Vad kostar en långfärdscykel?

du har letat upp 5 cyklister som har precis de delar du vill ha. grattis du är inte den enda som kör på svårfunna delar och eventuellt kommer få avbryta din resa om du får problem du inte kan lösa. eftersom du har bestämt dig för att ha samma delar som nån på nån blogg, så förstår jag inte varför du frågar. Du har bestämt dig för dom delarna från hans blogg, du frågar om dom är bra och alla säger nej, då svarar du kaxigt att jo dom är visste bra för en på en blogg har dom...

Och ja, dynamon hade jag tagit bort. Ska man trampa sig fram med tungt lastad cykel så behövs inte ytterligare motstånd. Även den är svårreparerad och om den går sönder cyklar du med extra motstånd plus massa onödig vikt. Större chans för hjulhaveri också känns det som, fler saker som kan gå sönder på en del. Finns lätta billiga lampor med över 100 timmars batteritid. De funkar bra för mig, då har man ljus på lägerplatsen också utan att behöva sitta och trampa eller bära en extra grej(dynamolampa + batterilampa = onödigt).
Jo, så är det ju. Ju fler komponenter och mer teknik, desto mer kan gå sönder. Kanske skulle jag satsa på en höghjuling, eller kanske en enhjuling ? Dom är ganska enkla i konstruktionen. Problemet blir var jag skall hänga på väskorna ;).

Nja, jag har inte letat upp några cyklister som har just de komponenterna jag har använt mig av i min konfiguration, däremot har jag läst om ett antal långfärdscyklister som har de komponenter jag valt att använda mig av i min cykel, av den enkla anledningen att om det fungerar för dom, då borde det fungera för mig, eller hur ?

Sedan undrar du varför jag frågar ? Uppenbarligen finns det mer än en sanning och jag vill (ånyå) ha andra infallsvinklar på frågeställningarna, men jag trodde mig redan ha nämnt det. Sedan är det ju så här att det slutgiltiga beslutet tas av mig, det är ju ändå jag som skall betala (och använda) cykeln, eller hur ?

Vad det gäller dynamon kan jag i sak hålla med dig, men jag vill vara säker på att jag syns om jag skulle cykla i mörker. Dessutom är vikten i sammanhanget försumbar enligt mitt menande, då cykel med mig och packning kommer att uppgå till 140 kg.

Sedan tycker jag nog inte att jag är speciellt "kaxig " i min argumentation, jag bara argumenterar emot dig (och andra) för att försöka driva diskussionen framåt.Jag tror snarare att du uppfattar mig som " Kaxig " bara för att jag argumenterar emot dig.

EDIT: Jag glömde nämna (om det nu enbart är det som är " fel " i min konfiguration, så går det att i efterhand byta ut det hydrauliska bromssystemet, mot ett sådant " V " bromssystem som ni förespråkar, utifall att jag någon gång skulle få för mig att vilja cykla till Kapstaden. (Men jag tror nog jag är lite för gammal för ett sådant äventyr på en cykel, däremot fullt tänkbart på motorcykel).
 
Senast ändrad:
Mina kommentarer inom parantes:


Jo, så är det ju. Ju fler komponenter och mer teknik, desto mer kan gå sönder. Kanske skulle jag satsa på en höghjuling, eller kanske en enhjuling ? Dom är ganska enkla i konstruktionen. Problemet blir var jag skall hänga på väskorna ;).
(Här talar du om enhjuling)

Nja, jag har inte letat upp några cyklister som har just de komponenterna jag har använt mig av i min konfiguration, däremot har jag läst om ett antal långfärdscyklister som har de komponenter jag valt att använda mig av i min cykel, av den enkla anledningen att om det fungerar för dom, då borde det fungera för mig, eller hur ? (Bra logik- det som funkar för andra funkar för dig, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4949738 ta nu din jäkla enhjuling och cykla med dig! Gör du INTE det nu så bevisar du ju att du bara snackar skit och vill trolla.) (vidare, ja du har alltså letat upp folk med specifika cyklar, se länken, du kan cykla på enhjuling som du själv föreslog.)

Sedan undrar du varför jag frågar ? Uppenbarligen finns det mer än en sanning och jag vill (ånyå) ha andra infallsvinklar på frågeställningarna, men jag trodde mig redan ha nämnt det. Sedan är det ju så här att det slutgiltiga beslutet tas av mig, det är ju ändå jag som skall betala (och använda) cykeln, eller hur ?
(Det är ju det du bevisligen INTE vill, för då hade du tagit till dig av råden och inte bara på reflex svarat att din bloggidol säger att ditt och datt är bäst.)


