Torrdräkt och flytväst?

Funderar på att övergå från torrjacka + torrbyxa till hel torrdräkt istället. Har alltid använt flytväst utanpå torrjackan - men särskilt smidigt blir det inte. Har noterat ibland att vissa som använder torrdräkt inte använder flytväst. Är det så att luften som innesluts i torrdräkten gör att man med gott samvete kan skippa flytvästen?

Ni som använder torrväst - använder ni också flytväst?
Berätta gärna om fördelar, nackdelar och andra erfarenheter kring detta?
Hur funkar det i praktiken att flyta med torrdräkt (och utan flytväst) - hur ligger man i vattnet mm?

Stort tack på förhand
Harry
 
Så länge torrdräkten är hel så flyter man bra på den...

... men om den går sönder så är det jobbigt...

Torrdräkten har också en annan egenhet att luften kan samlas vid fötterna och då blir det jobbigt att simma. Så flytväst är ett bra komplement som även står med i t ex bruksanvisningen från Ursuit.
 
Jag köpte min torrdräkt av Ulrik på Onedesigncenter och han har ju seglat mycket jolle och sa att flytvästen var nog ännu viktigare när man hade torrdräkt. Han hade råkat glömma att dra ihop dragkedjan (på ryggen) en gång och det var INTE kul med mycket vatten i torrdräkten. Som sagt, så länge torrdräkten är hel är det nog ok utan flytväst. Flytläge beror enligt egen erfarenhet lite på vad man har på sig under och hur mycket luft man vill ha i dräkten. Enklaste sättet att få ut ALL luft är att hoppa i sjön och lätta på halstätningen. Då sitter dräkten väldigt slimmad sen (om det är vad man vill).
 
Jag kör utan flytväst, jag är bekväm med bara dräkten och efter över 30 år både under och ovan vattenytan vet jag att iaf. i mitt fall är flytväst överkurs så det bara skriker om det. Får du luft i fötterna så får du luft i överdelen också, och arslet blir tyngst och lägsta punkten. Det finns bara ett sätt att ta reda på vad som funkar, hoppa i och lek av hjärtans lust och lär känna dräkten och dess egenheter.
 
Funderar på att övergå från torrjacka + torrbyxa till hel torrdräkt istället. Har alltid använt flytväst utanpå torrjackan - men särskilt smidigt blir det inte. Har noterat ibland att vissa som använder torrdräkt inte använder flytväst. Är det så att luften som innesluts i torrdräkten gör att man med gott samvete kan skippa flytvästen?

Ni som använder torrväst - använder ni också flytväst?
Berätta gärna om fördelar, nackdelar och andra erfarenheter kring detta?
Hur funkar det i praktiken att flyta med torrdräkt (och utan flytväst) - hur ligger man i vattnet mm?

Stort tack på förhand
Harry

Det finns alla varianter, men den mest rekommanderade är att tömma torrdräkten på luft, och att ha flytväst ovanpå. Om du någonsin behöver den, så är det inte då du vill experimentera. Om du funderar på din frömåga att klara dig med luft i, träna då på det, under konrollerade former. Så länge du inte gjort det, töm den på luft varje gång du använder den och ha flytväst utanpå.

--- Mats ---
 
Även med tömd torris a´la vacuumförpackad paddlare finns det massor med flytkraft kvar i veck och underställ. Sanningen är ju den att vi nästan flyter av oss själva utan torris och med ett tunt underställ och den lilla luft som finns i det räcker alldeles ypperligt för att säkert flyta. Testa att dyka ner till 4 meter med tömd dräkt så förstår ni vad jag menar. Man får jobba duktigt för att komma ner.
 
Jag paddlar med torris o flytväst. Jag leker gärna med kajaken och badar därför ibland. ;o) Torrisen är dels en komfortdetalj när jag vill rolla o teknikträna, dels en av många säkerhetsdetaljer och färdigheter som jag väljer att utrusta mig med för kallvattenspaddling.

