Tuiliq

Jag funderar på att skaffa mig en tuiliq. Idag använder jag torrdräkt (Reeds) och neoprenkapell, men det kommer en del vatten i sittbrunnen när jag rollar. En tätt kontakt mellanjackan och kapellet skulle minimera detta. Dessutom hoppas jag att bli mindre svettig.

Första frågetecken: Hur mycket vatten tränger i mellan sittbrunnskanten och tuiliqen när man rollar? Är det så att man blir ändå blött om ben och rumpan?

Andra frågetecken: Vad ska man ha för tyg? Neopren är nog bra för att rolla men knappast skön för att paddla. Reeds Aquatherm är också en alternativ även om den andas inte (eller lite). Jag såg också att Hiko hade en modell där jacka från en goretex-liknande tyg sitter ihop med en neoprenkapell. Det låter som en vettig lösning men jag känner ingen som använder det.

Vad har ni för erfarenhet?
 
Jag har en helt ny tuiliq från Reed, jag har bara rollat med den vid två tillfällen än så jag kan inte säga så mycket. Men det verkar som att den är helt tät.

En tuiliq sitter runt sargen som ett kapell. Och Reeds tuiliq sitter perfekt på min kajak. Skulle jag få in vatten där beror det nog på att min sarg kanske inte är helt perfekt i formen. Vad har du för kajak?

Jag har kompisar som sytt sina tuiliqs själva. Dom har neopren för vinterbruk, skönt när det är kallt, men det blir för varmt att paddla i vår och sommar. Sen har dom sytt gore-tex tuiliqs för sommarbruk.

Vad jag har hört så klarar man även vintern med aquaterm, fast man behöver kanske en neoprenhuva under om det är riktigt kallt i vattnet.

Är hikos jacka du talar om helt tät uppe i halsen? Reed har väl också ett antal varianter med jacka och kapell i ett...

/Niklas
 
Reeds tuiliq är nog ett säkert kort, jag har deras torrdräkt och den funkar bra även på vintern.

Hikos jacka har latex-muddar rund händer och halsen. Jag såg den bara på deras hemsida:
http://www.hiko.cz/index.php?lang=en&kat=133&id=934
Jag tror den är tänkt mest för forspaddling, men det skulle väl funka för havskajak också. För mig låter goretex jacka + neopren kapell i ett som en väldigt bra lösning. Roligt med nya grejer fast lite farligt köpa utan att ha sett det....
 
Går säkert helt ok till havskajak, men ska du ha den bara när du rollar?

När jag paddlar på våren sommaren vill jag inte ha stå tajta kläder, vill kunna öppna lite i halsen.
(Helt tätt är ju bra vid rollövningar (och kanske forspaddling), men vid vanlig turpaddling gör det ju inte så mycket om det kommer in någon deciliter om man skulle behöva rolla av någon anledning.)

Min tuiliq har jag tänkt att ha mest vid vinterpaddling och när jag rollar. Till sommaren får det bli ett vanligt kapell, så man kan justera övrig klädsel efter väder..

/Niklas
 
Sarg

Paddling är en vattensport så lite vatten får man nog tåla

Rollar man ett tag brukar det för eller senare finnas vatten i kajaken. Kolla sargens infästning mot däcket. Lägg kajaken upp och ner på ett par bockar stoppa in huvudet och kolla om det finns några läckställen i skarven. För att täta skarven används vanlig fogmassa.

Och ja jag gillar också mindre åtsittande kläder för paddling när det är lite varmare. Att kunna ventilera vid halsen är en bra grej

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.