Varning för kartköp från Garmin

Garmin

kanske inte är enbart ansvariga för licensproblematiken. Antar att de i sin tur betalar till lantmäteriet för kartlicenserna.

Frågan är vad det finns för alternativ till Garmin om man vill ha topografisk karta i sin GPS. Open Street Map i olika versioner? Funderar själv på att testa detta i Alperna på vintersemester. På Kanarieöarna finns en utmärkt fri topografkarta.

Thure
 
kanske inte är enbart ansvariga för licensproblematiken. Antar att de i sin tur betalar till lantmäteriet för kartlicenserna.

Frågan är vad det finns för alternativ till Garmin om man vill ha topografisk karta i sin GPS. Open Street Map i olika versioner? Funderar själv på att testa detta i Alperna på vintersemester. På Kanarieöarna finns en utmärkt fri topografkarta.

Thure

Jodå det finns fria alternativ och med Garmins policy börjar man fundera ...

Jag har själv använt kartor från velomap.org som tydligen är något sidospår från Open Street Map. Där kan man ladda ner utmärkta cykelkartor för de flesta länder åtminstone i västvärlden. Jag använder dessa för Sverige, Finland och Norge. Fungerar utmärkt men är inte hundraprocentigt tillförlitliga i alla områden därför vill jag även ha en "officiell" karta. De fria kartorna ovan bygger på frivilligarbete och det fungerar inte alltid till hundra procent även om jag är mycket imponerad över detaljrikedomen för olika städer jag besökt. Gott om cykelbanor finns med.
 
Halaj!

Jo, detta med policyn.
Det här blev jag ganska paff över då när jag köpte min 60 Cx för flera år sen.
Bruksanvisningen fanns både i pappersform och som CD-ROM. Gott så.
Men kolla vad det står längst upp: Garmin GPS – Nivå 1
Det finns en nivå två också. Men den får man betala extra för!
Jag tycker att det säger något om ett företags attityd, när de har mage att ta betalt för en manual till sin egen produkt!

//T
 

Bilagor

  • nivå1.jpg
    nivå1.jpg
    53.5 KB · Visningar: 1,362
Samma som baskarta alltså?

Oh nej. Baskartan är ju ett skämt, som i princip är värdelös för all navigering. Inte ens alla riksvägarna är med.

Recreational map är betydligt trevligare och funkar hjälpligt till navigering. Så vitt jag kan bedöma, så finns alla vägar från Navteqs vägkartor med. Därtill de mesta av terränginformationen. Dock saknar jag en del vattendrag och sjöar.

Dock är det inget snack om att FriproV2 och (framför allt) Prime är mycket trevligare än Recreational Map.

Summa summarum, så är jag beredd att betala för detaljkartor hemmavid, men på kortare utlandsresor kan jag gott nöja mig med Recreational Map.
/Niklas
 
Halaj!

Jo, detta med policyn.
Det här blev jag ganska paff över då när jag köpte min 60 Cx för flera år sen.
Bruksanvisningen fanns både i pappersform och som CD-ROM. Gott så.
Men kolla vad det står längst upp: Garmin GPS – Nivå 1
Det finns en nivå två också. Men den får man betala extra för!
Jag tycker att det säger något om ett företags attityd, när de har mage att ta betalt för en manual till sin egen produkt!

//T

Tja, det skulle ju gå att baka in CD nr 2 i priset och i gengäld höja priset på enheten i motsvarande grad. Det är ju bara att titta på Ryan Air vs traditionella flygbiolag. På Ryan Air får du betala extra för varenda tjänst, medan de traditionella flygbolagen har (hade?) mycket inkluderat. Det handlar till sist och syvende om vilken affärsmodell som önskas.
/Niklas
 
kanske inte är enbart ansvariga för licensproblematiken. Antar att de i sin tur betalar till lantmäteriet för kartlicenserna.

Frågan är vad det finns för alternativ till Garmin om man vill ha topografisk karta i sin GPS. Open Street Map i olika versioner? Funderar själv på att testa detta i Alperna på vintersemester. På Kanarieöarna finns en utmärkt fri topografkarta.

