Varning för kartköp från Garmin

Jag har råd att köpa kartor. För att få in sista kartan i GPS:en var jag dels tvungen att lämna ut mitt lösenord till mitt Garmin-konto och höja rösten.
Nu skaffar jag kartor på "annat" sätt.
 
Det där var litet motsägelsefullt tycker jag. I ditt första stycke säger du att du kan köra kartan på datorn utan att ha kortet inkopplat.
I det andra säger du tvärt om.

Hur menar du =)

Rekreationskartan ligger inte på minneskort utan på det intern minnet.

När jag kopplar bort min Oregon 550t från datorn, så går det inte att läsa recreational map i Basecamp förrän jag åter har anslutit min Oregon 550t till datorn och angett masslagring.
/Niklas
 
Det går faktiskt att kopiera mineskortet till ett annat minneskort och använda det senare i datorn. Det behöver inte vara ett minneskort av samma typ som i GPS'n (micro SD) utan det går med vilket som helst, bara det rymmer tillräckligt mycket.

Testa om det går att kopiera från det interna minnet till ett minneskort. Kanske det går.

Bertil
 
Garmin har väl gjort en del tveksamma vägval, ett av dem var när man tog död på Garmin mobile XT. Där låg man extremt bra till för att kränga sitt kartmaterial till mobiltelefoner, men i stället överlät man de marknadsandelarna till andra leverantörer av terrängkartor.
 
Ja det är lustigt med Garmin.

Samma sak med att köpa på minneskort eller DVD. Köper du på minneskort kan du flytta mellan din gamla och nya GPS, men inte få in kartan i datorn. Köper du på DVD kan då få in den på datorn, men inte byta GPS.

Om jag köper en produkt ska den fungera även när jag byter GPS. Skall det vara så svårt?

Halaj!

Det har inte alltid varit sådär.
Med förra Friluftskartan Pro kunde man installera Mapsource på oändligt antal datorer och sedan ladda ner friluftskartan på dessa. Men man kunde bara installera kartan på två olika GPS. Det sistnämnda säkerligen för att förhindra piratkopiering. Förståeligt, men snålt att bara tillåta två gps.
Sen när Friluftskartan Pro V2 kom var det diskussioner här på utsidan om att den bara kunde laddas på en dator, och bara en gps.
Det första vet jag inte, men det andra verkar stämma.
Försökt hitta info om detta på garmin.se, men inte hittat. Sånt här är väl inget de precis vill basunera ut, utan det får bli en sur kalldusch när köparen försöker att installera på flera enheter.
Jag fundera på hur det skulle vara om det vore likadant med all mjukvara, musik-CD t.ex.
Man skulle behöva ha minst tre musiksamlingar, en till stereon, en till datorn och en till bilen.

Jag behövde själv köpa Friluftskartan Pro Svealand just då när V2 var ny på marknaden. Den fanns inte. bara V2 varianten. Nu råkade den vara 500 Kr dyrare än den gamla, utan att för den skull täcka ett större område. Den hade visst fått nån 3D feature som ändå inte finns i min 60 Cx. Jag har verkligen inte det minsta lust att betala 500 spänn extra för nåt jag ändå inte kan utnyttja. Nåja, det kunde jag ha svalt, men det andra jag skriver om ovan gjorde att jag helt avstod från köp.

Jag tycker att Garmins mjukvarupolicy är helt rutten.

//T
 
Rekreationskartan ligger inte på minneskort utan på det intern minnet.
/Niklas

Ursäkta en ovetande, men vad en "rekreationskarta"?? Innehåller den badstränder, campingplatser och Skara Sommarland??

För övrigt tycker jag som de flesta i denna tråd, obegriplig kart-licenspolicy hos Garmin. Dessutom ändras den hela tiden. Man slutar sälja vissa kartor på CD/DVD, vissa kartor slutar man sälja helt. Vissa kartor får man ladda in i 2 GPS:er, andra bara i 1 GPS. Köper man på annat format (microSD) så gäller andra regler. Koder, kodnycklar, licensnr, GPS-id-nummer och aktiveringskoder gör installationen till ett helvete för betalande kunder.
Jag frågade vad jag skulle göra om jag köpte ny GPS och ville flytta en karta till den nya GPS:en. OBS! Inte kopiera, utan flytta. Svaret var att jag skulle skicka in den gamla GPS:en till Garmin så skulle dom skrota den. Då kunde jag få en ny kod och aktivera kartan i den nya GPS:en.
Sanslöst!

Garmin har nog inte dom vassaste indianerna i stallet.

thomas
 
Ursäkta en ovetande, men vad en "rekreationskarta"?? Innehåller den badstränder, campingplatser och Skara Sommarland??

I min Oregon 550t finns det förinstallerat "Recreational Map Europe" en ganska grov topografisk karta som jag aldrig använt mig av.

Vill man ha användbart kartmaterial köper man till det, men något tycker väl Garmin att man skall inkludera i GPS:en även om det är av ringa värde.
 
I min Oregon 550t finns det förinstallerat "Recreational Map Europe" en ganska grov topografisk karta som jag aldrig använt mig av.

Vill man ha användbart kartmaterial köper man till det, men något tycker väl Garmin att man skall inkludera i GPS:en även om det är av ringa värde.

Samma som baskarta alltså?
 
Samma som baskarta alltså?

Ja ungefär så. Jag hade en äldre GPS tidigare som hade en s.k. baskarta men denna var helt fix, kunde inte uppdateras eller så. Denna karta som finns med Oregon har uppdaterats en gång från Garmin och man kan välja om man vill ha den aktiv eller ej. Jag har den konstant avakiverad eftersom jag inte tycker den är något att ha.

Skulle jag ha behov av en topografisk karta så skulle jag köpa Friluftskartan PRO men jag har inte det behovet.
 
I min Oregon 550t finns det förinstallerat "Recreational Map Europe" en ganska grov topografisk karta som jag aldrig använt mig av.

Vill man ha användbart kartmaterial köper man till det, men något tycker väl Garmin att man skall inkludera i GPS:en även om det är av ringa värde.

Varför köpte du inte en Oregon 550 utan kartan. Jag tycker det är en helt OK karta om man vill ha en topografisk europakarta till hyfsat pris, synd bara att den inte går att installera i datorn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.