Bästa varianten på pålstek vid inknytning

Så gör jag också ofta, det innebär i någon mån att stumpen är mer ur vägen om man klättrar tvåa eller på topprep, samt att jag inbillar mig att det är lättare att knyta upp knuten. Det senare är jag inte säker på, men jag tror att det kan stämma.
 
Jag har börjat göra åttan, och när båda ändarna är parellella så så sticker jag tillbaks repet igenom "det nedre hålet".. Alltså en lite mer komplicerad åtta.
Jag fick lära mig att detta är åttan med "yosemite" avslutning. Det är knuten jag använder.

Det är kul att läsa hur alla här säger hur lätt pålsteken är att få upp i jämnförelse med åttan, men de har inga jämnfört med åttan med denna avslutning. Jag har tagit upprepade fall i den här åttan och den är inte alls svår att få upp. Jag tror att anledningen till att folk gärna använder pålsteken är för att den är annarlunda, man vill skilja sig från mängden... Jag ser inga andra fördelar om nu inte använder själva repet som belay loop.
 
När man gör åttan som embl beskriver är det mycket viktigt att komma ihåg att aldrig klippa in sig i öglan på knuten, vid stand eller liknande, då den blir mycket svagare än en vanlig åtta. Anledningen till det är att knuten lättare invertera när man trär tillbaka änden genom knuten. Vet att de på ENSA provdragit denna variant av åtta, och det behövdes inte mycket kraft/vikt för att knuten skulle gå upp.. (har provat själv med kroppsvikt och fått knuten att gå upp, så det är definitivt man bör ta på allvar..)

jag använder också denna variant lite nu och då. Men, precis som med alla knutar är det väldigt viktigt att förstå hur knutarna fungerar och deras för och nackdelar.
 
Tänk den vanliga åttan fast man hoppar över sista saken i den, (asolut sista steget i en vanlig åtta), en sådana knut har jag sett i en bok som var avsedd för klättring.
 
När man gör åttan som embl beskriver är det mycket viktigt att komma ihåg att aldrig klippa in sig i öglan på knuten, vid stand eller liknande, då den blir mycket svagare än en vanlig åtta. Anledningen till det är att knuten lättare invertera när man trär tillbaka änden genom knuten. Vet att de på ENSA provdragit denna variant av åtta, och det behövdes inte mycket kraft/vikt för att knuten skulle gå upp.. (har provat själv med kroppsvikt och fått knuten att gå upp, så det är definitivt man bör ta på allvar..)

jag använder också denna variant lite nu och då. Men, precis som med alla knutar är det väldigt viktigt att förstå hur knutarna fungerar och deras för och nackdelar.

Har knuten gått upp med kroppsviktsbelastning??
Då har jag alltså haft tur hittills, jag har kallt räknat med att den ska hålla även om jag skulle hänga i repet - vilket jag också gjort.
 
Jag var kanske otydlig, det är inte när man hänger i repet som den gått upp utan när man använder öglan som belay-loop som det finns en stor risk att den går upp..
 
Jag upplever pålsteken (med yosemite-avslut) som väldigt lättslagen, lätt att få upp, och säker. Det är också lättare att måtta upp en bra längd. En verklig fördel är ju att man slipper de dubbla momenten som en åtta innebär, och där man (om man är slarvig eller blir distraherad) riskerar att inte avsluta knopen. Känner till flera fall där detta inträffat.

Jag är också ganska säker på att jag slår pålsteken snabbare än åttan - men då kommer jag från båtvärlden där pålsteken ju är standard. Som i alla andra sammanhang är det bara att öva.

Och, som Mike påpekar, det är ju faktiskt så att man är coolare och får fler tjejer om man knyter pålstek (jag har tre brudar).
 

Ok, nu ser jag bakgrunden till trådens uppvaknande från de döda. Men jag kan inte hålla med skribenten. Iofs beror det delvis på att vi i Sverige inte kan stämma skiten ur gymägaren om vi klantar oss med inknytningen. Tack och lov är vi fortfarande ansvariga själva.

Därutöver tycker jag att det saknas trovärdiga belägg för att pålsteken skulle vara farligare. Alla felslagna knopar är livsfarliga. Jag vet med säkerhet (goda vänner som fuckat upp men klarat sig) att det är lätt att klanta till åttan. Jag känner själv inte till några fall av sumpad pålstek - texten nämner något exempel. Grejen med pålsteken är att, ja, den är svår att lära sig (dvs det tar mer än tio minuter), men det är oftast direkt uppenbart om man slår den fel!

Så, om man nu driver gym i england, borde det rimligen vara lika sannolikt att bli stämd för att någon slagit en dålig åtta som en dålig pålstek.
 
Det är också lättare att måtta upp en bra längd.
Jag tar ändan av repet i ena handen och sträcker ut, drar andra handen till bröstet ungefär... Om det låter svårt så är det ju bra att det finns alternativ!

Jag är också ganska säker på att jag slår pålsteken snabbare än åttan
Speed is safety! Tiden man tjänar på att slå pålsteken över åttan kan vara skillnaden mellan liv och död!

Kan vi inte ta med de andra två klassikerna också? Jo, klart vi kan!
Man kan knyta pålsteken med en hand:
Shit vad bra! Hur många gånger har jag inte velat kunna knyta in mig med en hand?

Pålsteken tar mindre rep:
That extra 10cm difference between åttan and pålsteken can mean the difference between success and failure when stretching the rope on super hardcore climbs man! Jätteviktigt!

Sorry, kan kunde inte låta bli... ok, nu är jag seriös...

En verklig fördel är ju att man slipper de dubbla momenten som en åtta innebär, och där man (om man är slarvig eller blir distraherad) riskerar att inte avsluta knopen. Känner till flera fall där detta inträffat.
Uppenbarligen går det att knyta pålsteken fel och det går säkert lika bra att knyta den fel vare sig man är slarvig eller distraherad.

Därutöver tycker jag att det saknas trovärdiga belägg för att pålsteken skulle vara farligare. Alla felslagna knopar är livsfarliga. Jag vet med säkerhet (goda vänner som fuckat upp men klarat sig) att det är lätt att klanta till åttan. Jag känner själv inte till några fall av sumpad pålstek
I min värld så är pålsteken inte alls farligare. Men den är knappast säkrare bara för att det finns så få rapporterade fall av felknuta pålstek när säkert mindre än 1% av Sverige's klättrare knyter in sig med den. Hur det ligger till i resten av världen är jag inte lika säker på, men de länder jag klättrat i så dominerar åttan stort och jag skulle tro att det är så överlag. Jag är övertygad att om pålsteken och åttans populärität hade varit omvänd så skulle du skrivit precis samma saker om åttan idag som du skriver om pålsteken.
 
Jag upplever pålsteken (med yosemite-avslut) som väldigt lättslagen, lätt att få upp, och säker. Det är också lättare att måtta upp en bra längd. En verklig fördel är ju att man slipper de dubbla momenten som en åtta innebär, och där man (om man är slarvig eller blir distraherad) riskerar att inte avsluta knopen. Känner till flera fall där detta inträffat.

Jag är också ganska säker på att jag slår pålsteken snabbare än åttan - men då kommer jag från båtvärlden där pålsteken ju är standard. Som i alla andra sammanhang är det bara att öva.

Och, som Mike påpekar, det är ju faktiskt så att man är coolare och får fler tjejer om man knyter pålstek (jag har tre brudar).

Jag håller med John. Just distraktionsmomentet, där man blir avbryten efteratt gjort halva knuten, har jag sett i verkligheten.

Pålsteken för sport- och inomhusklättring fungerar utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.