Vad det gäller dynamon kan jag i sak hålla med dig, men jag vill vara säker på att jag syns om jag skulle cykla i mörker. Dessutom är vikten i sammanhanget försumbar enligt mitt menande, då cykel med mig och packning kommer att uppgå till 140 kg.
(jamen dåså, om vikten inte spelar någon som helst roll så rekomenderar jag dig att dra en sådan här efter cykeln https://www.google.se/search?q=husv...%2F%2Fwww.kabe.se%2Fse%2Fhusvagnar%2F;800;445 då kan du ha varmt och ljus när du lagar dina hydraliska bromsar som läcker.)

Sedan tycker jag nog inte att jag är speciellt "kaxig " i min argumentation, jag bara argumenterar emot dig (och andra) för att försöka driva diskussionen framåt.Jag tror snarare att du uppfattar mig som " Kaxig " bara för att jag argumenterar emot dig.
(Du säger alltså helt utan skam att du "argumenterar emot" råd och tips som du får av hjälpsamma människor för att driva på "diskussionen"? Du får råd av snälla människor, ta till dig dom eller inte, sitt inte och säg att dom är dåliga, det är ingen tävling och det framstår bara som nonchallant, trolligt och otrevligt.)


EDIT: Jag glömde nämna (om det nu enbart är det som är " fel " i min konfiguration, så går det att i efterhand byta ut det hydrauliska bromssystemet, mot ett sådant " V " bromssystem som ni förespråkar, utifall att jag någon gång skulle få för mig att vilja cykla till Kapstaden. (Men jag tror nog jag är lite för gammal för ett sådant äventyr på en cykel, däremot fullt tänkbart på motorcykel).
(återigen riktigt kaxig, "jag ska cykla i europa inte till kapstaden" OK litar du på att hitta reservdelar till dina hydraliska bromsar i hela europa så cykla på... du vet ju redan allt och kan redan allt så bara cykla, vad väntar du på?)
 
kan ni vänta en liten stund jag måste fixa lite popcorn...

skulle faktiskt aldrig välja skivbromsar förutom på en mtb, onödigt dyrt, krångligt och sa jag krångligt.
men har man pengar, och vill bära med sig bromsolja, reservdelar och luftningsverktyg så säger inte jag emot. Förresten kan du lufta ett bromssystem, kan behövas då och då när du byter belägg, finns säkert en enkel guide på happy mtb
 
Jag tycker att om du inte kan hålla en trevlig ton i diskussionen, så behöver du inte göra dig besväret att svara överhuvudtaget. Jag har aldrig påstått att jag inte tar åt mig av de rekommendationer trevliga människor så generöst delar med sig av (då menar jag inte dig, för jag klassificerar inte din ton som särskilt trevlig).

Dessutom är det bra om du håller dig till det jag skriver; Jag har aldrig påstått att vikten inte har betydelse, utan snarare tvärtom, skrev jag inte 140 kg, eller var bokstäverna/siffrorna för små för dig för att du skall kunna läsa dom ?

Och nej, jag argumenterar inte emot bara för att vara motvalls utan för som jag redan tidigare skrivit, det finns mer än en sanning i detta spörsmål och jag försöker dra mina egna slutsatser utifrån de svar jag får. Dessutom har jag inte uttryckligen någonsin i denna diskussion påstått att några råd är dåliga, så det är bra om du håller dig till det som jag skrivit, istället för att lägga ord i min mun.

Dessutom ser jag inte vad det är som är kaxigt i det jag skriver att jag inte har för avsikt att cykla till Kapstaden, men däremot (ev.) ute i Europa ? Jag tror du behöver professionell hjälp, för det är någonting hos dig som inte är riktigt som det skall vara och jag tycker verkligen inte om din ton. Jag är helt uppriktig och seriös i det jag skriver och har inga som helst avsikter att vara otrevlig eller någon besserwisser, den biten klarar du av alldeles utmärkt själv. Mina frågor (och svar) är helt seriösa.
 
Jag tycker att om du inte kan hålla en trevlig ton i diskussionen, så behöver du inte göra dig besväret att svara överhuvudtaget. Jag har aldrig påstått att jag inte tar åt mig av de rekommendationer trevliga människor så generöst delar med sig av (då menar jag inte dig, för jag klassificerar inte din ton som särskilt trevlig).

Sluta vara så otrevlig nu. OK?

Dessutom är det bra om du håller dig till det jag skriver; Jag har aldrig påstått att vikten inte har betydelse, utan snarare tvärtom, skrev jag inte 140 kg, eller var bokstäverna/siffrorna för små för dig för att du skall kunna läsa dom ?

Sluta upp med översitterifasonerna, om det är någon som har problem att läsa är det ju du som länker till en blogg om V-bromsar för att "bevisa" att skivbromsar är "bäst".

