"De trodde det var sommar"

Får du ett islager på yttertältet så kan det bli absolut lufttätt, det är obra, Vi behöver luftutbyte. Utandningsluften blir ett tätt tält giftigare och giftigare. Somliga vaknar inte då de kvävts.
Så se till att ni har ventilation, för isslagsvakt under natten vill ni nog inte ha av flera skäl.

Är det någon som testat en sån här? Lite sugen på en, har en galen pojkvän som eldar i tält lite nu som då :D.
http://www.brandsakra.se/varnare-co-2/kolmonoxidvarnare-co-338
 
Lite märkligt fenomen. Samtidigt som det tycks bli allt vanligare att folk tror att det är sommar i fjällen tidigare, har ju möjligheten att kontrollera detta själv ökat på sistone. Webbkameror, fräscha bilder på sociala medier osv.. och inte minst detta forum gör att man mycket enkelt kan se läget och höra med folk som kan.
Folk googlar på allt annat och bokar stugor, tåg osv. online. Varför kikar de inte på väder och snöläge då?
 
Jag vet inte om det börjar bli vanligare eller om det helt enkelt rapporteras om det i större utsträckning.
 
Lite märkligt fenomen. Samtidigt som det tycks bli allt vanligare att folk tror att det är sommar i fjällen tidigare, har ju möjligheten att kontrollera detta själv ökat på sistone. Webbkameror, fräscha bilder på sociala medier osv.. och inte minst detta forum gör att man mycket enkelt kan se läget och höra med folk som kan.
Folk googlar på allt annat och bokar stugor, tåg osv. online. Varför kikar de inte på väder och snöläge då?

Det gör man (eller iaf jag), problemet är att dom flesta av oss måste boka semestrar etc ganska tidigt i förväg.

Jag och en vän tänkte försöka gå Abisko-Nikkoluokta from 15 juni, och läste på och googlade ganska rigoröst innan vi bokade våra (ombokningsbara) biljetter. Kollar man igenom tidigare ämnen verkar konsensus vara att det ska vara ganska OK från mitten av juni, även om det kan vara kämpigt delar av sträckan. Vi har till och med valt att gå lite extra tidigt för att ha en chans att hinna före myggen (jag är allergiker).

Det är omöjligt att hitta någon bestämd gräns för när det är möjligt att ge sig ut på äventyr, helt enkelt för att förhållandena varierar så kraftigt både från år till år och vecka till vecka. Det jag (och många andra) försöker göra är att göra en sammanlagd bedömning av den information som finns tillgänglig och helt enkelt vara lite flexibel när man väl ger sig av.
 
Det gör man (eller iaf jag), problemet är att dom flesta av oss måste boka semestrar etc ganska tidigt i förväg.

Jag och en vän tänkte försöka gå Abisko-Nikkoluokta from 15 juni, och läste på och googlade ganska rigoröst innan vi bokade våra (ombokningsbara) biljetter. Kollar man igenom tidigare ämnen verkar konsensus vara att det ska vara ganska OK från mitten av juni, även om det kan vara kämpigt delar av sträckan. Vi har till och med valt att gå lite extra tidigt för att ha en chans att hinna före myggen (jag är allergiker).

Det är omöjligt att hitta någon bestämd gräns för när det är möjligt att ge sig ut på äventyr, helt enkelt för att förhållandena varierar så kraftigt både från år till år och vecka till vecka. Det jag (och många andra) försöker göra är att göra en sammanlagd bedömning av den information som finns tillgänglig och helt enkelt vara lite flexibel när man väl ger sig av.

Precis som plastfolie skriver. Jag ger mig ut nästa vecka, men jag kommer inte kunna gå planerad rutt (tyvärr) och det var en risk jag tog från första början. Så nu blir det att testa utrustningen och sedan åker jag upp igen och genomför den planerade vandringen så fort vädret är stabilare. Informationen har varit svängig och när jag bokade resan och tog ut min ledighet så var det fortfarande realistiskt att genomföra vandringen, men saker och ting ändras snabbt :)
 
Sommar...

