UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen?

Såg att det fann fler här som verkade duktiga på torrdräkter

Är ute efter något som man kan simma i kalla sjöar med samt packrafting. Jag skall ha det vid fjällvandring så det skall vara lätt. Temperaturen i sjöar kan väl vara runt 10 c och uppåt och det räcker med att kunna simma i runt 15 minuter. Tanken är att kunna snorkla lite eller i alla fall kunna undersöka vad som finns under vattenytan.

Tyvärr skriver tillverkar oftast inte ut vikten men de jag hittat hittills är:



Problemet är dock att de verkar läcka lite i halsen. Jag hittar gärna något som är mer prisvärt också.

Vad är det för funktioner som är bra att ha?
 
Jag har en Ursuit MPS för havskajak paddling och surfski. Grymt smidigt torrdräkt, enkelt att ta på och av. Gjord i GoreTex! Halsmudden är hos mig såpass tät att jag kan rolla utan problem, kanske någon enstake droppe som kommer in. När man bara plurrar med den, så är den torr. Min dräkt i storlek XL väger 800gr. Den dräkten är väldigt prisvärd, Ursuit är verkligen kvalité.
 
Med stor sannolikhet blir det sämre eftersom flera lagar neopren tätar ganska dåligt om det blir veck.
Kom ihåg, det är ingen dykdräkt!
Om jag tolkar din första inlägg rätt så vill du ha en superlätt dykdräkt som andas och kostar nada. Lycka till med att hitta det.
Att dyka/snorkla med torrdräkt funkar dåligt, eftersom dräkten alltid håller mycket luft och du flyter på vattenytan, dvs. du behöver vikter. Och då börjar saker och ting bli farliga om man inte vet vad man sysslar med.
Jag paddlar kajak och fridyker, så jag har lite aning vad jag pratar om och det du vill göra är enligt min uppfattning inte så genomförbart på ett vettigt och säkert sätt. Satsa på en torrdräkt som funkar för paddling och ska du nu snorkla, skippa dräkten och frysa lite. Alternativet är att skippa torrdräkt helt och köra med en neopren longjohn våtdräkt istället.
 
Senast ändrad:
Ja, så mycket mer prisvärd än Ursuit MPS blir svårt att hitta. Den är klockren. Brukar gå att hitta för under 5000 kr ibland. Det enda är väl att det bara är 1 lager, så det kan va bra att ha ett slitlager utanpå som nåt gammalt vindställ eller nåt. Det har iaf jag på min.
 
Med stor sannolikhet blir det sämre eftersom flera lagar neopren tätar ganska dåligt om det blir veck.
Kom ihåg, det är ingen dykdräkt!
Om jag tolkar din första inlägg rätt så vill du ha en superlätt dykdräkt som andas och kostar nada. Lycka till med att hitta det.
Att dyka/snorkla med torrdräkt funkar dåligt, eftersom dräkten alltid håller mycket luft och du flyter på vattenytan, dvs. du behöver vikter. Och då börjar saker och ting bli farliga om man inte vet vad man sysslar med.
Jag paddlar kajak och fridyker, så jag har lite aning vad jag pratar om och det du vill göra är enligt min uppfattning inte så genomförbart på ett vettigt och säkert sätt. Satsa på en torrdräkt som funkar för paddling och ska du nu snorkla, skippa dräkten och frysa lite. Alternativet är att skippa torrdräkt helt och köra med en neopren longjohn våtdräkt istället.

Jag skall inte dyka utan snorkla. Tanken var från början att kunna fridyka men jag skippade det då torrdräkt verkar var överlägset vid packrafting och jag kan även fiska. Jag har dykcert och använt både torr som våtdräkt så lite koll om riskerna även om jag är ovan och vill hitta en kompromisslösning.
 
Får man hänga på tråden med en fråga -jag funderar på att skaffa torrdräkt för kajak och SUP, och har tittat på just de två modellerna som hejpådig länkar till. Synpunkter på vilken jag bör välja.
 
Ursuit MPS har funnits i många år, är gjord i GoreTex med den kvalitén Ursuit är känt för, och har en helt OK pris. Den andra dräkten känner jag inte till och kan inte uttala mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4
bollan PALM Torrdräkt / Jacka Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.