Glömde en gång att tömma luften ordentligt, och även med flytväst var det en hel del meckigare. Det är möjligt att luften fördelar sig annorlunda utan flytväst, men jag gissar att luften trycks upp i fötterna när man går runt (uppochned med benen i sittbrunnen) innan man ryckt kapellet o tryckt sig ur. Har inte testat själv (vågar inte..), så naturligtvis grundar sig detta på min gissning. Bara tanken på att först lite överrumplad ta sig ur kajaken för att sedan behöva slå kullerbyttor för att omfördela luften för att få upp huvudet till ytan gör att flytväst känns självklart för mig. Dessutom händer det ju faktiskt att torrisar går sönder, läcker, dragkedjor havererar och att man glömmer att stänga den ordentligt.. (uppenbarligen). För min egen del känns dessutom inte flytvästen som nåt särskillt stort hinder att bära. Alla jag paddlat med hittils har kört med flytväst utanpå torrisen.
 
Även med tömd torris a´la vacuumförpackad paddlare finns det massor med flytkraft kvar i veck och underställ. .

Om du paddlar med torrdräkt som enda flytetyg så är det upp till dig men jag tycker du skall tänka efter ett par gånger innan du försöker övertala andra att följa ditt exempel. Jag har försökt dyka med torris och det stämmer att man måste tvinga ner sig...men att jämföra med flytväst är enligt mej BIG NO NO!

Ett exempel:
Vid självräddningar är det helt ljuvligt att ha en bra flytväst med ordentligt itagen bärkraft. Har man dessutom en torris med lite luft i blir det superlätt att tömma kajaken på vatten (lyfta kajaken i fören för att tömma sittbrunnen). Resultatet är att man kommer snabbare tillbaka i en hyfsat vattentömd kajak och det tycker i alla fall jag är fiffigt om vattnet närmar sig nollan...
 
Försöker inte övertala nån.

Alla får givetvis använda det dom vill, vi lever ju i ett fritt land. Det enda jag har rått folk till är att prova själva och gett min syn på saken utifrån min erfarenhet.

Du nämner "när vattnet närmar sig nollan", har man ett halvtjockt underställ och täta handskar kan man utan obehag simma bland isflaken 4 timmar, ta en liten matrast och sen fortsätta ligga i spa´t ytterligare 5 timmar. Det gjorde jag själv i vintras på ett litet uppdrag.
 
OK. Själv tycker jag det är svårt att hitta rätt kläder för att både kunna paddla med komfort och samtidigt vara påklädd för att ligga i vattnet utan att frysa. Jag hade en paddelkurs förra vintern där deltagarna skulle simma en del. De flesta deltagarna började bli nerkylda ganska snabbt då de klätt sig för att paddla. Det är klart, vi är alla olika men personligen pallar inte jag att ligga i vattnet 4 timmar med de kläder jag väljer att paddla i (underställ,yllesockor, poogies, mössa och torris under hösten).
 
Den konfigurationen på underställ funkar inte alls om man ska bada länge, då är det dykarunderställ a´la overall som gäller, och torrhandskar också. Jag har 3 dykarunderställ i 3 olika tjocklekar och neoprenestövlar på alla torrdräkterna och möjlighet att ha torrhandskar med innervantar om jag behöver det.

Jag resonerar som så att hellre lite för varmt klädd än "lagom" som blir för lite om det ska badas.
 
Jag känner inget behov av annat än torris för flytkraftens skull. Däremot kan jag tycka att det finns en poäng i att ha flytväst för att andra(tilltänkta räddare) ska ha något att greppa i om dom av någon anledning behöver få upp en ur vattnet(t.ex. upp på däck) och för att ha smidiga fickor...

OM man enbart kör med torrdräkt ska man naturligtvis vara medveten om att den bara hjälper till med flytkraft så länge den håller tätt...om det är en risk man kan leva med eller inte är väl högst individuellt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4
bollan PALM Torrdräkt / Jacka Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...