Nokia 5140 som GPS?

Jag har en gps och en mobil...

Vill ändå ha en sån här....Är ju en kul grej...
Och det är ju faktiskt inte nyttjandet som är det viktiga..Utan ägandet.....
 
Kartor?

Någon som sett några exempel på kartor och några prisuppgifter? Surfade runt men hittade inga uppgifter.

3G telefoner har GPSfunktionalitet men det kostar då per positionsbestämning i varje fall med bolaget 3.

Thure
 
noggrannheten

på Nokias GPS skal var inget att skryta med heller om man utgår från deras egna officiella information på websidan.

"4. Hur noggranna är bestämningarna med Nokias Xpress-on™ GPS-skal?
En position kan bestämmas med en noggrannhet på cirka ± 25 meter horisontellt, vid 95 procent molnfri himmel. GPS förvaltas av USA:s regering, som är ensam ansvarig för systemets noggrannhet och underhåll."

Vidare verkar stryktåligheten inte heller vara prioritet och "normalt" friluftsbruk verkar kunna vara en risk för skalets funktion kan man tro.

"6. Är skalet vattentätt?
GPS-skalet är inte vattentätt, men har ett förbättrat skydd mot stänk och smuts i enlighet med IP-klassificering IP44."

Häls Jonas
 
Re: noggrannheten

jonas.ornborg; sa:
Vidare verkar stryktåligheten inte heller vara prioritet och "normalt" friluftsbruk verkar kunna vara en risk för skalets funktion kan man tro.

"6. Är skalet vattentätt?
GPS-skalet är inte vattentätt, men har ett förbättrat skydd mot stänk och smuts i enlighet med IP-klassificering IP44."

Häls Jonas
Hur gör Du med din nuvarande mobiltelefon "ute i fält" eller i "normalt" friluftsliv? Fukt har ju hitintills varit en av mobilernas akilles häl. Det här är ju en rejäl förbättring för en mobil. Skall du använda GPS:en vid dykning?
 
Enkelt....

....ser till att jag inte är beroende av mobilen under mitt "normala" frilufsande och lämnar därför den hemma om det förhållandena så kräver.

Poängen med inlägget var väl snarast att det är ingen GPS att ha vid navigering vid paddling eller dylika aktiviteter.

J
 
"Larlil" låter sur?

Värst vad vissa tar illa upp.

"Lars L"- Mår du bra eller? Hur ska man egentligen tolka dina dumma påhopp? För det första, det finns minst 3 trådar om detta. Alla inlagda inom en vecka! Onödigt att starta ännu fler när det redan finns en tråd. Hur många det finns om Garmin? Vet ej, men jag tror inte att många handlar om just samma sak! Det finns vissa ämnen som dyker upp rätt ofta och då brukar man hänvisa till tidigare inlägg för att bespara alla tid och möda. Visst är det onödigt om vi ska ha 5 trådar om Kebnekaises fjällstation, istället för att diskutera allt i en tråd.

Sen tycks du ha jäkligt förutfattade åsikter om mobil trots att du tydligen inte ens provat den? Ja man kan ju verkligen undra vem som är dum i huvudet! Har du och Nokia någon sorts kärleksaffär?

Du har ju fått nu några synpunkter på mobilen från folk som faktiskt provat på den. Och du tycks inte ha något annat för dig än att fortsätta med personangreppp på alla som inte delar dina åsikter. Jag föreslår att du accepterar den åsiktsfrihet som råder på detta forum!

Jag har läst dina tidigare inlägg och du har fan i mig varit aktive i minst 5 trådar där du försökt propagera för denna mobil. Man kan fan undra hurvida du inte jobbar för Nokia eller något?

Här har du några nackdelar:
Dålig display!
Dåliga kartor!
Dålig precision!
Dålig standby-tid! (Och nej, trots vad du skrev i en tidigare tråd så kan du nog inte använda mobilen i en hel vecka utan att ladda den!)

Visst finns det fördelar! Och jag är inte tveksam till att inskaffa en sån mobil för att använda den som en mobil som tål lite tuffare tag. Men inte fan tänker jag använda den som en GPS. Det är ingen som har sagt att det är en dålig mobil. Ericsson hade en mobil som var helt vattentät och tålde hårdare tag än denna från Nokia. Den ökända "Hajen".

Sån din slutsats om att Garmin och andra borde skaka av rädsla är överdramatiserad!

Har du något emot Garmin och vanliga GPS i allmänhet eller? Man kan känna en hel del bitterhet i dina inlägg.

/
 
Re:

A.S.; sa:
Du har ju fått nu några synpunkter på mobilen från folk som faktiskt provat på den. blablabla

Jag är själv sugen på att skaffa denna mobil, min 5+ år gamla 5110 börjar bli lite sliten :)
Vilka här på utsidan är det som har testat den egentligen, och vart har ni köpt den isof?

Jag tycker mest dessa trådar innehåller förutfattade meningar om telefonen, både positiva och negativa, av folk som troligen inte ens har sett/provat telefonen.

Som jag har fattat det så släpps den först om två veckor...
 
Mikael; Mobilen finns ute i handeln men då den är rätt ny så är den inte så finns den inte på så många ställen än.

Men, jag håller med dig. Ska bli kul att verkligen prova den. Min gamla har gått sönder, så det kanske är dags för en ny. Mobil, jag tänker inte ge 1000 kr extra för en finess jag inte behöver.

/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.