Och nej, jag argumenterar inte emot bara för att vara motvalls utan för som jag redan tidigare skrivit, det finns mer än en sanning i detta spörsmål och jag försöker dra mina egna slutsatser utifrån de svar jag får. Dessutom har jag inte uttryckligen någonsin i denna diskussion påstått att några råd är dåliga, så det är bra om du håller dig till det som jag skrivit, istället för att lägga ord i min mun.

Du lägger ord i min mun och avslutar med att be mig att inte göra detsamma?

Dessutom ser jag inte vad det är som är kaxigt i det jag skriver att jag inte har för avsikt att cykla till Kapstaden, men däremot (ev.) ute i Europa ? Jag tror du behöver professionell hjälp, för det är någonting hos dig som inte är riktigt som det skall vara och jag tycker verkligen inte om din ton. Jag är helt uppriktig och seriös i det jag skriver och har inga som helst avsikter att vara otrevlig eller någon besserwisser, den biten klarar du av alldeles utmärkt själv. Mina frågor (och svar) är helt seriösa.

"du behöver hjälp"? haha sug på någonting tjockt va, du kmr inte bli långvarig...

"ingen avsikt att vara otrevlig"? därför du ifrågasätter folks läskunskaper, lägger ord i munnen på folk, och kalla folk för otrevligheter och säger dom behöver hjälp? Shit vilket psykfall.

Nej lycka till du, jag hoppas dina bromsar läcker olja över hela din 140kilos packning innan din cykel blir överkörd av en lastbil.
 
Fliker in med en fråga om bromsar då.
Vad för bromsar ska man ta till en långfärdscykel av stål ( Surly LHT) med butterlystyre om jag vill bege mig ut i trakter där inte en cykelreperatör finns så långt ögat når...alltså ute på vischan rejält.

vad är bästa bromsar och hållbaraste då, med tanke på att det kanske blir självmekande med dem om något gå i sönder?
Tar gärna emot förslag på vilken slags broms och modell.
Tänker som The Lost Cyklist: Hållbart bra rejält , men vara enkelt att meka med själv.
...slut på den inflikande frågan =)

=)
 
Jo, glömde nämna (om det nu enbart är det som är " fel " i min konfiguration, så går det att i efterhand byta ut det hydrauliska bromssystemet, mot ett sådant " V " bromssystem som ni förespråkar, .....

Om jag läst rätt, så har du valt en Signature modell, då har du just den stora fördelen att du kan bygga om lite hur du vill, den är förberedd för olika kombinationer
Så i mina ögon har du valt en bra cykel
 
Fliker in med en fråga om bromsar då.
Vad för bromsar ska man ta till en långfärdscykel av stål ( Surly LHT) med butterlystyre om jag vill bege mig ut i trakter där inte en cykelreperatör finns närmast på några dagars avstånd?
vad är bästa bromsar och hållbaraste då, med tanke på att det kanske blir självmekande med dem om något gå i sönder?
Har förlag och modell tar jag gärna det.
...slut på den inflikande frågan =)

=)

Det ska vara hydraliska skivbromsar, annars kan du inte läsa, behöver psofessionell hjälp, har otrevlig ton, lägger od i munnen på mig och varför påstår du att jag har sagt saker jag inte gjort.

Så nu behöver inte Koga Signature svara iaf.

Normala och friska personer rekommenderar istället V-bromsar eller cantilever-bromsar. De första är nog de vanligaste idag så de är lättast hitta delar m.m. till.
 
Fliker in med en fråga om bromsar då.
Vad för bromsar ska man ta till en långfärdscykel av stål ( Surly LHT) med butterlystyre om jag vill bege mig ut i trakter där inte en cykelreperatör finns så långt ögat når...alltså ute på vischan rejält.

vad är bästa bromsar och hållbaraste då, med tanke på att det kanske blir självmekande med dem om något gå i sönder?
Tar gärna emot förslag på vilken slags broms och modell.
Tänker som The Lost Cyklist: Hållbart bra rejält , men vara enkelt att meka med själv.
...slut på den inflikande frågan =)

=)

Ett par klassiska V-bromsar!
(cantilever-bromsar är vanligt i i de delar av Afrika jag varit i dock)

Mvh Daniel
 
Det ska vara hydraliska skivbromsar, annars kan du inte läsa, behöver psofessionell hjälp, har otrevlig ton, lägger od i munnen på mig och varför påstår du att jag har sagt saker jag inte gjort.

Så nu behöver inte Koga Signature svara iaf.

Normala och friska personer rekommenderar istället V-bromsar eller cantilever-bromsar. De första är nog de vanligaste idag så de är lättast hitta delar m.m. till.



Hej Blomknopp!
Angående ditt svar på min fråga (Benny G).
Oj...(??) var inte meningen att vara otrevlig om du tog illa upp.
( jag skrev inget riktat speciellt till dig).
Men ursäkt såklart om du tog illa upp för min allmänna fråga om bromsar.
/B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.