Bästa varianten på pålstek vid inknytning

Skulle du råka slå pålsteken utan yosemite avslut så har du i värsta fall en vanlig pålstek - den som alltså höll fyra gånger över atlanten fäst i ett skothorn. Den är inte optimal och tål inte crossloading, men den håller.
Ja, men om utredningen som Rockfax siten hänvisar till visar sig vara korrekt så kanske den inte alls håller alla gånger...
Och om de knöt den felaktig så går det uppenbarligen att knyta den fel om man inte har koll.
 
Mike, om du läser din egen länk så ser du att den tar upp problemet med ofullständigt slagen dubbelåtta. Slutsatsen i artikeln är ju precis den jag skrev ovan. Problemet är ibte val av knut utan dåligt slagna knutar.

Having said that - det måste ha varit otroligt dåligt slagna pålstekar om de gick upp vid vanlig belastning. Problemet med dem är ju annars att de arbetar sig upp när de är obelastade och kanske kommer i kontakt med klippan, samt att de inte tål belastning över loppen.
 
Jo jo, jag har aldrig förnekat problemet med en icke färdigställt åtta. Och jag håller med om att chansen är förmodligen större att man gör än icke färdig åtta än att man gör en farlig pålstek... men jag säger bara förmodligen... Då pålsteken är så ovanlig i jämnförelse så tror jag inte att det går att jämnföra incidenter på grund av felaktig/slarvig knuten knut rakt av.

Kamratkollen är viktigt... Jag hör faktist då och då om folk som faktist blivit irriterade när någon gjort en kamratkontroll på dem. Jag vill hålla mig så långt borta som möjligt från sånna klättrare.
Ibland gör jag medvetna fel för att själv kolla om kamraten gör kontrollen rätt, men detta är inte helt utan risk. Skulle kamraten missa felet och man blir sedan distraherad så att man glömmer det medvetet felet, då kan det gå illa...
 
Vi sitter inte här som instruktörer och lär ut vad som är rätt och fel, ialla fall inte jag.
Tycker det är intressant att vidga vyerna, se vilka alternativ man har till att göra saker och ting. Under all för lång tid lyssnade jag till vad jag fick lära mig på kurser och en massa andra sade vad som var rätt och fel. Det skapade inte automatiskt en säkrare klättring för mig.

Som jag påpekat tidigare så använder jag pålsteken, enl. johnliungmans definition, vid sport- och inomhusklättring. Detta för att minimera risken för mig.
 
En grej man kan göra är att slå en pålstek och sedan försöka rycka den åt lite olika håll, ganska våldsamt och var inte förvånad om pålsteken arbetar upp sig. Prova sedan att trä repet igenom säkringsloopen och slå en stoppknop av den varianten (dubbel fiskarknops-halva) och se om den går upp.
 
Men är det någon som egentligen är oense i sak här?

* en korrekt slagen pålstek (inkl stoppknut av något slag) är en säker inknytning.
* en korrekt slagen åtta är en säker inknytning.
* felaktigt eller slarvigt slagna knutar kan leda till olyckor. Exakt hur stor risken är går inte att säga eftersom det finns väldigt många sätt att göra fel på. Murphy är kreativ som bekant.
* I slutändan är det ditt ansvar att knyta in dig säkert, MEN...
* ...att välja en variant som din klätterpartner inte känner igen är idiotiskt.
* ...om du klättrar på en inomhusanläggning får du vackert följa deras regler. Är reglerna så tokiga att du inte kan följa dom så gå därifrån.
 
Men är det någon som egentligen är oense i sak här?

* en korrekt slagen pålstek (inkl stoppknut av något slag) är en säker inknytning.
* en korrekt slagen åtta är en säker inknytning.
* felaktigt eller slarvigt slagna knutar kan leda till olyckor. Exakt hur stor risken är går inte att säga eftersom det finns väldigt många sätt att göra fel på. Murphy är kreativ som bekant.
* I slutändan är det ditt ansvar att knyta in dig säkert, MEN...
* ...att välja en variant som din klätterpartner inte känner igen är idiotiskt.
* ...om du klättrar på en inomhusanläggning får du vackert följa deras regler. Är reglerna så tokiga att du inte kan följa dom så gå därifrån.

Men hallå det är ju KUL att vara oense! Paja inte allt nu ;-)
 
Enligt den länken så var det en TEORI ("it has been suggested").
Jag uppfattade det som om de var inknuta med pålstek och knuten gick upp, och det är bara anledningen till varför den gick upp som är teorin. Om de var inknuta med pålstek eller inte borde de haft koll på men visst, läser jag igen så kan man tolka det som om det är bara en teori att de var inknuta med pålstek.

Och självklart kan den gå upp. Ingen har väl sagt nåt annat?

Då har jag tolkat detta fel:
En Pålstek, även utan en stoppknut eller "Yosemite"-avslut, fungerar för inomhus och sport < 1rpl.

Senare skriver Bob att det är en pålstek enl johnliungmans definition, men ovanstående citat tolkade jag som en helt vanlig traditionel pålstek utan någon avslutning. Om jag har missuppfattat det så är en ursäkt från min sida befogad, men hur än många gånger jag läser citat ovan så får jag inte det till något annat...
 
Ja det är iofs alltid roligt att hitta en ny klätterdetalj att vara oense om. Trad vs Sport är ju SÅ 2007.
:)

Jag har inga som helst problem med att vara oense. Frågorna jag ställer kan se ut som jag bara försöker att hitta sätt att slå hål på argument, och svaren jag får tyder ibland på att det är så de har uppfattats, men helt ärligt så är det frågor jag ställer bara för att jag är intresserad av svaret, inget annat.
 
:)

Jag har inga som helst problem med att vara oense. Frågorna jag ställer kan se ut som jag bara försöker att hitta sätt att slå hål på argument, och svaren jag får tyder ibland på att det är så de har uppfattats, men helt ärligt så är det frågor jag ställer bara för att jag är intresserad av svaret, inget annat.

Dubbla överhandsknutar funkar oxå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.