Bästa varianten på pålstek vid inknytning

Jag håller med John. Just distraktionsmomentet, där man blir avbryten efteratt gjort halva knuten, har jag sett i verkligheten.
Så det går alltså inte att bli distraherad så att man knyter fel när man knyter en pålstek?
Och bevisen för det är... att ni inte har sett det hända bland de >1% klättrare som knyter in sig med pålstek?
 
Ett "fel" med pålsteken (som jag upptäckt när jag slagit den med en hand för att imponera på tjejer) är att även den kan blir "vrängd" och då släpper den igenom repänden väldigt lätt. I vilken utsträckning det händer om den är rättvrängd från början och sedan bara manglas lite mot klippan eller liknande mellan belastningarna vet jag dock inte alls.

Det är dock en stor nackdel om man ska imponera på nån, och det visar sig att knuten är oduglig när man är klar...
Men... ingen blir ju heller imponerad när man slår en åtta.
 
Så det går alltså inte att bli distraherad så att man knyter fel när man knyter en pålstek?

Så som man slår en pålstek så har jag svårt att se att man kan få till den halvslagen. Är den inte helt slagen så går den upp så fort du släpper repet.

Vrider man ögat åt fel håll så går den också upp direkt.
 
Så som man slår en pålstek så har jag svårt att se att man kan få till den halvslagen. Är den inte helt slagen så går den upp så fort du släpper repet.

Vrider man ögat åt fel håll så går den också upp direkt.
Läser man detta så kan man ju anta att det går att göra pålsteken osäker: http://www.bouldersclimbingcentre.co.uk/news/Using-the-double-figure-8-knot-at-Boulders

Beror det på att det saknas stoppknut?
I så kan man säkert bli distraherad after att ha knutit pålsteken men innan man gjort stoppknuten. Men det är ju lätt att se att stoppknuten saknas? Ja, förmodligen lika lätt som det är att kontrollera att åttan är riktig.

Ok, om det inte beror på stoppknuten då?
Ja, då är det ju bevisat att det går att slarva med pålsteken, och denna slarv skulle kunna uppstå pga man har blivit distraherad.

Blir man distraherad så blir man, vilken knut det rör sig om har inte med saken att göra.

Jag är ingen motståndare till pålstek (även om det kan verka så). Jag tycker bara att det är fånigt och dumt att påstå att man sett folk bli distraherade när de gjort åttan men aldrig sett det när det gäller pålstek, och råka glömma bort den lilla detaljen att det är säkert mindre än 1% av alla klättrare som knyter in sig med pålstek.

Med tanke på de två dödsolyckor som det skrivs om i länken ovan så skulle man säkert kunna påstå att pålsteken är bra mycket farligare än åttan om man nu kunde räkna på antalet inknytningsrelaterade olyckor per inknytning för respektive knut... Med tanke på hur många fler åttor som knyts varje dag i jämförelse med pålsteken så tror jag åttan vinner alla gånger.
 
Kan i denna diskussion bara konstatera att kamratkontroll framstår som oerhört nyttigt.

Kan också konstatera att jag efter att ha klättrat en del med en kamrat som gjorde "bowline with Yosemite finish" (tror jag att det var) är rätt mycket svårare att kolla en del knutar (läs ickeåttor).
I fallet med kamraten så konstaterade jag snart att han fick lov att vara införstådd med att jag inte kunde kontrollera hans knut. Han har återgått till vanlig åtta.
 
Jag tar ändan av repet i ena handen och sträcker ut, drar andra handen till bröstet ungefär... Om det låter svårt så är det ju bra att det finns alternativ!


Speed is safety! Tiden man tjänar på att slå pålsteken över åttan kan vara skillnaden mellan liv och död!

Kan vi inte ta med de andra två klassikerna också? Jo, klart vi kan!
Man kan knyta pålsteken med en hand:
Shit vad bra! Hur många gånger har jag inte velat kunna knyta in mig med en hand?

Pålsteken tar mindre rep:
That extra 10cm difference between åttan and pålsteken can mean the difference between success and failure when stretching the rope on super hardcore climbs man! Jätteviktigt!

Sorry, kan kunde inte låta bli... ok, nu är jag seriös...


Uppenbarligen går det att knyta pålsteken fel och det går säkert lika bra att knyta den fel vare sig man är slarvig eller distraherad.


I min värld så är pålsteken inte alls farligare. Men den är knappast säkrare bara för att det finns så få rapporterade fall av felknuta pålstek när säkert mindre än 1% av Sverige's klättrare knyter in sig med den. Hur det ligger till i resten av världen är jag inte lika säker på, men de länder jag klättrat i så dominerar åttan stort och jag skulle tro att det är så överlag. Jag är övertygad att om pålsteken och åttans populärität hade varit omvänd så skulle du skrivit precis samma saker om åttan idag som du skriver om pålsteken.

Det var väldans vad du var på krigsstigen, Mike! Jag säger ju inte alls att man måste använda den ena eller den andra varianten. Jag använder själv alltid åttan vid multipitch, när jag inte räknar med att belasta repet, och inte behöver knyta om den hela tiden. Jag bara invänder mot det som tas upp på UKC, nämligen att vissa gym i england tydligen förbjuder pålsteken. Det finns det ingen grund för, och inte heller du har lyckats visa på någon uppenbar nackdel med pålsteken. (Notera nu att jag hela tiden talar om pålsteken med Yosemite avslut.)
 
Skillnaden är hållbarheten mellan en "pålstek utan stoppknut" och en "halvslagen åtta".
Pålstek utan stoppknut kan uppenbarligen vara dödligt det med enligt länken ovan...

