PALM Torrdräkt / Jacka

Hej,

någon som har lite erfarenheter av paddelkläder från PALM som ni vill dela med er av?

Speciellt någon av deras torrdräkter men också jackor är av intresse . . .

/lars
 
Jag har haft två Palmjackor. Båda var rätt enkla/rena/finesslösa paddeljackor - I like it that way. Den första var kanon tyckte jag!! (Den hette kanske freestyle.) Den andra hade ett uselt tyg som släppte insidans beläggning tämligen fort. De lär ha bytt tyg för den första funkade hur länge som helst. Båda kostade kring tusenlappen och den första var definitivt värt det!
 
Hej,
i familjen har vi två paddeljackor, en Palm Aleutian och en Kokatat Tec Tour. Båda "top of the line" produkter och båda gör sitt jobb. Eftersom båda är av samma storlek har jag också använt båda och kunnat göra lite jämförelser.

Har lagt in en recension av Palm jackan här:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2948&reviewID=5607#5607

Och en av Kokataten här:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1683&reviewID=5771#5771

Några snabba jämförelser: Båda är mycket välskurna (fattas bara annat med det priset...), Palms lösning för halspartiet och halstätning gillar jag dock bättre. Kokataten som är sydd i Gore Tex andas definitivt bättre än Palms s.k XP tyg. Palm har valt ett betydligt kraftigare tyg, nästan "pansarkänsla". Tar mer plats, klumpigare men (kanske, det vet jag inte än) mer slitstarkt i längden. Och vill du läsa mer, gå då som sagt in på recensiorna.

/Rickard
 
Tack för svaren . .

Humm . . . undra om dom bytt tillbaks till ett bra tyg nu då? Någon som vet?

Nån som har torrdräkt från palm, tyget lär väll vara samma som i jackan, men skärning etc är ju intressant?

/lars
 
tyget lär väll vara samma som i jackan

Jag är rätt säker på att det finns flera olika tyg i Palmsgrejerna. Min senaste jacka hade inte ett andastyg av membrantyp, det hade istället beläggning (så var det med båda min Palmjackor, och alla mina andra paddeljackor utom den sista som har membran). Med tanke på att det släppte så tidigt så vågar jag tro att de fixat till det... Om det nu helt enkelt inte var ett måndagsexemplar.
 
Har en Sidewinder Torrent som jag köpte våren 2006 om jag inte missminner mej.

Den har på det stora hela fungerat tillfredställande. Skärning och detaljer upplever jag som mycket bra.
Tyget är slitstarkt men jag kan hålla med om att det är lite styvt.
Har hört ganska många som har haft problem med latextätningarna på sina torrkläder. Måste erkänna att jag har misskött min dräkt ganska ordentligt. Men hittills håller den i alla fall.
Faktum är att det knappt syns att den är använd.

Den torrdräkt som jag inte blir fuktig i är nog inte tillverkad :)
Men den andas hyggligt i alla fall.
Paddlar alltid med flytväst och neoprenkapell, så det förstör ju en hel del av ventilationen.

Skulle jag köpa torrdräkt i dag är det möjligt att jag skulle försöka hitta en som är något smidigare.
Är en stor Reedfanatiker (borde snart kunna bli sponsrad) så det är inte omöjligt att jag skulle testa deras dräkt.
Dom andas kanske något sämre, men är å andra sidan både mjuka smidiga och tysta.

// Kristoffer
 
Kombiplagg

Jag använder sedan ett par år tillbaka en kombination av torrjacka och torrbyxor/bib från Palm.

Se länkar:
http://www.svima.se/sv/article/1114/palm_sidewinder_combi_bib
http://www.svima.se/sv/article/247/palm_yukon

Jag var länge inne på att skaffa en hel torrdräkt men samtidigt ville jag ha något mer flexibelt. På vintern kör jag med jacka+byxor vid paddling, men byxorna fungerar även när jag åker långfärdsskridskor. Höst och vår använder jag enbart jackan vid paddling i kombination med halvlånga neoprenbyxor. Torrbyxorna har en vikbar "midja" så att jacka och byxor går omlott, vilket helt förhindrar vatteninträngning. Jackan har latexmuddar i ärmarna men inte i halsen, och i halslinningen kan man öppna ett par decimeter för att ventilera. Byxorna har integrerade sockar, kisslucka och hängslen.

Materialet XP150 är mycket kraftigt och slitstarkt men känns ändå tillräckligt mjukt och smidigt. Andasfunktionen är helt ok så länge man inte tar i alltför hårt. Vid kraftig ansträngning blir det ju rejält svettigt men det får man lära sig leva med.

Jag har testat kläderna vid vinterbad och även vid en ofrivillig kapsejsning i nollgradigt vatten. Det fungerade mycket bra, kläderna höll tätt men någon/några deciliter vatten sipprade in genom halslinningen pga att jag hade den öppen för att ventilera. Det samlas alltid en del luft i benen och nedanför midjan vilket gör att man flyter som en kork i ryggläge, det är faktiskt lite svårt att inta lodrät position.

Summa summarum är jag mycket nöjd. Gillar flexibiliteten att kunna välja jacka+byxa tillsammans eller var för sig allt efter säsong och aktivitet.

Mvh,
Janne
 
jag köpte palms sidewinder torrent torrdräkt i höstas. tycker den fungerar bra. på alla sätt utom att det kan bli väl varmt ibland. men det hänger också på hur mycket man har under.

kan varmt rekomendera att beställa över nätet från england. Sues canoes. Mycket billigare, i höstas betalade jag runt 4000 kr för den.

mvh Öjvind
 
Palm Kinetik

Jag har en Palm Kinetik paddeljacka i XP100 sedan några år tillbaka. Är väldigt nöjd både med funktion och hållbarhet. Den kallas semi dry för den inte har latex runt halsen, men den var faktist torr i nästan alla forspaddlingssituationer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
roder Palm Kaikoura Paddling allmänt 8
Kaj Yak Erfarenhet av Palm Bora? Paddling allmänt 5
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.