Thure

En viktig fråga för gratisversionerna är hur den framtida uppdateringen kommer att fungera i praktiken. Kartor är ju som bekant färskvaror och måste uppdateras med jämna mellanrum. Lantmäteriet har ju fasta rutiner för sina kartuppdateringar.
/Niklas
.
 
Tja, det skulle ju gå att baka in CD nr 2 i priset och i gengäld höja priset på enheten i motsvarande grad.

Om du läser igen så hade de levererat manualen både i pappersform och på CD.

De skulle kunna leverera bägge manualerna på CD (det lär bli billigare än att leverera den ena i både pappersform och på CD) eller så kan de göra som de flesta tillverkare idag, låta användaren ladda ner den fulla manualen från Internet.

Framställningskostnaden för en CD landar för tillverkaren på 4-5 spänn om volymen är tillräckligt stor (jag har för mig att pressningskostnaden för en CD, om man räknar bort matrisen, ligger på under 2 spänn, fast jag får väl erkänna att det nog är nästan 10 år sen jag tittade på priser).
 
En viktig fråga för gratisversionerna är hur den framtida uppdateringen kommer att fungera i praktiken. Kartor är ju som bekant färskvaror och måste uppdateras med jämna mellanrum.

Gratiskartorna uppdateras ju hela tiden, i alla fall kartdatat. Sen om tillverkaren av GPS:en har gjort en egen karta baserad på kartdatat så blir man ju beroende av att de gör en uppdatering.

Därför gillar jag att köra OruxMaps på Android, där kör man antingen live (via internet) mot kartan (och har alltså senaste versionen) eller så sparar man ner från internet till mobilen (antingen via datorn eller direkt med mobilen).
 
Om du läser igen så hade de levererat manualen både i pappersform och på CD.

De skulle kunna leverera bägge manualerna på CD (det lär bli billigare än att leverera den ena i både pappersform och på CD) eller så kan de göra som de flesta tillverkare idag, låta användaren ladda ner den fulla manualen från Internet.

Framställningskostnaden för en CD landar för tillverkaren på 4-5 spänn om volymen är tillräckligt stor (jag har för mig att pressningskostnaden för en CD, om man räknar bort matrisen, ligger på under 2 spänn, fast jag får väl erkänna att det nog är nästan 10 år sen jag tittade på priser).

CD,n är ju bara en utbildningsskiva, inte den formella manualen om jag förstått rätt.
Det är alltså egentligen en bonus utöver manualen.
 
CD,n är ju bara en utbildningsskiva, inte den formella manualen om jag förstått rätt.
Det är alltså egentligen en bonus utöver manualen.

Exakt, och att klaga på att del 2 inte följde med är som att klaga på att körutbildningen inte ingår när man köper bil! Garmin är duktiga på att tillhandahålla manualer, det är bara att gå in på hemsidan och ladda ner, vilket kan vara ett tips att göra föra köp.
 
Jag fundera på hur det skulle vara om det vore likadant med all mjukvara, musik-CD t.ex.
Man skulle behöva ha minst tre musiksamlingar, en till stereon, en till datorn och en till bilen.

Tja, det är väl just det som skivbolagen försöker hävda. Bara för att man köpt en platta på CD eller vinyl, så får man inte föra över den på MP3. För då är det en helt ny produkt.


Jag behövde själv köpa Friluftskartan Pro Svealand just då när V2 var ny på marknaden. Den fanns inte. bara V2 varianten. Nu råkade den vara 500 Kr dyrare än den gamla, utan att för den skull täcka ett större område. Den hade visst fått nån 3D feature som ändå inte finns i min 60 Cx. Jag har verkligen inte det minsta lust att betala 500 spänn extra för nåt jag ändå inte kan utnyttja. Nåja, det kunde jag ha svalt, men det andra jag skriver om ovan gjorde att jag helt avstod från köp.

Tja, kartmaterialet borde väl vara mer uppdaterat i V2. Hur vida det är värt 500 kr eller ej i merpris får ju var och en bedöma.

Jag tycker att Garmins mjukvarupolicy är helt rutten. //T

Ingen tvingar dig att köpa Garmins produkter, varken deras hårdvara eller deras mjukvara.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.