Det var väldans vad du var på krigsstigen, Mike! Jag säger ju inte alls att man måste använda den ena eller den andra varianten.
Det gör inte jag heller. Det verkar som om du inga vill förstå... Du ignorer helt min poäng...

Jag tycker det är idiotiskt att hävda att åttan är farligare då man har sett slarv med åttan men aldrig minsan med pålsteken, utan att ens beröra det faktum att pålsteken används så mycket mindre idag... Det är precis som om jag skulle hävda att det är säkert att klättra med endast stoppknot efter man loopat repet genom selen för jag har minsan testat det och aldrig hört talas om någon incident då det fallerat. En överdrift kanske, men kunde man räkna på hur månger fler åttor knyts än pålstek så ligger den nästan i samma klass.

Och jag förstår inte heller det här med att man inte kan bli distraherad när man knyter en pålstek? Får man någon slags magisk koncentrationsförmåga när man knyter pålsteken? Tittar jag på pålstek med yosemite avslutning så ser det ut som om man kan råka glöma just yosemite avslutningen (eller stoppknuten efter en vanlig pålstek) om man blir distraherad just då, och ändå ha en till synes fungerande knut. Som länken ovan påvisar så kan en pålstek utan avslutning/stoppknut vara precis lika farlig som en icke färdig åtta.

Men visst, fortsätt tro att det är själva pålsteken jag invänder emot, det är väll enklast så...

PS: Jag är inte ett dugg upprörd eller arg, och hoppas att jag inte upprör. Jag kan bara skriva rakt på sak och det kan säkert uppfattas som om jag är på krigsstigen. Det är jag inte, men tycker jag att något är dumt skäms jag inte för att skriva det, och skäms inte heller för att be om ursäkt om jag haft fel.
 
Pålstek utan stoppknut kan uppenbarligen vara dödligt det med enligt länken ovan...


Det gör inte jag heller. Det verkar som om du inga vill förstå... Du ignorer helt min poäng...

Jag tycker det är idiotiskt att hävda att åttan är farligare då man har sett slarv med åttan men aldrig minsan med pålsteken, utan att ens beröra det faktum att pålsteken används så mycket mindre idag... Det är precis som om jag skulle hävda att det är säkert att klättra med endast stoppknot efter man loopat repet genom selen för jag har minsan testat det och aldrig hört talas om någon incident då det fallerat. En överdrift kanske, men kunde man räkna på hur månger fler åttor knyts än pålstek så ligger den nästan i samma klass.

Och jag förstår inte heller det här med att man inte kan bli distraherad när man knyter en pålstek? Får man någon slags magisk koncentrationsförmåga när man knyter pålsteken? Tittar jag på pålstek med yosemite avslutning så ser det ut som om man kan råka glöma just yosemite avslutningen (eller stoppknuten efter en vanlig pålstek) om man blir distraherad just då, och ändå ha en till synes fungerande knut. Som länken ovan påvisar så kan en pålstek utan avslutning/stoppknut vara precis lika farlig som en icke färdig åtta.

Men visst, fortsätt tro att det är själva pålsteken jag invänder emot, det är väll enklast så...

PS: Jag är inte ett dugg upprörd eller arg, och hoppas att jag inte upprör. Jag kan bara skriva rakt på sak och det kan säkert uppfattas som om jag är på krigsstigen. Det är jag inte, men tycker jag att något är dumt skäms jag inte för att skriva det, och skäms inte heller för att be om ursäkt om jag haft fel.

Jag bryr mig inte ett dugg hur du gör. Jag har endast talat om varför jag gör på ett visst sätt, bereonde på hur jag själv fungerar. Det är min säkerhet jag bryr mig om.

Jag har aldrig pratat om statistik, att åttan skulle vara farligare generellt sett. En Pålstek, även utan en stoppknut eller "Yosemite"-avslut, fungerar för inomhus och sport < 1rpl. Det gör inte en halvfärdig 8:a.
 
pålsteken är allt annat än obeprövad. Jag har seglat över atlanten fyragånger utan att någonsin se en gå upp av sig själv, och då snackar vi utan backup eller yosemite finish. Och den användes för klättring innan åttan.

Vad gäller det magiska i att man inte kan bli distraherad när man slår en åtta, så består det i att man gör allt i ett svep, utan "paus" för att trä ändan genom selen. Vi är ju tydligen många som sett denna miss, så den är ju inte teoretisk. Skulle du råka slå pålsteken utan yosemite avslut så har du i värsta fall en vanlig pålstek - den som alltså höll fyra gånger över atlanten fäst i ett skothorn. Den är inte optimal och tål inte crossloading, men den håller.

Nåja, i slutändan tror jag inte säkerheten ligger i val av knop, de funkar båda två och skillnaden är en smaksak. Jag säger inte att åttan är farligare, bara att problemet felaktigt slagen knop finns oavsett knop. Säkerheten ligger i bra rutiner och fokus på det man gör.
 
En Pålstek, även utan en stoppknut eller "Yosemite"-avslut, fungerar för inomhus och sport < 1rpl.
Jasså? Jag läser motsatsen jag, bl a härifrån: http://www.rockfax.com/news/2011/12/04/knot-safety/

För er som inte orkar klicka på länkar:
"This follows two recent tragic accidents in the last 10 months, one at Gloucester and one Stockport, where climbers died after falling the full height of the wall. Initial investigations in both cases seem to suggest that the accidents may well have been caused by a simple bowline knot coming undone when loaded on a fall or while lowering off."

Deras initiala utredning är alltså felaktig?

och...

"Before I go any further I should point out that a simple bowline is not a safe knot to climb on and should never be used without the Yosemite (or Edwards) variation, or a stopper knot."

Det här är vad jag förstått under årens lopp, men det är fel? Jag har inte hört talas om någon som rekomenderar pålstek utan avslut eller stoppknut tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.