Torrdräkt

Hejsan.
Är det någon som har erfarenhet av Artistic aveto torrdräkt?. Har tänkt skaffa mig en torrdräkt för att kunna paddla lite i vinter och tidig vår. Tycker att Artistics dräkter ser fina ut och är inte svin dyra. Det är ju rätt stora skilllnader i priser på olika dräkter. Men det är kanske stor skillnad på dräkterna med?.
 
Jag har sedan drygt 2 år tillbaka en Typhon Multisport.
Ca 3500 över nätet från GB. Det man får för den extra tusenlappen jmrt med hypercurve verkar va dubbelmidjan, som är helt suveränt om man planerar att rolla o busa mkt, annars är det väl inte så petigt. Min saknar kisslucka (tror inte det fanns när jag köpte min) men skulle utan att tveka välja den med luckan om jag köpte idag. Efter 2 års regelbundet användande kan jag nu varmt rekommendera den! Inga direkta tecken på slitage, sitter riktigt bra på mig och dubbelmidjan är kanon! Vid rollövningar och surfpaddling får de flesta som kör utan dubbelmidja ett litet inläckage av vatten, men för mig har det varit helt marginellt. Eventuell skillnad i andningsförmåga mot dyrare i goretex torde vara helt marginellt, eftersom flytväst, kapell och sittbrunn effektivt stoppar all andning alldeles oavsett. Textilfötterna var jag lite fundersam över när jag beställde dräkten, tänkte att det kunde bli knöligt i paddelskorna, men jag har faktiskt inte upplevt det så. Tvärtom är det lättare att reglera tjocklek på strumpor i textilsockorna jämfört med många latexsockor.
 
Det ser ut som den, ja jag har den grå.

Men vad menar du med dragkedja på framsidan? Både min och den du länkade till har dragkedja på ryggen från axel till axel? Vilket funkar alldeles utmärkt.
 
Senast ändrad:
Stirra dig inte blind på priset....

...Det är oerhört viktigt att den sitter bra.

Jag hade en Artistic dorrdräkt tidigare. Passformen var lite väl rymigt i volym för min del.

En annan sak var att passformen på Artistic gjorde att den kunde trycka obekvämt i skrevet när man sträckte ut överkroppen när man rollar eller gör höga stöd.

Men hade jag haft en kortare ryggrad och varit tjockare skulle den kanske passat mig bättre. Andingsförmågan var det inga dock inget fel på.

Nu har jag en Kokatat Meridian M som jag är helt supernöjd med. Den passar mig perfekt och jag har inte kunnat hitta några fel elller brister med modellen (förutom priset:) under de 4 år jag haft den.

Prova hur dräkten sitter innan du köper! Det är riktigt drygt att ha en torrdräckt som sitter obekvämt.

En grej som är bra att ha på en torrdräkt är hela sockor i andasmatrial. Det blir mycket bekvämare samt att dessa gör att du lättare får på och av dräkten.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu
 
Kokatat dräkterna är nog svindyra men servicen de har är helt "suvve" (vill nästan påstå att det är vattnets lundhags). Min kokatat dräkt läckte som ett såll efter ca två års användning. Reklamerade den och fick en ny (mot 15$ tillägg sydde de dessutom en svart:cool:) på stört.
 
Kokatat dräkterna är nog svindyra men servicen de har är helt "suvve" (vill nästan påstå att det är vattnets lundhags). Min kokatat dräkt läckte som ett såll efter ca två års användning. Reklamerade den och fick en ny (mot 15$ tillägg sydde de dessutom en svart:cool:) på stört.

Intressant att du betalade 15$ för att få en svart. Jag hade betalat minst det dubbla för att få en ljus, jag är så förbannat trött på alla dessa svarta kläder (och väldigt varma) kläder.

VARFÖR VILLE DU HA EN SVART?

thomas
 
VARFÖR VILLE DU HA EN SVART?

Enkla svaret är nog fåfänga...

All utrustning jag hade då var svart och röd och jag var så trött på röda dräkter....

Då det är varmt använder jag ofta knapster och dräkten får ligga i akterskottet. Skulle solen toklysa då dräkten är på så är det ju nära till kylvatten (även här är det bra med en roll...som i förra långtråden:cool:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4
bollan PALM Torrdräkt / Jacka Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.