Varning för kartköp från Garmin

Gratiskartorna uppdateras ju hela tiden, i alla fall kartdatat. Sen om tillverkaren av GPS:en har gjort en egen karta baserad på kartdatat så blir man ju beroende av att de gör en uppdatering.

Därför gillar jag att köra OruxMaps på Android, där kör man antingen live (via internet) mot kartan (och har alltså senaste versionen) eller så sparar man ner från internet till mobilen (antingen via datorn eller direkt med mobilen).

Vad jag förstått så bygger CruxMaps helt på ideellt arbete, vilket kräver en massa eldsjälar. Vem sköter kartuppdateringen när eldsjälarna ledsnar?

Lantmäteriet har ju fasta rutiner för sina kartuppdateringar, vilket sköts av anställda på betald arbetstid. Det borgar om inte annat för en god kontinuitet.
/Niklas
 
Ingen tvingar dig att köpa Garmins produkter, varken deras hårdvara eller deras mjukvara.
/Niklas

Nej det argumentet köper jag inte. Det skulle vara samma med mobiltelefon då, man blir förbannad på fasoner som operatörerna (i stort sett allihop) har för sig, men ingen tvingar en att ha mobiltelefon.

Jag tycker att Garmins hårdvara är mycket bra men jag gillar inte deras kart-licenspolicy. Jag hör till dom som betalar för kartorna. Jag är kund, alltså har jag rätt att framföra mina synpunkter på sånt som jag inte gillar. Vi är ju uppenbart fler som inte gillar Garmins trassel med kartorna. Det är väl klart att vi ska tala om det för Garmin. Vilket jag också gjort. Annars kan det väl inte bli någon ändring.

thomas
 
Vad jag förstått så bygger CruxMaps helt på ideellt arbete, vilket kräver en massa eldsjälar. Vem sköter kartuppdateringen när eldsjälarna ledsnar?

OruxMaps har inga egna kartor, det är du som lägger in kartor i den. Du kan ladda ner från en massa olika öppna källor (Google Maps, Eniro, OpenStreetMap etc) eller konvertera från andra format.
 
Halaj!

Ingen större lust att käbbla egentligen, men är väl svaret skyldig kanske.


Tja, det är väl just det som skivbolagen försöker hävda. Bara för att man köpt en platta på CD eller vinyl, så får man inte föra över den på MP3. För då är det en helt ny produkt.

Bra exempel du tar upp där. Minns du hur det var på Napstertiden?
Alla skivbolag la något slags lässkydd på musik-CD för att hindra piratkopiering. Man kunde spela låtarna på datorn men inte få upp filerna på utforskaren => det gick inte att kopiera.
Så vad gjorde folk som ville lyssna på musiken på sin iPod? Piratkopierade istället såklart.
I sin iver att hindra piratkopiering drev alltså skivbolagen sina presumtiva kunder till piratkopiering!
Något liknande är det som Garmin håller på med.



Tja, kartmaterialet borde väl vara mer uppdaterat i V2. Hur vida det är värt 500 kr eller ej i merpris får ju var och en bedöma.

Visst finns det anledning att uppgradera vägkartor. Vägarna ändras ju.
Men en terrängkarta? Kom igen!
Visserligen har vi både en landhöjning och kontinentalplatteförskjutningar, men jag tror nog att Vättlefjäll ligger kvar på samma plats nu som det ligger på min FriPro Götaland från 2006.
Och jag vågar ledigt sätta min vänstra testikel i pant på att både Bohusleden och Säveån kommer att ha samma sträckning om 5 år som de har idag.


Ingen tvingar dig att köpa Garmins produkter, varken deras hårdvara eller deras mjukvara.
/Niklas

Den här orkar jag inte ens svara på. Den är för dum. Jag blir alldeles matt.

//T
 
Nej det argumentet köper jag inte. Det skulle vara samma med mobiltelefon då, man blir förbannad på fasoner som operatörerna (i stort sett allihop) har för sig, men ingen tvingar en att ha mobiltelefon.

Jag tycker att Garmins hårdvara är mycket bra men jag gillar inte deras kart-licenspolicy. Jag hör till dom som betalar för kartorna. Jag är kund, alltså har jag rätt att framföra mina synpunkter på sånt som jag inte gillar. Vi är ju uppenbart fler som inte gillar Garmins trassel med kartorna. Det är väl klart att vi ska tala om det för Garmin. Vilket jag också gjort. Annars kan det väl inte bli någon ändring.

thomas

Garmins "trassel" med kartorna är ju helt enkelt en del av Garmin-paketet., som jag ser det. Gillar man inte det paketet, så finns ju Magellan att välja på.
/Niklas
 
Halaj!

