Palm Bora Torrdräkt

Är nyfiken på denna torrdräkt. Gillar allt förutom att jag inte klarar att öppna/stänga dragkjedjan som går från axel till axel på ryggen. Har planer på att tälta själv i skärgården under paddelturer. Någon som har tipps på om det går att öppna/stänga själv? Eller är det en förutsättning att man behöver vara två?

Ett sätt eller tips är att sätta en 30-40cm lång enkel rem i dragkedjan och dra i den istället. Om du virar den något varv runt några fingrar när du drar får du ett bra grepoch behöver ingen ögla eller liknande.

Jag kan stänga och öppna min dräkt själv som har dragkedjan på samma ställe genom att dra i remmen bakom huvudet. En enkelrem fastnar inte så lätt och den är dessutom innanför flytvästen normalt sett. Prova och se hur vig du är. Ju vigare ju kortare rem går. I mitt fall är jag ganska vig och kan stänga dräkten utan rem hemma med besvär. Med remmen går det galant även när jag är stel och kall.

Välj en 10mm bred vävd polyesterrem (från tex ett litet spännband eller köp lös längd). Material som suger upp vatten såsom tyg eller bomull är såklart olämpligt.

I värsta fall kan du alltid krypa ut genom gylfen 😁

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips