Luva/krage på torrdräkt

Försöker bestämma mig för vilkan torrdräkt jag ska köpa, men måste kraven specifiseras.

Vad är för/nackdelen med krage samt luva på torrdräkten? vad använder ni?
 
Försöker bestämma mig för vilkan torrdräkt jag ska köpa, men måste kraven specifiseras.

Vad är för/nackdelen med krage samt luva på torrdräkten? vad använder ni?

Jag har krage på torrdräkten, latexkrage. Nackdelne är att det inte är dne absolut behagligaste typen av kragen att ha. fördelen är att den gör det den skall, du är helt torr. Var ute och rolltränade igår, även re-entry och roll. Jag har hitills aldrig tagit in en droppe vatten, tros alla rörelser under vattnet. Skulle inte gå efter en neopren om jag köpte nytt.

Har även huva på torrdräkten. fördelen är att jag har den med mig även om jag inte tänkt på att förbereda mig för en regnskur. Nackdelarna är tydliga. Den hindrar sikten bakåt, den blir i varmaste laget jämfört med en keps/hatt, den täcker öronen. Skulle troligen inte köpa huva igen. Men det händer ju att man är på långpaddling och det börjar regna och då är den hemskt bra att ha. Så om man ser det som en pryl som hänger där bak och som man oftast ignorerar, har den ett par fördelar. Man skall dock komma ihåg att tömma den efter att ha rollat, innan man tar av torrdräkten.

--- Mats ---
 
Tack för kommentarerna kring huvan.

Vad gäller krage menade jag naturligtvis inte latex/neopren mudden för att hålla ute vattnet utan en utan påliggande "vanlig" krage. Några åsikter om den?
 
Huva kan vara i vägen vid roll och direkt farlig i fors (har man otur kan man bli neddragen av huvan).

Jag rullar huvan innåt, sen är det bara att spänna gummi-snoddarna och huvan är borta. Kan inte förstå problemet!

Jag använder Kokatats Expedition i Gore-tex. För mej fungerar den mycket bra även om latex aldrig blir riktigt skönt att använda.
 
Jag kör med neoprenehuva a´la dykning för min torris har bara sk. warmneck där man trär huvan över tätningen och sen har en ytterkrage över huvan. En finfin lösning. Torrisen jag har är en GUL ION
 
Jag rullar huvan innåt, sen är det bara att spänna gummi-snoddarna och huvan är borta. Kan inte förstå problemet!

Jag använder Kokatats Expedition i Gore-tex. För mej fungerar den mycket bra även om latex aldrig blir riktigt skönt att använda.

Ibland blir man bara tvungen att ge upp. Har samma torrdräkt, jättenöjd. Men skulle du kunna beskriva lite tydligare när och hur du rullar huvan? Tittade på min, upptäckte den hade två ställen att spänna snötret, och dessutom kardborre som är till för något där bak, men blev int eklok på hur du rullar din.

--- Mats ---
 
Vi gör så här....tänk dej ett par jeans med för långa ben. De viker man normalt upp så att insidan av tyget syns...är de mycket för långa så viker man två eller flera gånger. Ta samma byxa men säg att du inte vill visa att du vikt upp benen. Då måste du vika innåt.

Jag viker min huva på torrdräkten innåt på samma sätt som ovan. Jad väljer att vika flera gånger för att minimera "fickor" där vatten kan samlas. Sen drar jag åt gummisnoddarna framme under hakan så att det blir hyfsat tätt runt halsen.

Huvan är ju av pac-lite (på gore-tex modellen) så den blir hyfsat smidig då man rullar den.

Lycka till!
 
Vi gör så här....tänk dej ett par jeans med för långa ben. De viker man normalt upp så att insidan av tyget syns...är de mycket för långa så viker man två eller flera gånger. Ta samma byxa men säg att du inte vill visa att du vikt upp benen. Då måste du vika innåt.

Jag viker min huva på torrdräkten innåt på samma sätt som ovan. Jad väljer att vika flera gånger för att minimera "fickor" där vatten kan samlas. Sen drar jag åt gummisnoddarna framme under hakan så att det blir hyfsat tätt runt halsen.

Huvan är ju av pac-lite (på gore-tex modellen) så den blir hyfsat smidig då man rullar den.

Lycka till!

Tack, låter lätt, jag fastnade (felaktigt) tankemässigt kring bandet där bak och kardborebandet.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.