Torrdräkt

Reed

Vi kör med dräkter från Reed Chillcheater. Mjuka och smidiga, prasslar inte och kan måttbeställas. Bra pris. Bor uppe i Piteå, paddelsäsongen varar sex månader(sju ett bra år...) och temperaturen i havet är oftast under 15 grader, möjligen i juli och en bit in i augusti, så torrdräkten används flitigt. Har haft våra i tre säsonger och de fungerar som de ska fortfarande.
 
Vi kör med dräkter från Reed Chillcheater. Mjuka och smidiga, prasslar inte och kan måttbeställas. Bra pris. Bor uppe i Piteå, paddelsäsongen varar sex månader(sju ett bra år...) och temperaturen i havet är oftast under 15 grader, möjligen i juli och en bit in i augusti, så torrdräkten används flitigt. Har haft våra i tre säsonger och de fungerar som de ska fortfarande.

Och hur är de att paddla i när lufttemperaturen börjar bli högre på våren och solen värmer? Blir det inte rätt svettigt? De har lite sånt rykte. Svettigt blir det ju i vanliga gårtex också men vissa tycker att Reeds är värre.
 
Själv har jag en Peak UK med smidig öppning i grenen.

Den har neopren i halsen. Betydligt behagligare. Det där med med att det kommer in vatten är en sanning med modifikation. Visst kommer det in några centiliter men vad gör det?
 
Och hur är de att paddla i när lufttemperaturen börjar bli högre på våren och solen värmer? Blir det inte rätt svettigt? De har lite sånt rykte. Svettigt blir det ju i vanliga gårtex också men vissa tycker att Reeds är värre.

Jag svettas i allt jag har på mig. Är genomblöt i goretex också. Min fru blir lite fuktig under armarna, livet är orättvist! Allvarligt talat, ligger solen på och lufttemperaturen stiger blir det svettigt, för mig. Du har ju inte bara en torrdräkt utan både kapell och flytväst utanpå, ingendera ventilerar särskilt bra. Men dräkten är mjuk, följsam och tyst och håller tätt. Sedan använder jag ullunderställ som värmer även när det är blött, kompletterar med fleece när det är riktigt kallt, dvs 5-10 minusgrader. Jag fryser inte, varken i kajaken eller i vattnet, vilket är huvudsaken.
 
Kan man torka en membran-torrdräkt på kroppen?

Jag har haft en Reed paddeldräkt ja den har börjat läcka vid fötterna kanske mest för att jag använt den vid jollesegling också med kräng-shorts utanpå. Kräng-shortsen är trånga och det sträcker en del i dräktfötterna när jag tar på dem.

Det jag gillar mest med Reeddräkten är att inget vatten stannar på den. Man kan bade med den och direkt efteråt sätta sig i bilen med den på utan att blöta ner sätet. Sen är den så tunn att jag kunnat använda samma skor med dräktfötterna som som jag använt med skvättbyxor när vattnet är varmare.

Däremot blir man svettig om man paddlar på. En gång när jag gjort det vid övernattningstur på vintern så prövade jag att försöka torka den på kroppen några timmar före jag la mig. Trots att jag höll mig varm utan att svettas så blev inte dräkten nämnvärt torrare.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att kunna torka sin torrdräkt på kroppen efter att man paddlat sig rejält svettig.
//Gert
 
Upplever att min Typhoon MS4 torkar ut efter ett tag när man inte paddlar längre. Har en tunn merinoull underställ samt tunn fleece underställ.
Men det funkar inte om man är helt genomsvettigt efter många timmar intensivt paddlande. I så fall är det enklast att byta till torra underställ och ta på torrdräkten igen. Då är den torr i nolltid.
Det är rätt trevligt att ta på sig en torr torrdräkt på morgonen istället för en stelfrusen rustning.
Att torka riktigt fuktiga underställ kräver under vintern oftast en eld, däremot att torka sin torrdräkt vid en eld är ingen bra idé om du inte har lagningslappar med dig.
 
Intressant svar närmast ovan. Bra att veta. Det klart att man under kärva omständigheter inte kan bete sig hur som hellst utan konsekvenser. Men detta stärker membrandräktens ställning gentemot Reed-dräkterna som jag annars gillar.

Denna gång blev det en byxa med hela fötter och dubbel midja att utforska hur den fungerar för mig, tillsammans med en jacka med dubbel midja och tät i övrigt.
 
Paddlar man hårt blir det svettigt under torrdräkten, gore-tex eller ej. Men vid normal turpaddling tycker jag det är helt ok. Understället blir lite fuktigt men när jag kommer fram brukar jag behålla dräkten på, och bara öppna upp blixtlås o dra av över huvudet. Så medan jag sätter upp tält o pysslar med allt annat torkar det mesta ur.
Torrdräkten är för mig mest en komfortfråga på tältturer, när man ska ut på morgonen igen. Tränar eller tävlar man i kall väderlek funkar våtdräkt eller reeds grejer minst lika bra. Men då kommer man ofta hem efteråt och kan duscha o byta om till torra kläder. Säkerhetsmässigt är det ingen större skillnad, man bör testa sin variant dock..

/ Ulf
 
jag brukar kränga av mig överkroppen på torrisen och låta den vädra ur och torka kring midjan vid fikaraster och dyl. Då får kroppen tillfälle att torka också när ångorna försvinner. Tar nån tröja eller jacka på istället under tiden. Brukar funka rätt bra.
 
Kräver torkning av underställ under torrdräkten torrt väder?

Det blir frågan. Hur vått och kallt får det vara ute och ändå tillåta att man torkar underkläder på kroppen under torrdräkten? Eller hur långt hjälper torrdräkten till att unvika allt mer förbrukade blöta kläder i kajaken under flerdagarsturer.
 
Jag bytte till en Ursuit MPS för fem år sedan. Hade tidigare en Kokatat i det billigare materialet som dels var eländig att komma i, hade latexfötter, och var obekväm att använda. Blev sjöblöt bara av att komma i dräkten. Alla säger att man måste skydda den tunna dräkt jag har nu. Jag paddlar hela året, välter och leker och har inte varit rädd om den. Aldrig skyddat på något sätt genom att ha kläder utanpå. Efter fem säsonger kan jag inte se något som helst spår av bruk. Lägg till det att den är superbekväm och oerhört smidig och andas väldigt bra. Varför välja något annat?
 
Vilket torrdräkt

Vi kör med dräkter från Reed Chillcheater. Mjuka och smidiga, prasslar inte och kan måttbeställas. Bra pris. Bor uppe i Piteå, paddelsäsongen varar sex månader(sju ett bra år...) och temperaturen i havet är oftast under 15 grader, möjligen i juli och en bit in i augusti, så torrdräkten används flitigt. Har haft våra i tre säsonger och de fungerar som de ska fortfarande.

Vilken dräkt är det du/ni har. Har kollat deras webbutik och blir nyfiken :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4
bollan PALM Torrdräkt / Jacka Paddling allmänt 8

Liknande trådar