Nokia 5140 som GPS?

Re:

A.S.; sa:
Har du något emot Garmin och vanliga GPS i allmänhet eller?
/
Har genom åren haft flera GPS, bl.a Garmin och har faktiskt en nu. Haft en hel del nytta av dem! Det jag har debatterat om ,är kritisk mot och haft synpunkter på är hur några få aktörer på marknaden, utnyttjar sin position. Och hur flera på GPS-forumet okritiskt och hyllar dessa produkter, dess utveckling och prissättning. Jag tycker det ser lite osunt ut ur ett konsumentperspektiv. Svårare än så är det inte. Därför glädjer det mig att det kommer in nya aktörer på GPS-marknaden, i det här fallet Nokia, med en ny produkt som innehåller vissa GPS-funktioner. Intensiteten på reaktionerna av att jag skrivit om denna nya produkt är intressanta. Det är väl bara trevligt för oss GPS-användare att det kommer fler produkter på marknaden och att konkurrensen ökar?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nokia går nog in i det här, precis som de etablerade aktörerna, med siktet inställt på att tjäna pengar. I mobilbranschen är det dessutom så att inte bara kunderna, dvs jag och du, ska vara nöjda, även operatörerna ska ha sitt för att vilja subventionera lurarna i samband med avtalsbindning. I 5140:s fall så ser nog operatörerna nya möjligheter att tjäna pengar på olika servicetjänster anpassade till GPS-funktionalitetet i sagda lur, tex POI-service, kartladdning via GPRS mm mm. Längre fram torde de även kunna erbjuda reklam-SMS-utskick med inbyggd navigeringshjälp till annonsören till de telefoner som har stöd för såna funktioner. Troligtvis (min gissning) kommer kartor anpassade till luren att kosta rejält om man ska ha den på skiva, ett annat alternativ kommer att bli att mot avgift ladda ner de delar man behöver vid ett visst tillfälle via GPRS eller nåt liknande från Nokia. Då får både Nokia och operatören del av kakan och alla är glada. Detaljnivån på kartorna säger nog en del om användningsområdet också då de delar upp skivorna världsdelsvis, det känns inte som det ryms nån vidare bra karta på en skiva då. Min personliga åsikt är att visst torde det funka, men det krävs nog ett par generationer till innan en GPS-telefon blir en riktig utmanare till en riktig GPS, detta är en utveckling som vi kunder ska driva på genom att köpa produkterna vilket ökar intresset och försäljningen och därigenom motiverar fortsatt utveckling. Själv väljer jag nog att inte driva på denna utveckling just nu.

En låda per funktion för mig, tack!

För egen del undviker jag att köpa kombinationsprodukter:
- TV med inbyggd video
- TV med inbyggd digital-TV-box
- video i kombination med DVD
- dator med inbyggd bildskärm
- hushållsassistent med matberedare som tillbehör
- mikrovågsugn med inbyggd grill
- PDA med inbyggd GPS
- mobil med inbyggd GPS
- amfibiebil :)

Mina argument:
- sämre funktion/lägre kvalitet/sämre prestanda än för motsvarande separata enheter
- om en del fallerar mister du båda funktionerna under reparationstiden (om det över huvud taget går att repararera)
- svårare att uppgradera, du måste ofta byta/ersätta/uppgradera allt samtidigt

Men priset blir ju lägre för en kombination än för motsvarande separata enheter! Priset ja, men inte nödvändigtvis kostnaden utslaget på produktens livslängd. Och inte prisvärdheten.

Re: En låda per funktion för mig, tack!

Store; sa:
För egen del undviker jag att köpa kombinationsprodukter:
- TV med inbyggd video
- TV med inbyggd digital-TV-box
- video i kombination med DVD
- dator med inbyggd bildskärm
- hushållsassistent med matberedare som tillbehör
- mikrovågsugn med inbyggd grill
- PDA med inbyggd GPS
- mobil med inbyggd GPS
- amfibiebil :)

Bättre inlägg får man leta efter...... saker som är till för flera saker är och förblir en kompromiss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips