation någon gång att du inte kunde vara utan den? Fråga dig detta för varje pryl - vad är det värsta som händer om denna inte är med? Finns det någon annan grunka i packningen som kan fylla samma funktion?

Förresten, minitrangia tror jag man tänder enklare med tändstickor (man stoppar ner dem i spriten medan tändsatsen ännu brinner). Ta med två askar och förvara dem vattentätt på olika ställen i packningen.

Behöver du lampa alls i augusti?

Alla håller inte med, men jag tycker att tvål, schampoo, diskmedel och tvättmedel kan slås ihop till diskmedel, 50 mL räcker gott. (snuskpoäng!)

Dasspappret kan man mäta upp i X meter och ta med utan papprullen, då tar det mindre plats. Utan att gå in på detaljer (som i och för sig skulle ge fler snuskpoäng :)) så går det åt mindre än man tror.

Sparar du vikt duktigt kan du ta med dig ett makrotele, det är nästintill oumbärligt och så gott som viktlöst :) Själv ska jag för omväxlings skull frakta med en liten digitalkamera istället för systemkameran..
 
Re: Svartöra

Tack Daniel för ditt svar :). Det är bra att ni peppar mig åt det lättare hållet! Många av dina kommentarer rör sånt som jag redan gör, men en hel del finns kvar att gå igenom. Ska bl.a. mer och mer försöka gå in för principen att varje pryl ska gå att använda till minst två ändamål (med vissa undantag naturligtvis ;)). Här är några kommentarer:

svartöra; sa:
Maten fick jag börja packa om i fryspåsar för att kunna stuva den effektivare.
Detta gör jag alltid, allt i så små påsar som möjligt och sedan packas dom i "dagspaket"

Förresten, minitrangia tror jag man tänder enklare med tändstickor (man stoppar ner dem i spriten medan tändsatsen ännu brinner).
Hade inga problem att tända Trangiabrännaren med tändaren!

Behöver du lampa alls i augusti?
Svar JA! om man ska kunna skriva dagbok i ett mörkgrönt tält i slutet av augusti är det en nödvändighet.

Dasspappret kan man mäta upp i X meter och ta med utan papprullen, då tar det mindre plats.
Jag brukar inte mäta upp i portionsförpackningar men papprullen tar jag alltid bort och sedan drar jag ut pappret från mitten.

Själv ska jag för omväxlings skull frakta med en liten digitalkamera istället för systemkameran..
Min förhoppning är att nästa vandring ha en bra digitalkamera med mig. Dock blir den antagligen inte så lätt eftersom jag är ganska fotointresserad och kommer alltså inte att nöja mig med något enkelt utan det blir nog någon form av systemkamera.

Gärna fler kommentarer och tips!!!!

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.