Bra exempel du tar upp där. Minns du hur det var på Napstertiden?
Alla skivbolag la något slags lässkydd på musik-CD för att hindra piratkopiering. Man kunde spela låtarna på datorn men inte få upp filerna på utforskaren => det gick inte att kopiera.
Så vad gjorde folk som ville lyssna på musiken på sin iPod? Piratkopierade istället såklart.
I sin iver att hindra piratkopiering drev alltså skivbolagen sina presumtiva kunder till piratkopiering!
Något liknande är det som Garmin håller på med.

Tja, tänk på hur det har gått med terrängkartan i RIK-format. 3995 kr/karta, "gratis" mjukvara och inget kopieringsskydd. Nu finns ju inte ens produkten kvar i sortimentet, utan måste specialbeställas.

Visst finns det anledning att uppgradera vägkartor. Vägarna ändras ju.
Men en terrängkarta? Kom igen!
Visserligen har vi både en landhöjning och kontinentalplatteförskjutningar, men jag tror nog att Vättlefjäll ligger kvar på samma plats nu som det ligger på min FriPro Götaland från 2006.
Och jag vågar ledigt sätta min vänstra testikel i pant på att både Bohusleden och Säveån kommer att ha samma sträckning om 5 år som de har idag.

Tja, det händer emellanåt att vandringslederna får en ny sträckning. Dessutom är det nya hyggen, åkrar som läggs igen, nya skogsbilvägar, dammar o.s.v.

Har man dessutom fastighetskartor, vilket på Garmin-sidan ger betydligt trevligare kartor (Prime) än de topografiska kartorna (FriProV2), så ändras ju även en del fastighetsgränser.

Trots allt finns det ju en anledning varför Lantmäteriet uppdaterar sina terrängkartor ungefär vart 5:e år, så varför skulle man inte passa på att skaffa uppdaterade kartor när man ändå ska köpa en ny frilufts-GPS?

Dock är jag helt ointresserad av din vänstra testikel, så den kan du få behålla för dig själv! :)
/Niklas
 
Garmins "trassel" med kartorna är ju helt enkelt en del av Garmin-paketet., som jag ser det. Gillar man inte det paketet, så finns ju Magellan att välja på.
/Niklas

Ja det finns alldeles för lite att välja på och det är väl en av förklaringarna till att Garmin gör som dom gör. (Svenska teleoperatörer har löst det på så sätt att alla har samma fasoner för sig, inte lätt att välja en kundorienterad leverantör där heller.)

Det trista med "Garmin-paketet" är att det inte är något man väljer från början. Det är mera som ett skoskav eller en trist biverkning som man upptäcker med tiden.

Precis som Tapio_ut menar, har ansträngningarna att få betalt för kartmaterialet missgynnat dom som faktiskt har betalt för det och motiverat till olagligt nedladdande.

thomas
 
Ja det finns alldeles för lite att välja på och det är väl en av förklaringarna till att Garmin gör som dom gör. (Svenska teleoperatörer har löst det på så sätt att alla har samma fasoner för sig, inte lätt att välja en kundorienterad leverantör där heller.)

Det trista med "Garmin-paketet" är att det inte är något man väljer från början. Det är mera som ett skoskav eller en trist biverkning som man upptäcker med tiden.

Jo, det tycker jag att att du gör. Om du sedan orkar ta reda på dessa fakta innan du köper din första kart-GPS för friluftsbruk, är ju en helt annan fråga.

Precis som Tapio_ut menar, har ansträngningarna att få betalt för kartmaterialet missgynnat dom som faktiskt har betalt för det och motiverat till olagligt nedladdande.

thomas

Att Garmins kart-policy ökar viljan till piratnerladdning, kan jag hålla med om. Å andra sidan får du en säker karta när du köper Garmins kartor. Om du piratladdar så kan du ju få med både den ena och den andra oönskade eländet (men det gäller ju all piratnerladdning).
/Niklas
 
Jo, det tycker jag att att du gör. Om du sedan orkar ta reda på dessa fakta innan du köper din första kart-GPS för friluftsbruk, är ju en helt annan fråga.

Problemet är att Garmin ändrar sina kart-licensvillkor. Vad jag faktiskt "orkat ta reda", på gäller inte ett år senare.

Att Garmins kart-policy ökar viljan till piratnerladdning, kan jag hålla med om. Å andra sidan får du en säker karta när du köper Garmins kartor. Om du piratladdar så kan du ju få med både den ena och den andra oönskade eländet (men det gäller ju all piratnerladdning).
/Niklas

Jag köper mina kartor, det trodde jag du förstod. Annars har man ingen rätt att gnälla.