...i fjällen innebär risk för både minusgrader, nederbörd och storm. Så jag förstår egentligen inte "sommar"-twisten i nyhetsrapporteringen.

Det handlar om att göra research och rusta sig. Vet man att det kan bli kärvt vädermässigt, så får man ju bedöma om man klarar av en sådan situation. Oerfarenhet kan leda till felbedömningar. Förhoppningsvis görs felen inte om och nästa resenär kan ju googla fram dem...

//J
 
Är tältväv lufttät?

Får du ett islager på yttertältet så kan det bli absolut lufttätt, det är obra, Vi behöver luftutbyte. Utandningsluften blir ett tätt tält giftigare och giftigare. Somliga vaknar inte då de kvävts.
Så se till att ni har ventilation, för isslagsvakt under natten vill ni nog inte ha av flera skäl.

Är moderna tälvävar inte lufttäta?
 
Det visar sig ju med önskvärd tydlighet att detta inte är någon bra utgångspunkt. Det gäller inte bara att folk åker upp för tidigt utan också kan vara dåligt utrustade med kläder, sakna skydd mot mygg, sakna ordentlig karta, mm. Överhuvudtaget dåligt utrustade för att möta fjällen. Vissa åker från andra sidan jordklotet och då gäller det att informationen har nått ut. Men det brister med det.

Har själv cyklat/vandrat runt i Japan, Polen, Vietnam och det brukar inte vara en lätt sak att hitta information om sin tur i annat land.... Tycker inte svenska fjällen lyser med bra ställen att hämta dagsfärsk info eller fråga om väder vind eller hur man kommer dit om man skall leta sig utanför Abisko och Norra Kungsleden..... och kan du inte svenska/engelska så är det inte trivialt....

Skrivs en del på några siter om just detta att folk inte läser på men tror nog att felet är
även att det finns ett motstånd till internet och uppdatera från många håll och att man inte är självkritisk.....
https://www.facebook.com/pages/Vindelfjällens-Naturreservat/151515128207013

Satt nyss på STF möte där dom på centralt håll tagit beslut att trots att man har internet i vissa fjällstugor så får det inte användas.... Är det för många naturromantiker från 08:a området som styr och ställer som vill ha det som det var då Linne gjorde sin Lapplandsresa :)
same.jpg


Vi kanske bara skulle informera på latin ;-)
Deckblatt_zu_einem_der_Hauptwerke_von_Peter_Artedi.jpg
 
Fick själv vända i Grövelsjöfjällen i söndags, visste att det skulle vara lite snö och blött men högre upp så fick man det upp till knäna tom midjan på vissa ställen. Hade jag vetat att det fortfarande skulle vara så mycket hade jag tagit med snöskorna. Pratade med ett annat par där som brukar gå första veckan i juni och de sa att det här var rekord med snö där så här sent på säsongen. Bild tagen med Salsfjellet i bakgrunden dit jag skulle gå
 

Bilagor

  • 10689463_10207192194751528_2921151543048263406_n.jpg
    10689463_10207192194751528_2921151543048263406_n.jpg
    101.1 KB · Visningar: 1,719
Det är omöjligt att hitta någon bestämd gräns för när det är möjligt att ge sig ut på äventyr, helt enkelt för att förhållandena varierar så kraftigt både från år till år och vecka till vecka. Det jag (och många andra) försöker göra är att göra en sammanlagd bedömning av den information som finns tillgänglig och helt enkelt vara lite flexibel när man väl ger sig av.

Handlar inte äventyr om att det ska vara just precis vid gränsen? :)

Hur äventyrligt är det att promenera i solsken och medvind mellan hotell (fjällstationer) liksom!
 
Satt nyss på STF möte där dom på centralt håll tagit beslut att trots att man har internet i vissa fjällstugor så får det inte användas.... Är det för många naturromantiker från 08:a området som styr och ställer som vill ha det som det var då Linne gjorde sin Lapplandsresa :)

Halaj!

Haha! Berätta! :)
Hur gick snacket? Vad var argumentet?

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.