Tuiliq från Reed

Har funderat på en tuiliq från Reed att använda vid rollövningar så man slipper bli blöt in till skinnet när man leker lite och ändå vill fortsätta att paddla efter övningarna .
Har hela vintern övat med våtdräkt och neoprenhuva och det har fungerat jättebra så länge man paddlar och rollar.
Men jag tror jag att det kommer att bli lite väl varmt till sommaren.
Jag provade att rolla idag med min vanliga Artistic paddeljacka men blev tämligen blöt då den läckte ganska mycket i halsen .
Är det någon som vet om själva kapellet är så pass elastiskt att det kan passa flera storlekar på sittbrunnar eller är materialet stumt .Är det neopren eller vad?
Vad jag förstår så måttsys kapellet efter inskickad mall.
Det är inte så stor skillnad på mina sittbrunnar och det hade varit bra om den hade passat båda kajakerna.
Albacore80x40 resp.Hunter 76x37 som dessutom är lite spetsigare där fram.
Hur tät är den runt huvudet?
Funkar det att paddla med huvan neddragen i nacken eller känner man sig strypt?
Tacksam för svar av någon som provat!
Hälsningar Anders
 
Det ska nog gå fint att använda samma tuiliq till båda kajakerna - materialet som är Reeds egen innovation (tror jag) är väldigt töjbart. Har ett kapell i samma material, och har fingrat på en tuiliq men inte provat.

Är själv lite nyfiken på hur och var den tätar runt ansiktet. Har en dykarhuva med minsta möjliga öppning vintertid, och det vore skönt att kunna minimera öppningen även med tuiliq.
 
Min huva går att dra åt för att minimera öppningen .Den är väldigt varm och bra men vid vanlig paddling så blir man lite stel i käkarna efter ett tag .
Det är möjligt att den kanske töjer sig men lite tunnare material skulle nog vara bättre när det blir varmare i vattnet och luften .
 
Jag har nästan alltid huvan nere när jag paddlar, det är lite tajt runt halsen men det funkar bra. Jag tror att det är bra om det är tajt för då läcker det inte in så mycket vatten om man går runt med huvan nere.
Med huvan uppe så blir man lite döv samt att jag tycker att trycket på pannan blir obehagligt efter en stund.

För mig brukar det läcka in lite vatten vid tinningarna efter en stunds rollande, men det är inte mer än att bara håret blir fuktigt.

Jag tycker att tuiliqen är för varm på sommaren (sol på svart gummi blir hett), men övriga årstider är den grym.

/Mattias
 
Fick i veckan min måttbeställda tuiliq och har testat den lite grann
Den verkar hålla måttet vad gäller täthet så länge man inte grimaserar vid rollarna ,då det kan läcka in några droppar.
Det eventuella vatten som man eventuellt fått in i kajaken vid sjösättning och i och urstigning letar dock förr eller senare upp i tuiliqen vid rollande då huvet är neråt.
Den var väldigt skön att paddla i ,varken för varm eller kall.
Dessutom var det skönt att inte behöva åka genomblöt hem som jag brukar med våtdräkten .
Anders
 
Ja det blev en Reed .
Jag beställde den med formulär från Escape
På så sätt kom den fraktfritt hem.
Snabba var de också,ca en vecka från det jag skickade iväg ordern .
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.