Jag har köpt BlueChart på CD/DVD (när man kunde det) och har rätt till 2 installationer på 2 olika GPS:er. Om jag köper en ny GPS och vill flytta BlueChart från en gammal GPS till den nya så går inte det. Borde vara en skitsak att fixa tycker jag. Man knyter bara om en installation från den gamla till den nya GPS:en. Nej Garmin vill ha in min gamla GPS och skrota den först.
Hur tänker man då?
Jobbar du på Garmin?

thomas
 
Problemet är att Garmin ändrar sina kart-licensvillkor. Vad jag faktiskt "orkat ta reda", på gäller inte ett år senare.

Det villkor som juridiskt gäller vid kartköpet, ska givetvis även gälla i fortsättningen för just den kartan. Annars är det ju lagbrott, så vitt jag förstår.

Att det sedan kan gälla helt andra villkor vid nästa kartköp, är ju en annan femma.

Jag köper mina kartor, det trodde jag du förstod. Annars har man ingen rätt att gnälla.

Jag har inte anklagat just dig för piratnedladdning, utan hävdar bara att Garmins kart-policy kan öka viljan till piratnerladdning. Gratis är ju som bekant gott!

Jag har köpt BlueChart på CD/DVD (när man kunde det) och har rätt till 2 installationer på 2 olika GPS:er. Om jag köper en ny GPS och vill flytta BlueChart från en gammal GPS till den nya så går inte det. Borde vara en skitsak att fixa tycker jag. Man knyter bara om en installation från den gamla till den nya GPS:en. Nej Garmin vill ha in min gamla GPS och skrota den först.
Hur tänker man då?

Förmodligen vill Garmin vara vara säker på att kartan verkligen avinstalleras på den gamla enheten, så att kartan inte hamnar på flera olika enheter samtidigt. Annars blir det ju faktiskt piratnerladdning.

För det är väl själva kartupplåsningen som destrueras och inte själva GPS-enheten som destrueras?

F.ö. borde kanske Garmin efterapa Magellans kartpolicy, med möjligheter att mot avgift lägga till flera kartor på ett och samma minneskort, som sedan kan flyttas runt till olika enheter. Dessa kartor blir då givetvis låsta till just detta minneskort.

Jobbar du på Garmin?

thomas

Nej, jag har inget med vare sig Garmin eller dess generalagent (Sportmanship?) att göra. Sådant är väl f.ö. mot Utsidans regler, om jag fattat det rätt.
/Niklas
 
Det villkor som juridiskt gäller vid kartköpet, ska givetvis även gälla i fortsättningen för just den kartan. Annars är det ju lagbrott, så vitt jag förstår.
Att det sedan kan gälla helt andra villkor vid nästa kartköp, är ju en annan femma.

När jag köpte min andra Garmin gällde vissa villkor för de kartor jag köpte då. Så långt är det rätt. När jag senare köper en GPS till, har deras sätt att leverera kartor ändrats. Och vilka produkter som säljs. Sitter du med en äldre GPS så är det inte säkert att då kan köpa en karta som är kompatibel med den längre. Inte ens om du har CD/DVD med rätt kartvariant. Någon här på Utsidan skrev om att han/hon var tvungen att betala ganska mycket mer för en karta som var späckad med finesser som den äldre GPS:en inte hade stöd för. Prispolitik och begränsningar i hur och var du kan ha dina kartor ändras hela tiden. Men dessa ändringar verkar inte vara till nytta för kunderna.

För det är väl själva kartupplåsningen som destrueras och inte själva GPS-enheten som destrueras?

Jo faktiskt ville Garmin skrota en fullt fungerande GPS med andra kartor i, för att låta mig installera/flytta BlueChart till en ny GPS. Men det kan ju ha ändrats sen jag frågade (över ett år sen). Jag tappade hakan och började begripa att Garmins karthantering har inget med sunt förnuft att göra.

Nej, jag har inget med vare sig Garmin eller dess generalagent (Sportmanship?) att göra. Sådant är väl f.ö. mot Utsidans regler, om jag fattat det rätt.
/Niklas

Vad jag förstår är det helt OK att du arbetar på Garmin bara du är tydlig med det. Jag frågade bara för du försvarade Garmin mot ganska befogad kritik.

Jag håller med dig om att Garmin borde kunna ha någon uppdateringsmodell för om man köper till en GPS. Det borde dessutom vara samma karta (och ungefär samma pris) oberoende om den levereras över internet, som CD/DVD eller på microSD. Man borde ha möjlighet att lägga kartan obegränsat antal gånger på dator. Titta på första inlägget i denna tråd. OBS detta var nytt för mig. Jag har ändå köpt 3 Garmin GPS:er och BlueChart, CityNavigator Europe och CityNavigator Norden. Jag har "orkat ta reda" massor vid varje inköpstillfälle. Men detta var nytt. Dock helt i linje med Garmins fasoner vad gäller karttrassel.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.