Tuiliq och klädesval på vintern

Jag ska skaffa mig en tuiliq av reed och funderar lite ang kläderna jag ska har under på vintern.

I nuläget kör jag med en torrdräkt från neilpryde + kapell men har aldrig riktig gillat att paddla i dräkten. Den är underbart att hoppa i vattnet med och även när m,an landa på stranden känns det ju perfekt men just när det gäller paddlandet känns den bara i vägen,för tjockt osv...
Så tanken att har torrdräkten under en tuiliq som vissa gör, känns inte lockande.
Men då jag inte är riktig hundra säkert i alla lägen vill jag ju gärna har nått under som "rädda" mig när jag väl måste går ur kajaken då jag inte känner mig riktig lika hardcore som en inuit och ska dör...

mina funderinga har varit:
- reeds torrdräkt = ser i alla fall mkt smidigare ut?
- reeds paddeldräkt + 3mm neoprendräkt över = klarar nog inte att håll värmen på vintern ändå och tjockare neoprendräkt bli jobbigt att paddla i?
- tjockt neoprendräkt typ dykadräkt = lär vara jobbigt att veva armrna med
- en torr-neoprendräkt som kitefolk använder = vet inte riktig hur de är
- nu i år såg jag en super tunn torrdräkt för segling när jag var på båts/vildmarksmässan i älvsjö. den var i tyget som typ vanliga regnkläder, lär inte hålla när man är mkt på stranden men för paddlingen skulle det nog funkar. skulle tydligen kosta 2000 men jag kommer inte ihåg vilket företag som tillverkade / sålde den.

vad har ni under era tuiliq´s, nån som kanske vet nån bra super smidigt tunn torrdräkt? (en vanligt torrdräkt är ingen alternativ då tuiliq ska bli även ur andra aspekt)
 
Hej,

min erfarenhet av Reeds aquaterm fleece Tuiliq är att har man det minsta vatten i sittbrunnen så blir skjortan blöt när man rollar, vatten kan rinna ner från sittbrunnen in i tuiliqen. Min är ganska tight i passformen och jag får inte in ngn torrdräkt under men brukar använda långärmad fleecetröja och kanske en ylleväst. Fleece Tuiliqen är ganska skön med sin mjuka insida och lite värmande. Som byxor till det använder jag aquaterm fleece och på fötterna neoprenesockar. Det värmer lite om man måste kliva ur kajaken men då är det dags att gå upp på land.

Är det kallt så är torrdräkt mycket behagligare typ kokakat med huva. Huvan går att spänna till så den fungerar som en Tuiliq kring ansiktet, läcker kanske lite mer men latexkragen begränsar det till vågor i håret.

Vill du köra tuiliq så är det snustorr sittbrunn och bombsäker roll som gäller om det ska vara bekvämt. Blir tuiliqen blöt på insidan så tar det ganska lång tid att torka även när det ska föreställa sommar här i landet.

Mitt förslag är fleece eller ylle i en bra/skön torrdräkt med tätt kapell.

lycka till
Henrik
 
Vad ska man ha en tuulik för om man har torrdräkt?? Förstår jag inte.

Jag kombinerar torrdräkt med reed-luva för roll när det är svalt i vattnet. (Har tuiliq + reed-byxa/tröja när det är halvvarmt)
Trådskaparen letar dock efter smidigare "underdräkt" än normal torrdräkt.
Jag kan hålla med om att Tuliq som paddeljacka känns smidigare än torrisen.

Men det kanske är för totala stilen som Tuliq över torrdräkt ska bäras.. Beror på kajaken kanske..
 
tack för alla svar :)

hur är den där ursuit mps i styvheten då? för det är ju det som stör mig mest på min nuvarande dräkt, den är super styv i jämförelse mot en vanlig paddeltröja som jag kör med på somrarna.
tyget i sig är ju super slitstark som är bra ute på öarna när man landa och ska slå upp lägret innan man byter om men till paddlingen är det ingen skönt.

att jag funderat på en tuiliq har flera anledningarna,
den estetiska biten finns med lite, jag paddla en arrow ivalu-vill säger grönlandsstilen,
kajaken i sig är såpass lågt att sittbrunnen hamnar under vattnet rätt ofta och jag har provat en hel del olika kapell där alla släpper igenom förr eller senare och den enda som tydligen ska vara helt tät är en reed kapell - men den har jag inte provat än och tänkte att jag hellre slå till på en tuiliq därefrån direkt då den har även alla andra fördelar till exempel
- bara en plagg som bli blött (flyttvästen kan även vara under) och mindre risk att det släpper igenom då det finns mindre "öppningar"
- bra med huva inte bara vid roll men även vid dåligt väder, stökig sjö osv
- mkt mer följsam än en torrdräkt

men som sagt, risken finns ju alltid att behöver gå ut ur kajaken, en ide skulle ju även vara att man har dräkten bara i det riktig kalla eller när man planerar turer med större överfarter och en reeds kapell till det, och annars bara 3 eller 5mm neoprendräkter och en tuiliq till det?
 
tack för alla svar :)

hur är den där ursuit mps i styvheten då? för det är ju det som stör mig mest på min nuvarande dräkt, den är super styv i jämförelse mot en vanlig paddeltröja som jag kör med på somrarna.
tyget i sig är ju super slitstark som är bra ute på öarna när man landa och ska slå upp lägret innan man byter om men till paddlingen är det ingen skönt.

Den otroligt tunn och smidig känns knappt att man har den på sig. Det märker du också när du lyfter den otroligt lätt.
 
Bekrefter info fra friluftaren - smidig og lett, samtidig relativ sterk (selv om den ikke er forsterket). Dersom MPS er aktuelt er det viktig at halsmansjetten ikke er for stor for halsen din.
 
kollade på mps:en idag. den verkar ju smidigt och mjukt/följsam. hur känsligt är den? för att den är ju inte gratis precis och går det hål i den fort lär det bli dyrt i längden. killen i affären menade att den är mest som ett mellanplagg när man seglar osv...
de hade även en ny GUL dräkt där det är 5mm neoprenbyxor som sitter ihop med en torrdräktsjacka.
tyvärr hade de inte min storlek inne så jag kunde prova ordentligt men den kändes rätt intressant faktiskt.

ska fundera lite till helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
PEUN Tuiliq Paddling allmänt 5
kajakmicke Byxor till tuiliq? Paddling allmänt 5
sävelycke Tuiliq från Reed Paddling allmänt 6
Jakub Tuiliq Paddling allmänt 4
kajakmannen Funderar på att sy en Tuiliq? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.